open dak
- John Hackmann (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-06-2015 20:00 #152112
door John Hackmann (GAST)
Beantwoord door John Hackmann (GAST) in topic open dak
Fijn Ed,
Ik ben nieuwsgierig naar jouw foto's.
Ik ben nieuwsgierig naar jouw foto's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-06-2015 10:16 #152129
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic open dak
Als er voldoende grote foto's zijn, zou ik graag een artikel in het VKM willen plaatsen.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-06-2015 15:32 #152150
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic open dak
Even reagerend op de vraag van Hans Wassink over het Coenen-dak;
De kunststof blokjes waarmee de betere "gordijnenboer" de gordijnrails mee aan het plafond monteerd (in tegenstelling tot de metalen "beugeltjes" van de bouwmarkt, hebben de perfecte maat voor deze glijblokjes.
Slechts het uitstekende deel van het kunststofblokje verwijderen en het blokje borgen aan het stalen lipje van het dak en klaar ben je voor de komende jaren.
Suc6,
Robert
De kunststof blokjes waarmee de betere "gordijnenboer" de gordijnrails mee aan het plafond monteerd (in tegenstelling tot de metalen "beugeltjes" van de bouwmarkt, hebben de perfecte maat voor deze glijblokjes.
Slechts het uitstekende deel van het kunststofblokje verwijderen en het blokje borgen aan het stalen lipje van het dak en klaar ben je voor de komende jaren.
Suc6,
Robert
17-06-2015 01:01 #152164
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic open dak
Vandaag het Hollandia schuifdak er weer uitgeplukt, zoals beloofd wat foto's gemaakt van de onderdelen.
Als je er van onderen tegenaan kijkt zie je dit
Om hem eruit te halen, moet je het dak naar achteren schuiven en de glijders en de windvaan losschroeven
Dan rand beschermen met een doek, dan met twee man voorzichtig hem eruit kiepen
Hier zie je hoe het uit de wagen komt, dus met de hemel er gewoon in
De plastic glijders zien er zo uit, er zitten aan beide kanten drie
Vooraan zitten de runners, koperen wieltjes, die duwen de windvaan naar beneden bij het dichtschuiven van het dak
Een overzicht kijkend van links onder naar achteren, je ziet de runner en de metalen geleiders
Als het dak wordt gesloten, dan schuift een beugel over een opstaand blokje, hier van rubber gemaakt.
Sluit je met de handel dan gaat het kniegewrichtje open staan, komt de achterzijde omhoog en sluit aan met het dak.
Rubber is te zacht en slijt snel... kan je dus beter van hardplastic maken, net als de glijplaatjes.
Als je er van onderen tegenaan kijkt zie je dit
Om hem eruit te halen, moet je het dak naar achteren schuiven en de glijders en de windvaan losschroeven
Dan rand beschermen met een doek, dan met twee man voorzichtig hem eruit kiepen
Hier zie je hoe het uit de wagen komt, dus met de hemel er gewoon in
De plastic glijders zien er zo uit, er zitten aan beide kanten drie
Vooraan zitten de runners, koperen wieltjes, die duwen de windvaan naar beneden bij het dichtschuiven van het dak
Een overzicht kijkend van links onder naar achteren, je ziet de runner en de metalen geleiders
Als het dak wordt gesloten, dan schuift een beugel over een opstaand blokje, hier van rubber gemaakt.
Sluit je met de handel dan gaat het kniegewrichtje open staan, komt de achterzijde omhoog en sluit aan met het dak.
Rubber is te zacht en slijt snel... kan je dus beter van hardplastic maken, net als de glijplaatjes.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
17-06-2015 07:21 #152165
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Het probleem is dus om de hard plastic blokjes en geleiders na te maken.
De rubbers zijn met wat zoekwerk wel te krijgen bij de rubberboeren en de profielen komen aardig in de buurt.
Helemaal waterdicht krijgen is toch lastig.....
Water wordt afgevoerd door de vier afwateringsopeningen, geplaatst in iedere hoek, probleem is dat ze snel verstoppen.
Schoon blazen met gecomprimeerde lucht, is aan te bevelen om regelmatig te doen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het namaken van de hardplastic onderdelen ?
Of die weten waar dit nog is te krijgen...
De rubbers zijn met wat zoekwerk wel te krijgen bij de rubberboeren en de profielen komen aardig in de buurt.
Helemaal waterdicht krijgen is toch lastig.....
Water wordt afgevoerd door de vier afwateringsopeningen, geplaatst in iedere hoek, probleem is dat ze snel verstoppen.
Schoon blazen met gecomprimeerde lucht, is aan te bevelen om regelmatig te doen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het namaken van de hardplastic onderdelen ?
Of die weten waar dit nog is te krijgen...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-06-2015 10:55 #152173
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic open dak
Beste Ed, ik heb ook een keer dak gehad zoals jij als je de rubbers vervangt voor hard plastic dan rammelt dat dak tijdens het rijden op b.v. een klinkerweg dus rubber voor rubber vervangen.
