laswerk rechts achter

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-04-2015 12:34 #150241 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic laswerk rechts achter
Wat ik hier ook weer zie, is dat de las aan de binnenzijde niet met antieroest is behandeld.
Je kunt er hier mooi bij, dus je kan kiezen....RX5 en dan wat Rx7 zou mijn advies zijn, aangezien de las al oppervlakkige roest vorming heeft.
Maar Fluidfilm NAS kan ook,

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Maarten de Moel
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-04-2015 23:19 #150271 door Maarten de Moel
Beantwoord door Maarten de Moel in topic laswerk rechts achter

"Ed van der Zee" schreef:
Paswerk en een goede voorstelling van de driedimensionale situatie is bepalend voor je laswerk.
Wat ik zou doen is het laatste deel van het staande scherm omslaan-naar binnen, en daar gaatjes in boren
Vervolgens het reparatieplaatwerk erin puntlassen, vanaf de binnenkant !.
Rustig aan, tussendoor af laten koelen, dan heb je minder lassen = warmteontwikkeling, én een stevig stuk wat niet snel krom trekt.
Vaak vergeten we dat Volvo puntlassen gebruikte, niet voor niks....
De kleine naad welke ontstaat kun je mooi dicht tinnen, in plaats van plamuur, plaats dan de wagen zo ver mogelijk omhoog op de linker zijde

Ed, kan je je nader verklaren over het dikgedrukte stukje ;)
Ik moet eerst de koker nog afmaken, en ben nog aan het nadenken over hoe het vervangingsstuk in te lassen...
Maar goed dat jullie een beetje meedenkenword, kan ik wat mee :!:

Zal de vorderingen van de week eens plaatsen.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2015 10:01 #150275 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic laswerk rechts achter
Wat ik bedoel is dat je een paar mogelijkheden hebt om hem er in te lassen, je kunt het gewoon tegen elkaar aan lassen, maar dat gaat vaak vervormen, en moet je veel plaatwerken om het weer strak te krijgen ( plamuur...)
Je hebt een plaatwerktang, die het stuk wat er in moet wat naar binnen stuikt, zodat het aan de achterkant van het resterende scherm komt (probeer het randje 1 cm te maken), dan kun je hier gaatjes in boren en van de binnenkant lassen zgn puntlassen of poplassen.
Het veroordeel is dat je het heel mooi passend krijgt, met een overlappend plaatsen wat minder snel vervormd én er niet zo veel plamuur bij hoeft.
Het alternatief voor plamuur is tin, dat werd veel door Engelse plaatwerkers gebruikt.
Als je de wagen kantelt en op de linker zijde zet, dat kun je met de tin mooi het gelaste stuk strakmaken.

Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2015 17:06 #150282 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic laswerk rechts achter
het leuke van zon dubbele rand is dat er vocht tussenkomt en dat het weer gaat roesten, ik las niks dubbel tenzij orgineel.
Ed bedoelt het randje dat al aan de bovenkant van het reparatieplaatwerk zit, die heb ik er dus afgeslepen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
08-04-2015 18:02 #150284 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic laswerk rechts achter
Dubbel plaatwerk is niet aan te bevelen, als het soms echt niet anders kan (of je het al dubbel hebt zitten) kan je de naad (capillair) vol laten trekken met iets dat corrosie tegen gaat.
Dat kan iets "uit de winkel" zijn maar zelfs verlopen cardanolie houdt roest tegen.
Nadeel dat dat wel een beetje stinkt met de zon er op.

Ik ken iemand die zijn auto jaarlijks van onder inspoot met verlopen olie en dan de auto uit liet lekken op een stuk zeil.
Als de auto dan uitgelekt was (het meeste :lol: ) scheurde hij nog even over een stoffig pad om de boel "te binden".
Auto zag er na 20 jaar nog steeds als nieuw uit van onder.
Voor mijn loop ik ook vaak onder auto's door en elke keer weer valt het op dat rondom vettigheid van lekkages nooit roest zit.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-04-2015 19:37 #150288 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic laswerk rechts achter
Zo boorde de oude (toen nog jonge) Bentley een gaatje in de carters van zijn motoren zodat er steeds wat olie uit kwam bij het rijden over hobbelige (andere waren er niet eind twintiger jaren) wegen. Dat hield de onderzijde mooi vet en roestvrij.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Maarten de Moel
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-04-2015 23:09 #150293 door Maarten de Moel
Oke Ed, helder!

En Kevin, oke ja als je hem er gewoon onder vast last is dat een goeie keus om dat randje eraf te slijpen.

qua roest preventie... voor de kokers heb ik motip hollow section wax
dat werkt super, met een lang slangetje en een sproeikop spuit je ze goed vol door de gaten in de kokerbalken
maar inderdaad als je olie of vet gebruikt.. dat werkt ook super tegen roest
sommigen schijnen de onderkanten van deuren ook vol te gieten met vet of olie...
opzicht goed want vet en olie verdrijven tenslotte ook water en vocht, en zo dus die duivelse roest!

maar oké, even wat betreft het plaatwerk
voor het reparatiedeel wat ik nu heb:
ik denk dat deze ook al eens vervangen is want er zit een las op exact die hoogte

heb contact gehad met amazon-parts
gebruikt achterscherm is wel verkrijgbaar, toch ook vaak matige staat... maar ga het eerst maar proberen zo!
mocht het in de soep lopen kan ik dat altijd nog doen

is voor de kokers / binnendorpels plaatstaal van 1,25 een juiste dikte? leek mij wel oké...

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-04-2015 23:06 #150315 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic laswerk rechts achter
Is zelfs aan de dikke kant enkel de chassisbalken zijn van dikker staal dan de carosserie uit mijn hoofd.
Dus als je het goed gevormd krijgt lekker doen duurt langer voordat er gaten in vallen haha.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Maarten de Moel
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-04-2015 19:10 #150334 door Maarten de Moel
Oke Kevin, super. Ja lekker dik is wel fijn, anders ben je voor je het weet weer aan de beurt...
Achterkant is nu klaar qua laswerk. Tenminste, de binnendorpen dan.
Nu de voorkant van de binnendorpel aanpakken: gatenkaas.

Bodem aan de bijrijderskant is ook half verdwenen.

Nieuw plaatijzer alvast gehecht

Ga-ten-kaas...

• Maarten de Moel
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-04-2015 21:25 #150377 door Maarten de Moel
De achterkant was goed rot, maar die hebben we nu weer in grote lijnen klaar.
Vandaag was het weer hakken en zagen, maar dit maal in de voorkant.
Het begon met uitslijpen van de voorkant dorpel, en een stukje bodem, uiteindelijk kwam hier ook het balkje met de kriksteun bij.

Balkje zat zo goed als los.

Een of ander tuig heeft ooit de onderkant uitgeslepen (slecht stuk natuurlijk) en daar met plamuur een plaatje ingeplakt :|
Het lijkt wel een soort colablikje, er is ook getracht te lassen maar ja, dat lukt natuurlijk niet op alleen maar roest :oops:

Ik word een soort kwaad als ik zie hoe sommige mensen dit aanpakken.. en het is nog wel een dragend deel...
Plaatje erin plakken met plamuur, weer lekker in de bitumen zetten.. ja dat zie je echt niet als je de wagen koopt!

Dus toen dacht ik... Pak het gelijk maar goed aan.. Al die zooi en rottigheid eruit geslepen

Meteen beginnetje gemaakt met lassen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD