- Berichten: 48
open dak
- John Hackmann (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-06-2015 22:12 #152077
door John Hackmann (GAST)
open dak is gemaakt door John Hackmann (GAST)
Hallo allen,
In mijn Amazon zit een open dak, leuk met dit weer maarrrrr...
Het sluit niet helemaal goed en loopt ook niet helemaal naar behoren, je moet regelmatig bijsturen want het gaat af en toe scheef.
En..., volgens mij mist er het e.e.a. aan, hoort er niet bij het open schuiven een soort van opstaand / windvang randje omhoog te komen?
Wie kan mij verder helpen??
In mijn Amazon zit een open dak, leuk met dit weer maarrrrr...
Het sluit niet helemaal goed en loopt ook niet helemaal naar behoren, je moet regelmatig bijsturen want het gaat af en toe scheef.
En..., volgens mij mist er het e.e.a. aan, hoort er niet bij het open schuiven een soort van opstaand / windvang randje omhoog te komen?
Wie kan mij verder helpen??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-06-2015 10:38 #152080
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic open dak
Hoi John,
Er zijn (in ieder geval) twee soorten daken die er destijds ingebouwd werden. Die van Hollandia en het andere type ontschiet me even.
Ik heb (inmiddels) redelijk wat ervaring met de oudere Hollandia daken. Welk type heb jij? Bij Hollandia staat de naam op de handgreep.
Er zijn (in ieder geval) twee soorten daken die er destijds ingebouwd werden. Die van Hollandia en het andere type ontschiet me even.
Ik heb (inmiddels) redelijk wat ervaring met de oudere Hollandia daken. Welk type heb jij? Bij Hollandia staat de naam op de handgreep.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-06-2015 11:00 #152081
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic open dak
Hoi John,
Bij de Amazon is na '63 vrijwel altijd een Hollandia dak gemonteerd, een zgn. Schuifdak.
Deze wordt door een aantal houders die met plastic zijn bekleed in de juiste positie gehouden.
Ook zitten er kleine gelagerde wieltjes voor op het schuifmechanisme, vlak voor hij sluit duwt een blokje hem omhoog en dan kan je met de handel het dak vergrendelen.
Slijtage en of breuk van de plastic clips en gebrek aan smering, zorgt voor minder functioneren.
Ik heb recent een '69 Amazon gerestaureerd met zo'n dak erin en met vallen en opstaan de werking doorgrond, ook een aantal rubbers en plastic clips zelf gemaakt.
Er is bijzonder weinig documentatie van deze daken, Hollandia is Webasto geworden en de kennis is daar niet meer voor handen.
Gerben en ik hebben al wat informatie uitgewisseld.
Ik wil je best helpen, geef me een pb, ik zit in Arnhem... Waar moet je vandaan komen ?
Bij de Amazon is na '63 vrijwel altijd een Hollandia dak gemonteerd, een zgn. Schuifdak.
Deze wordt door een aantal houders die met plastic zijn bekleed in de juiste positie gehouden.
Ook zitten er kleine gelagerde wieltjes voor op het schuifmechanisme, vlak voor hij sluit duwt een blokje hem omhoog en dan kan je met de handel het dak vergrendelen.
Slijtage en of breuk van de plastic clips en gebrek aan smering, zorgt voor minder functioneren.
Ik heb recent een '69 Amazon gerestaureerd met zo'n dak erin en met vallen en opstaan de werking doorgrond, ook een aantal rubbers en plastic clips zelf gemaakt.
Er is bijzonder weinig documentatie van deze daken, Hollandia is Webasto geworden en de kennis is daar niet meer voor handen.
Gerben en ik hebben al wat informatie uitgewisseld.
Ik wil je best helpen, geef me een pb, ik zit in Arnhem... Waar moet je vandaan komen ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John Hackmann (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 48
14-06-2015 12:25 #152098
door John Hackmann (GAST)
Beantwoord door John Hackmann (GAST) in topic open dak
Gerben, zo te zien lijkt het mij een sticker op jouw foto. En als dat zo is dan is het natuurlijk niet vreemd dat ie er af is.
Op het handvat zie ik verder niets staan maar hij lijkt erg veel op die van jouw foto.
Ik heb mij ook al laten vertellen dat er twee soorten open daken zijn, een schuifdak en een draai dak. En dat ze in Nederland allemaal door Hollandia zijn in gebouwd.
Op het handvat zie ik verder niets staan maar hij lijkt erg veel op die van jouw foto.
Ik heb mij ook al laten vertellen dat er twee soorten open daken zijn, een schuifdak en een draai dak. En dat ze in Nederland allemaal door Hollandia zijn in gebouwd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-06-2015 13:23 #152099
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic open dak
Het andere type is een Counen schuifdak.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog later ingebouwde aftermarket daken.
