Boutjes RVS of niet?

• Laurens Zondag
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-07-2016 20:56 #161831 door Laurens Zondag
Beantwoord door Laurens Zondag in topic Boutjes RVS of niet?
hallo Lars,

voor mijn werk bouwen we machines voor de semiconductor industrie. er word uitsluitend gebruik gemaakt van rvs bouten met de rede dat het niet roest en zo deeltjes uitstoot wat weer stof creeert. wat ik inmiddels ervaren heb zijn de volgende punten.

-het vreet velemalen sneller dan normale bouten.
-als een bout vastzit krijg je hem er bijna niet meer uit.
-een bout uitboren is lastig omdat rvs heel snel opwarmt en daardoor uitzet

voor de motorkap schanieren en achterklep raad ik het af. er komt te veel vuil hier. zou normale bouten gebruiken en die met vet monteren.

first car volvo 242 DL 1975
second one volvo 144 1968

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2016 18:24 #162042 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Boutjes RVS of niet?
Bij mijn recent gekochte Amazon die een jaar of 10 volledig gerestaureerd is, heb ik onlangs het linker voorscherm moeten verwijderen. Die zit vast in het front met vier fantastische boutjes waar je haast niet lekker bij kan. Hoewel het flink vast zat, kon ik ze er vervolgens met mijn handen zo uit draaien. Wat bleek; bouten zaten nog goed in het kopervet....

Ik zou dus alles goed vet monteren en niet veel in rvs investeren, tenzij zichtbaar.

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
23-07-2016 22:18 - 23-07-2016 22:20 #162048 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Boutjes RVS of niet?
Klopt, vet helpt geweldig goed. Als maritiem officier bij Shell Tankers veel ervaring mee gehad. Ook in zout water, als er vet op had gezeten kreeg je bouten en moeren najaren nog steeds los, zonder vet was het hakken.
Kijk wel uit met rvs en aluminium, galvanische corrisie is nog erger dan gewone corrosie. Op zeiljachten wordt rvs en aluminium samen gebruikt maar daar wordt altijd met een speciale isolerende pasta gewerkt.
Oh ja, de bout niet te ver uit laten steken is ook belangrijk, als er een heel stuk draad uit steekt en dat weer gaat roesten ben je ook lang bezig.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Laatst bewerkt 23-07-2016 22:20 door Arnold de Groot.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-07-2016 09:20 #162072 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Boutjes RVS of niet?
Ik ben het helemaal eens met kopervet, dat is echt geweldig als je boutjes er ooit weer moet losdraaien.
Het kost ff wat meer tijd en daarom doen maar weinig autobedrijven dit.
Om de originele boutjes te beschermen, gebruik ik clear coat en dan gaan ze niet roesten en kun je precies zien wat er gebeurt en is ook cosmetisch fraai.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• ROEL Deforche (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2016 01:42 #162279 door ROEL Deforche (GAST)
Beantwoord door ROEL Deforche (GAST) in topic Boutjes RVS of niet?
kan er mij iemand vertellen hoe ik makkelijk aan bouten en moeren en schroeven kan komen.

zo zoek ik nr 955833 (moertje dat het hefboompje vaan het knopje om portier te sluiten op het portier
vast zet. maar vind dit nummer niet, dus weer ik niet wat te bestellen.

95020 vind ik dan weer wel : schroeven dat de klapraamjes vst zetten

191380, schroeven dat de bediening voor de klapramen vast zetten, vind ik dan niet.

alvast bedankt

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2016 08:27 #162283 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Boutjes RVS of niet?
Tja, als je lid wordt... dan kun je ze in het Volvo Klassieker Onderdelendepot kopen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2016 11:00 #162286 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Boutjes RVS of niet?

Ed van der Zee schreef : Tja, als je lid wordt... dan kun je ze in het Volvo Klassieker Onderdelendepot kopen

Ten dele waar. Onderdeelnr 955833 zie ik niet in de webshop. Onderdeelnr 191380 is een simpele parker van 4,1 x 16 mm die wel in de webshop staat, maar elders ook wel verkrijgbaar is.

• ROEL Deforche (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2016 17:27 #162293 door ROEL Deforche (GAST)
Beantwoord door ROEL Deforche (GAST) in topic Boutjes RVS of niet?
Schroeven, bouten, moeren vind ik toch vervelend. Sowieso zijn er veel in slechte staat (na demontage), maar nieuwe vinden is niet echt makkelijk. economisch/ecologisch niet echt verantwoord dat je per paar schroeven, bouten en moeren een koerier laat komen. dus een kit met veel in zou wel welkom zijn (zoals voor lr, mini, jag, ...)
En dit terwijl deze waarschijnlijk bij de lokale fabory, boutenhandel gewoon op stock liggen binnen de 10 km.

Zo heb ik lang naar een stuurmoer gezocht. niet nieuw te vinden.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-08-2016 19:22 #162294 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Boutjes RVS of niet?
JA de lokale Fabory handel waar ik zo dikwijls geholpen ben met de gekste dingen, heeft mij enkele maanden geleden diep teleur gesteld sinds die van uitbater is veranderd; Sorry mijnheer we verkopen geen losse stuks meer aan particulieren, bedrijf policy :(

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
03-08-2016 19:55 #162298 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Boutjes RVS of niet?
Is er geen goede ijzerhandel of zo in de buurt ? Bij mij in Delfgauw zit een Hubo, eigen zaak, waar je practisch alles van boutjes en moeren kan kopen. Ook rvs. Alleen geen inch maten. Veel beter dan de grote bouwmarkten. Mijn vader heeft langeleden zelf een zeilboot afgebouwd en kocht toen juist al zijn rvs bouten en schroeven bij de groothandel. Was voor hem voordelig en voor het bedrijf, volgens mij werden zijn bestellingen als " weegverlies" afgeboekt.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD