benzinetank lek?
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-08-2007 18:22 #51046
door Ben Bergmans
benzinetank lek? is gemaakt door Ben Bergmans
Sinds vanmiddag lekt mijn benzinetank. Er zit een bout in het midden onder en die is ineens gaan lekken. Kan ik die bout eruit draaien? En dan met een fiberring oid weer dicht maken? Het gaat over een tank van een Volvo 544 van 1960.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2007 08:16 #86053
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic benzinetank lek?
De bout is om de tank leeg te laten lopen. Je kunt hem er dus uitdraaien. Meestal zit hij echter muurvast. Je kunt bij demontage kijken wat de afdichting was, maar mijn voorkeur gaat uit naar een koperen ring. Dat is steviger en bestendiger.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2007 14:03 #86052
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic benzinetank lek?
Ik heb de tank eruit gehaald. Altijd fijn als je net een bijna volle tank hebt. De bout eruit gehaald. Er kan geen ring om dus met teflontape erin gezet. Hij ging er nu helemaal in. Daarvoor zat hij er maar half in en toch muurvast. Het lijkt erop dat het lek erlangs zit. Dus waar de bout in bevestigd is. Moet de tank vervangen worden?
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-08-2007 15:22 #86051
door Bernard Piek
Lassen of hardsolderen kan ook. Tank eerst vullen met water en daarna solderen/lassen. Lege tanks kunnen ook na geruime tijd luchten nog altijd ontploffen. Daarna de binnenkant opnieuw coaten. Vervangen is erg prijzig. De meeste tank sealants/coatings dichten ook kleine lekjes. Grote kans dat het opnieuw coaten ook al voldoende is. Zie de sites van rustbuster en tankcure.nl
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-08-2007 21:35 #86050
door Ben Bergmans
Piek bedankt. De Rustbuster of Tankcure lijken me beter te doen dan solderen, lassen. Ik ga eens informeren. Heb je ervaring?
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-08-2007 07:26 #86049
door Bernard Piek
Beide produkten nog niet geprobeerd. Solderen heb ik wel eens gedaan en dat is een heel gedoe. Tankcure en aanverwanten heb ik al wel eens bekeken op beurzen en het lijkt me goed te doen. Beide zijn al jaren in de handel en slechte berichten heb ik nog niet gehoord of gelezen.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 09:43 #86048
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic benzinetank lek?
Solderen kan met een hete soldeerbout (in feite een klomp koper). De bout verwarmen, daarna het vuur doven en vervolgens gaan solderen. Misschien lukt het ook met een dikke elektrische soldeerbout. Als er maar geen open vuur bij de benzinetank komt.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 15:54 #86047
door Ben Bergmans
Rob, ik denk wel dat ik aan een grote electrische bout kan komen. Is er dan geen ontploffingsgevaar?
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 17:04 #86046
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic benzinetank lek?
<p>Piek schreef toch:</p><p> </p><p><em>"Tank eerst vullen met water en daarna solderen/lassen. Lege tanks kunnen
ook na geruime tijd luchten nog altijd ontploffen",</em></p><p> </p><p>anders moeten we resultaat misschien op ander forum/medium lezen/horen?
</p>
ook na geruime tijd luchten nog altijd ontploffen",</em></p><p> </p><p>anders moeten we resultaat misschien op ander forum/medium lezen/horen?
</p>
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 17:33 #86045
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic benzinetank lek?
Als je tank gevuld is met water krijg je hem niet heet genoeg om te solderen.... Een lege tank is echt niet aan te raden om te solderen/lassen het kan wel maar je moet echt heel zeker van je zaak zijn dat er echt geen benzinedamp meer inzit.(LEVENSGEVAARLIJK) Ik zou het er niet op wagen en hem coaten dan gaat hij weer jaren mee. Of het uitbesteden aan een radiateurenservice oid.
Suc6
Suc6