Tevens licht dit dak in een bak met aan het einde afvoeren voor het regenwater met een zaklamp kun je die afvoeren wel zien.
Meestal is de bak aan die afvoeren slecht, of in het ergste geval liggen de plastic slangen van de afvoeren af en komt het water via het hemeltje naar binnen.
Het is raadzaam om het hemeltje te verweideren om de afvoeren te controleren.
Teven is het ook raadzaam om de bak aan de binnenzijde te controleren schoon te maken en eventueel van en coating te voorzien.
En ja het is 100% Holandia, vroeger zaten die in Oudenbosch en daar heb ik indertijd noch aan onderdelen kunnen komen.
success
Johan Geers
Tevens licht dit dak in een bak met aan het einde afvoeren voor het regenwater met een zaklamp kun je die afvoeren wel zien.
Meestal is de bak aan die afvoeren slecht, of in het ergste geval liggen de plastic slangen van de afvoeren af en komt het water via het hemeltje naar binnen.
Het is raadzaam om het hemeltje te verweideren om de afvoeren te controleren.
Teven is het ook raadzaam om de bak aan de binnenzijde te controleren schoon te maken en eventueel van en coating te voorzien.
En ja het is 100% Holandia, vroeger zaten die in Oudenbosch en daar heb ik indertijd noch aan onderdelen kunnen komen.
success
Johan Geers
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-06-2015 14:48 #152177
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic open dak
Beste Ed, even een vervolg op vorige bericht (zoon had de computer nodig voor een assignment) , voor afdichtrubbers zou je eens bij Adams Classic kunnen kijken
www.adamscc.nl/catalog/index.php?cPath=221
Voor de rubberen blokje die versleten zijn zou je van een oude kale autoband repen kunnen zagen ter breedte van de oude blokjes (decoupeerzaag met ijzerzaagblad erin) en deze op lengte maken en er in lijmen.
success
Johan Geers
Voor de rubberen blokje die versleten zijn zou je van een oude kale autoband repen kunnen zagen ter breedte van de oude blokjes (decoupeerzaag met ijzerzaagblad erin) en deze op lengte maken en er in lijmen.
success
Johan Geers
17-06-2015 16:03 #152178
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Ja, ik ken Adams, daar heb ik de rubbers gevonden... echter die blokjes horen van hardplastic te zijn.
Ik wilde proberen zo'n blokje zelf te maken van hardplastic of aluminium.
Je ziet ook op mijn foto's dat er veel rommel in de bak komt, in dit geval eikenboom zaadjes, het doorspuiten met gecomprimeerde lucht is inderdaad aan te raden. afvoeren lijken goed te functioneren.
Ben benieuwd of er mensen zijn die nog wat van de blokjes hebben, dan kunnen we de exacte maat overnemen.
Ik wilde proberen zo'n blokje zelf te maken van hardplastic of aluminium.
Je ziet ook op mijn foto's dat er veel rommel in de bak komt, in dit geval eikenboom zaadjes, het doorspuiten met gecomprimeerde lucht is inderdaad aan te raden. afvoeren lijken goed te functioneren.
Ben benieuwd of er mensen zijn die nog wat van de blokjes hebben, dan kunnen we de exacte maat overnemen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- 14517-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2015 20:06 #152184
door 14517-dummy
Beantwoord door 14517-dummy in topic open dak
Bij een goede technische groothandel kun je het zogenaamde AKULON kopen ( een soort nylon )
hiervan worden slijtonderdelen, kunststof lagers enzovoort gemaakt. Ik kan me voorstellen dat de slijtblokjes welke je nodig hebt hiervan gemaakt kunnen worden. Als je een pb doet met de benodigde afmetingen kan ik kijken of ik nog wat heb liggen waar je iets van kunt fabriceren,
vr gr Harm
hiervan worden slijtonderdelen, kunststof lagers enzovoort gemaakt. Ik kan me voorstellen dat de slijtblokjes welke je nodig hebt hiervan gemaakt kunnen worden. Als je een pb doet met de benodigde afmetingen kan ik kijken of ik nog wat heb liggen waar je iets van kunt fabriceren,
vr gr Harm
- Hans Kaashoek
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-06-2015 22:53 #152191
door Hans Kaashoek
Beantwoord door Hans Kaashoek in topic open dak
Hallo iedereen.
Het rubberen blokje wat je schuifdak omhoogduwt, heb ik van oude remblokjes van een fiets gemaakt.
Even in vorm slijpen met een slijpsteen en vastlijmen.
Afstellen met een dremelfreesje terwijl je schuifdak erin zit en een klodder vaseline erop.
Voila
Groet Hans
Het rubberen blokje wat je schuifdak omhoogduwt, heb ik van oude remblokjes van een fiets gemaakt.
Even in vorm slijpen met een slijpsteen en vastlijmen.
Afstellen met een dremelfreesje terwijl je schuifdak erin zit en een klodder vaseline erop.
Voila
Groet Hans