- Berichten: 71
bodembescherming
- Kevin de Graan
- Offline
- Senior lid
Alle oude bitumen/bitak heb er er af gehaald. Dat was een werk zeg.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 64
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
Ik heb al veel goeds over Brantho Korrux 3in1 gelezen (bij oldtimers voornamelijk voor asdelen in gebruik, maar ook voor de bodemplaat, daarvoor wordt het ook te koop aangeboden). Het is in diverse kleuren te koop, ook in enkele tinten wit. Zie voor nadere informatie de volgende website en de pdf's die daarop te openen zijn.
Brantho_Korrux_3in1
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter (V44 regio zuid-west)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 168
Google maar eens naar dit product
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
algemeen (hier is veel meer te vinden als de test 1 en test 2 waarvan ik hierna een link geplaatst heb):
oldtimerautosite.nl/roest_test
test 1
oldtimerautosite.nl/update_roest_test_4_maart_2019
test 2
oldtimerautosite.nl/update_roest_test_2__21_juni__20
Voor de bodem mag het materiaal niet te hard opdrogen zoals bijvoorbeeld Hammerite dat doet, bijvoorbeeld de Brantho Korrux 3in1 blijft wel wat taai. Jammer dat de Loctite Terotex super 3000 niet getest is, maar dat zou waarschijnlijk ook niet eerlijk geweest zijn: er moet verschil gemaakt worden tussen de behandeling van geroeste plaat en de bescherming van roestvrije gelakte plaat.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Bij een restauratie zal er vaak gelast zijn, waardoor het metaal ter plaatse al zijn bescherming heeft verloren, inwendig spoedig zal roesten (in holle ruimtes) en uitwendige delen die je gelijk na het lassen kunt behandelen met 2K epoxy (met een goed masker op!) of met zink. Denk tot zover geen discussie...
Mijn vader was directeur van Fortis Coatings N.V., een verfbedrijf wat gespecialiseerd was in onderwater sealings en met een eigen laboratorium.
Hier zijn in de 60-er jaren producten ontwikkeld, die nog steeds worden gebruikt in de scheepvaart, op bruggen, streekvervoer en .. de Amsterdammertjes (die paaltjes) Let wel 30 jaar na dato !.
Hij heeft mij altijd verteld dat hechting is waar het om gaat, je werkt met basis coating, primer en aflak (ev. nog clearcoat bij metallic lak).
Daarom is Fertan minder geschikt in holle ruimtes, omdat het wel de roest neutraliseert maar geen goede hechting geeft.
Aan RX5 heb je niks als er geen (stof) roest op de plaat zit, RX10 is ontwikkeld om aan de gedroogde RX5 laag te hechten.
De vette producten zoals Fluidfilm, Waxoil, Tectyl en Dinitrol zijn ontwikkeld om over een intacte laklaag aan te brengen, of in de holle ruimtes waar geen roest is.
Gebruik je ze op roestig metaal dan gaat het roesten eronder gewoon verder, 2e nadeel ze verstoppen de afwateringskanalen en na 30 jaar zijn ze uitgedroogd en ontstaan scheuren.
Dus de holle delen, hier zit roest, on- en -beschermd delen en daar kom je moeilijk bij ....
Je hebt een product nodig wat 1. Verspuitbaar is 2. Aan roest hecht 3. Milieuvriendelijk 4. langdurige bescherming biedt en niet te hard is (zoals Hammerite).
Caprotech (RX5, 7 en 10) is hiervoor ontwikkeld (voor de scheepvaart) RX5 is op basis van lijnolie en hecht op (stof)roest en vormt een ideale bodem voor de RX10 die goed hecht. ( ik heb geen belangen of aandelen !!, het bedrijf is al in de 80-er jaren verkocht)
Alles heeft zijn grens en RX5 is op een bijna doorgeroeste plaat niet zinvol...
Inmiddels behandel ik de projecten van de SBKA én mijn eigen wagens op deze manier, is al een paar jaar...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Heel goed dat je de tectyl hebt verwijderd, is dus mooi wit aan de onderkant.
Dat had ik ook gedaan met mijn 1800E in '92 was die klaar, het was geen gezicht met die witte kuipen achter de wielen.
Uiteindelijk hebben we er zwarte PVC overheen gespoten, is licht, elastisch, kan je makkelijk bijwerken en hecht op bijna alles
(inmiddels 28 jaar verder ben ik daar nog tevreden) over.
Je ziet namelijk precies waar beschadigingen zitten... het wit schemert door en dan weer bijwerken. ( bij roest RX5 !)
Alternatief als je de witte kleur wilt blijven zien, is of heldere tectyl of clear coat (zit over metallic lak) een optie en geeft ook goede protectie.
Natuurlijk kun je ook de PVC gebruiken ...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frank van de Luijtgaarden
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
www.bing.com/images/search?q=pvc+verf&qp...ario=ImageBasicHover
Groet
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
De holle delen heb ik behandeld met cavity wax van 3M schijnt ook een roest bestrijder in te zitten.
Maar ik zeg dat was het enige wat ik aan roestpreventie kon krijgen hier op de Filippijnen.
De tijd zal het leren.
Je zou eigenlijk iemand moeten kennen die z'n auto heeft behandelt en hem daarna in weer en wind weer gebruikt.
Want behandellen zoals ik heb gedaan en dan in droog land dat is denk ik geen goede referentie, Nederlands klimaat is toch anders.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.