Een foto van jouw dak (voornamelijk hendel) kan wel helpen bij de identificatie.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog later ingebouwde aftermarket daken.
Een foto van jouw dak (voornamelijk hendel) kan wel helpen bij de identificatie.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John Hackmann (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 48
14-06-2015 13:50 #152101
door John Hackmann (GAST)
Beantwoord door John Hackmann (GAST) in topic open dak
Ik heb een fotootje van de hendel, hoe kan ik die rechtstreeks van mijn mobiel halen?
Of kan dat niet rechtstreeks?
Of kan dat niet rechtstreeks?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-06-2015 14:23 #152102
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic open dak
John,
Er is nog een leverancier geweest, maar volgens mij maakte die ze alleen met slinger mechaniek (iets met groen in de naam of zo).
Ed heeft het over plastic delen, mijn dak is wat ouder en heeft alleen metalen delen. Ik weet niet van welk jaar jou wagen is, maar hier is informatie over de oudere versie:
Over het luik en de hemel (Excuses voor de slechte foto, dit is wat ik had):
Het witte frame is het frame waar de hemel op gespannen zit. Aan de voorkant (de kant met de handgreep) zit het vast aan het luik, aan de achterkant is het los en kan het luik omhoog zonder dat de hemel mee beweegt. Daar heeft het twee naar buiten stekende delen die in een messing profiel lopen dat tegen de zijkant van de bak is gemonteerd. Het luik zelf heeft twee met vilt beklede hoekijzers die even ver horen uit te steken. Deze zitten geschroefd aan het luik. Als je het dak open doet, zakt de achterkant tot die hoekijzers op een open gezaagd deel van dat messing profiel rusten. Als je het vervolgens naar achter schuift raken ze opgesloten in dat profiel en worden ze verder geleid. Aan de voorkant zitten twee U vormige profieltjes met de opening naar binnen. Die grijpen bij mij om de verchroomde bronzen strippen die op de opstaande binnenrand van de bak geschroefd zitten.
Wat meer foto's:
Hier is de hele bak uit de wagen, en ligt alleen het frame van de hemel er in. Tegen de rechter achterkant zie je het omgekeerde F vormige messing profiel. Bij mij waren die runners aan de hemel niet meer te redden, dus ik heb er nieuwe aan gemaakt (zie eerdere foto).
Wat meer detail over dat messing profiel. Als je goed kijkt zie je dat het voorste stuk geen omgekeerde F is, maar een omgekeerde L. Dat is om die hoekprofieltjes er in te laten zakken als je het dak open doet. Bij mij was het vilt dat de geleiding moet verbeteren volledig versleten.
Tenslotte nog een detail opname van de geleiding aan de voorkant. Je kijkt hier horizontaal van buiten naar de linker voor hoek van het luik. Je kunt de liggende U zien die om de verchroomde bronzen strip grijpt. De strip zelf is lastig te zien omdat het de omgeving reflecteert. Het gele blokje rechts, met het bolle bronzen wieltje (dat je ook in het chroom weerspiegeld ziet) is een geleider die dat windschermpje waar jij het over had naar beneden duwt als je het dak sluit.
Als dit enig zins op jou open dak lijkt, kan ik me voor stellen dat door roest en slijtage de achterste runners van het luik en de hemel ze soms vast lopen in dat messing profiel.
Als jou dak nieuwer is en, zoals Ed zegt, plastic delen bevat, zou er daar wel eens eentje van afgebroken of versleten kunnen zijn.
Er is nog een leverancier geweest, maar volgens mij maakte die ze alleen met slinger mechaniek (iets met groen in de naam of zo).
Ed heeft het over plastic delen, mijn dak is wat ouder en heeft alleen metalen delen. Ik weet niet van welk jaar jou wagen is, maar hier is informatie over de oudere versie:
Over het luik en de hemel (Excuses voor de slechte foto, dit is wat ik had):
Het witte frame is het frame waar de hemel op gespannen zit. Aan de voorkant (de kant met de handgreep) zit het vast aan het luik, aan de achterkant is het los en kan het luik omhoog zonder dat de hemel mee beweegt. Daar heeft het twee naar buiten stekende delen die in een messing profiel lopen dat tegen de zijkant van de bak is gemonteerd. Het luik zelf heeft twee met vilt beklede hoekijzers die even ver horen uit te steken. Deze zitten geschroefd aan het luik. Als je het dak open doet, zakt de achterkant tot die hoekijzers op een open gezaagd deel van dat messing profiel rusten. Als je het vervolgens naar achter schuift raken ze opgesloten in dat profiel en worden ze verder geleid. Aan de voorkant zitten twee U vormige profieltjes met de opening naar binnen. Die grijpen bij mij om de verchroomde bronzen strippen die op de opstaande binnenrand van de bak geschroefd zitten.
Wat meer foto's:
Hier is de hele bak uit de wagen, en ligt alleen het frame van de hemel er in. Tegen de rechter achterkant zie je het omgekeerde F vormige messing profiel. Bij mij waren die runners aan de hemel niet meer te redden, dus ik heb er nieuwe aan gemaakt (zie eerdere foto).
Wat meer detail over dat messing profiel. Als je goed kijkt zie je dat het voorste stuk geen omgekeerde F is, maar een omgekeerde L. Dat is om die hoekprofieltjes er in te laten zakken als je het dak open doet. Bij mij was het vilt dat de geleiding moet verbeteren volledig versleten.
Tenslotte nog een detail opname van de geleiding aan de voorkant. Je kijkt hier horizontaal van buiten naar de linker voor hoek van het luik. Je kunt de liggende U zien die om de verchroomde bronzen strip grijpt. De strip zelf is lastig te zien omdat het de omgeving reflecteert. Het gele blokje rechts, met het bolle bronzen wieltje (dat je ook in het chroom weerspiegeld ziet) is een geleider die dat windschermpje waar jij het over had naar beneden duwt als je het dak sluit.
Als dit enig zins op jou open dak lijkt, kan ik me voor stellen dat door roest en slijtage de achterste runners van het luik en de hemel ze soms vast lopen in dat messing profiel.
Als jou dak nieuwer is en, zoals Ed zegt, plastic delen bevat, zou er daar wel eens eentje van afgebroken of versleten kunnen zijn.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-06-2015 14:30 #152104
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic open dak
Mooie plaatjes!
Volgens mij is de leverancier van de open daken met slinger Golde
Die zaten echter niet in de Amazon, maar pas later vanaf 140 en 240.
Volgens mij is de leverancier van de open daken met slinger Golde
Die zaten echter niet in de Amazon, maar pas later vanaf 140 en 240.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1406
14-06-2015 15:24 #152106
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic open dak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-06-2015 19:18 #152111
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic open dak
In mijn '62 Amazon had ik ook een Coenen schuifdak, dat heb ik laten restaureren en heb ik dus zelf nooit uit elkaar gehaald.
Hollandia heb ik nu meerdere keren uitelkaar gehaald, ook een extra dak uit een 164 voor reservedelen bemachtigd.
Er zitten plastic geleiders op de delen die het schuiven begeleiden, als het zoveel ruimte heeft dat het schuin gaat lopen en vast gaat zitten vermoed ik dat die plastic geleiders zijn versleten/weg.
Van de week moet ik weer het dak van de '69 Amazon eruit halen om de runners, wieltjes vooraan, beter af te stellen omdat het dak heel stroef loopt.
Belangrijk is dat je weet hoe het dak te demonteren, het hemeltje blijft er overigens gewoon in zitten, je begint met het demonteren van het vleugeltje -dat open klapt als het dak zich opent.
Dan schuif je het dak zo vermogelijk naar achteren en verwijdert de glij rails, dan kun je het naar voren schuiven en eenvoudig naar boven toenuit de wagen tillen.
Ik zal foto's nemen van dit uitnemen en de verschillende componenten, volgen later in de week.
Overigens de Golde daken in de 140 en 164, zijn aanmerkelijk beter van kwaliteit, ook door de twee kabels en een tandwieltje aangedreven open/sluit mechaniek is erg verfijnd en geeft nauwelijks problemen.
Maar laten we eerst het ahollandia dak onze wil opleggen....
Hollandia heb ik nu meerdere keren uitelkaar gehaald, ook een extra dak uit een 164 voor reservedelen bemachtigd.
Er zitten plastic geleiders op de delen die het schuiven begeleiden, als het zoveel ruimte heeft dat het schuin gaat lopen en vast gaat zitten vermoed ik dat die plastic geleiders zijn versleten/weg.
Van de week moet ik weer het dak van de '69 Amazon eruit halen om de runners, wieltjes vooraan, beter af te stellen omdat het dak heel stroef loopt.
Belangrijk is dat je weet hoe het dak te demonteren, het hemeltje blijft er overigens gewoon in zitten, je begint met het demonteren van het vleugeltje -dat open klapt als het dak zich opent.
Dan schuif je het dak zo vermogelijk naar achteren en verwijdert de glij rails, dan kun je het naar voren schuiven en eenvoudig naar boven toenuit de wagen tillen.
Ik zal foto's nemen van dit uitnemen en de verschillende componenten, volgen later in de week.
Overigens de Golde daken in de 140 en 164, zijn aanmerkelijk beter van kwaliteit, ook door de twee kabels en een tandwieltje aangedreven open/sluit mechaniek is erg verfijnd en geeft nauwelijks problemen.
Maar laten we eerst het ahollandia dak onze wil opleggen....
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.