laswerk rechts achter
- Ed van der Zee
-
- Platinum lid
-
Je kunt er hier mooi bij, dus je kan kiezen....RX5 en dan wat Rx7 zou mijn advies zijn, aangezien de las al oppervlakkige roest vorming heeft.
Maar Fluidfilm NAS kan ook,
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maarten de Moel
- Junior lid
-
"Ed van der Zee" schreef:
Paswerk en een goede voorstelling van de driedimensionale situatie is bepalend voor je laswerk.
Wat ik zou doen is het laatste deel van het staande scherm omslaan-naar binnen, en daar gaatjes in boren
Vervolgens het reparatieplaatwerk erin puntlassen, vanaf de binnenkant !.
Rustig aan, tussendoor af laten koelen, dan heb je minder lassen = warmteontwikkeling, én een stevig stuk wat niet snel krom trekt.
Vaak vergeten we dat Volvo puntlassen gebruikte, niet voor niks....
De kleine naad welke ontstaat kun je mooi dicht tinnen, in plaats van plamuur, plaats dan de wagen zo ver mogelijk omhoog op de linker zijde
Ed, kan je je nader verklaren over het dikgedrukte stukje
Ik moet eerst de koker nog afmaken, en ben nog aan het nadenken over hoe het vervangingsstuk in te lassen...
Maar goed dat jullie een beetje meedenkenword, kan ik wat mee :!:
Zal de vorderingen van de week eens plaatsen.
Je hebt een plaatwerktang, die het stuk wat er in moet wat naar binnen stuikt, zodat het aan de achterkant van het resterende scherm komt (probeer het randje 1 cm te maken), dan kun je hier gaatjes in boren en van de binnenkant lassen zgn puntlassen of poplassen.
Het veroordeel is dat je het heel mooi passend krijgt, met een overlappend plaatsen wat minder snel vervormd én er niet zo veel plamuur bij hoeft.
Het alternatief voor plamuur is tin, dat werd veel door Engelse plaatwerkers gebruikt.
Als je de wagen kantelt en op de linker zijde zet, dat kun je met de tin mooi het gelaste stuk strakmaken.
Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Ed bedoelt het randje dat al aan de bovenkant van het reparatieplaatwerk zit, die heb ik er dus afgeslepen.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Dat kan iets "uit de winkel" zijn maar zelfs verlopen cardanolie houdt roest tegen.
Nadeel dat dat wel een beetje stinkt met de zon er op.
Ik ken iemand die zijn auto jaarlijks van onder inspoot met verlopen olie en dan de auto uit liet lekken op een stuk zeil.
Als de auto dan uitgelekt was (het meeste :lol: ) scheurde hij nog even over een stoffig pad om de boel "te binden".
Auto zag er na 20 jaar nog steeds als nieuw uit van onder.
Voor mijn loop ik ook vaak onder auto's door en elke keer weer valt het op dat rondom vettigheid van lekkages nooit roest zit.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Maarten de Moel
- Junior lid
-
En Kevin, oke ja als je hem er gewoon onder vast last is dat een goeie keus om dat randje eraf te slijpen.
qua roest preventie... voor de kokers heb ik motip hollow section wax
dat werkt super, met een lang slangetje en een sproeikop spuit je ze goed vol door de gaten in de kokerbalken
maar inderdaad als je olie of vet gebruikt.. dat werkt ook super tegen roest
sommigen schijnen de onderkanten van deuren ook vol te gieten met vet of olie...
opzicht goed want vet en olie verdrijven tenslotte ook water en vocht, en zo dus die duivelse roest!
maar oké, even wat betreft het plaatwerk
voor het reparatiedeel wat ik nu heb:
ik denk dat deze ook al eens vervangen is want er zit een las op exact die hoogte
heb contact gehad met amazon-parts
gebruikt achterscherm is wel verkrijgbaar, toch ook vaak matige staat... maar ga het eerst maar proberen zo!
mocht het in de soep lopen kan ik dat altijd nog doen
is voor de kokers / binnendorpels plaatstaal van 1,25 een juiste dikte? leek mij wel oké...
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Dus als je het goed gevormd krijgt lekker doen duurt langer voordat er gaten in vallen haha.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Maarten de Moel
- Junior lid
-
Achterkant is nu klaar qua laswerk. Tenminste, de binnendorpen dan.
Nu de voorkant van de binnendorpel aanpakken: gatenkaas.
Bodem aan de bijrijderskant is ook half verdwenen.
Nieuw plaatijzer alvast gehecht
Ga-ten-kaas...
- Maarten de Moel
- Junior lid
-
Vandaag was het weer hakken en zagen, maar dit maal in de voorkant.
Het begon met uitslijpen van de voorkant dorpel, en een stukje bodem, uiteindelijk kwam hier ook het balkje met de kriksteun bij.
Balkje zat zo goed als los.
Een of ander tuig heeft ooit de onderkant uitgeslepen (slecht stuk natuurlijk) en daar met plamuur een plaatje ingeplakt

Het lijkt wel een soort colablikje, er is ook getracht te lassen maar ja, dat lukt natuurlijk niet op alleen maar roest :oops:
Ik word een soort kwaad als ik zie hoe sommige mensen dit aanpakken.. en het is nog wel een dragend deel...
Plaatje erin plakken met plamuur, weer lekker in de bitumen zetten.. ja dat zie je echt niet als je de wagen koopt!
Dus toen dacht ik... Pak het gelijk maar goed aan.. Al die zooi en rottigheid eruit geslepen
Meteen beginnetje gemaakt met lassen