sleepoog set voor Amazon

Lees meer
15-07-2017 15:29 #170477 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic sleepoog set voor Amazon

Jeroen Brouwers schreef : Ik heb een sleepoog geschroefd op de voorste ronde balk die de radiator draagt.

Ziet er mooi uit, maar in de praktijk lijkt het me onverstandig. Op deze manier creëer je een behoorlijke arm om bij het trekken/slepen de radiator balk te torderen met alle gevolgen van dien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-07-2017 17:28 - 15-07-2017 17:55 #170482 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic sleepoog set voor Amazon


Rudi de Groot schreef : Ik vond ergens op internet deze fraaie oplossing.
Een oog gelast aan de vooras..





mvgr Rudi


Ha Rudi,


Dat is een bekend sleepoog, sterker nog, ik heb precies dat oog al een keer of 20 gebruikt........
Niet omdat mijn ama zo slecht is maar omdat ik hem nog aan het opbouwen ben en ik de auto dan met sleepstang rangeer met behulp van de Fiesta.

Hieronder zie je nog net hoe de sleepstang van vooras naar Fiesta loopt (links voor de vloeistofspuit)



En natuurlijk, afgezien van restauratiedoeleinden kan je gewoon een sleepdienst inschakelen.
Helaas heb ik in mijn tijd als vrachtwagenmonteur ook wel sleepbedrijven gezien die in de haast die er soms is op een vluchtstrook geen studie gaan maken van het beste sleeppunt en toch schade aanrichten die voorkomen kan worden door zelf al in een stevig sleepoog te voorzien......

Omdat de sleepoogdiscussie van tijd tot tijd toch weer de kop opsteekt zal ik eens een oog ontwerpen dat zonder lassen toch stevig aan de vooras te klemmen is.
Misschien wil de shop ze dan wel in 10-voud laten lasersnijden en kan het een clubartikel worden?

Ik heb een strip/plaat voor ogen die in de lengte onder de vooras loopt en met klemplaten op zijn plaats gehouden wordt. Alles schroefbaar, dat houdt het goedkoop en demontabel.



De bouten bijvoorbeeld vanaf onderzijde verzonken zodat de bodemvrijheid van de vooras slechts door de plaatdikte wordt verminderd en geen onnodige haakpunten ontstaan.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2017 17:55 #170483 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic sleepoog set voor Amazon
Mi.i. is het lassen van een sleepoog aan de vooras een goede oplossing. Heb daar zelf ook voor gekozen en dat is absoluut beter dan het belasten van de radiateurbalk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-07-2017 18:07 #170485 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic sleepoog set voor Amazon
Niet om het laatste woord te hebben maar ik heb voorassen gezien die zo dun zijn dat je niet in de trekkende auto wilt zitten;

De kans dat er met een grote klap ineens een sleepkabel-oog met stukje vooras door je achterraam gelanceerd wordt is niet uitgesloten.......

Natuurlijk zal je tijdens lassen al dwars door de dunne plaat heen branden en weet je dan genoeg maar als het roesten verder gaat ná er eenmaal een oog gelast is ben je ook de sigaar.

Hahaha, zo blijven we bezig, ik realiseer het mij ook.
Wordt een beetje de komkommertijddiscussie van ons mooie forum.

Ik ga weer verder met vakantie vieren en drink er vanavond een biertje op.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2017 18:31 #170486 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic sleepoog set voor Amazon

Jeroen Brouwers schreef : Ik heb een sleepoog geschroefd op de voorste ronde balk die de radiator draagt.
Ik heb dit zo gedaan om bij het evt slepen geen / minimale druk van de kabel, op het plaatwerk te zetten
Gekocht in duitsland: www.schmiedmann.com/en/product/1943491-new?product=RTOW-R ; wel een andere schroef op gezet vanwege de dikte vd balk.


Heb je dat oog echt verticaal staan? Als je natuurkunde hebt gehad kun je er wel geteld 1 keer meeslepen. Zoals Lars al schreef kracht maal arm en je hebt een hefboom. Je balk wordt als een wokkel gedraaid of je sleep oog breekt. En daarbij is boren in een balk al helemaal niet slim je verzwakt hem dan behoorlijk. Een sleepoog plaats je altijd met de boog richting de slepende auto zodat de krachten altijd in de horizontale richting is. Je moet je beseffen dat als je gesleept wordt dit niet altijd even soepel verloopt. Als de sleper te snel optrekt is het gedaan met je balk en sleep oog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2017 19:16 #170488 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic sleepoog set voor Amazon

Jan van Bochove schreef : Niet om het laatste woord te hebben maar ik heb voorassen gezien die zo dun zijn dat je niet in de trekkende auto wilt zitten.De kans dat er met een grote klap ineens een sleepkabel-oog met stukje vooras door je achterraam gelanceerd wordt is niet uitgesloten......

Dan moet zo'n vooras wel heel erg dun zijn... Mocht het trekoog toch onverhoopt losscheuren, dan zal het volgens mij ook nauwelijks worden "gelanceerd" en al helemaal niet door de achterruit van de trekauto. Zelfs niet als die achterruit ter hoogte van de achterbumper zou zitten... Heb wel eens meegemaakt dat een sleepkabel losschoot, maar dan krijg je geen lancering.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2017 19:23 #170489 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic sleepoog set voor Amazon
Hi rene
Ik snap je redenering maar kwam tot deze oplossing met toch wel enige afweging...
- een sleepoog leek me een goede toevoeging, kwam ik ergens op t forum tegen waar iemand m zelf gemaakt had.
- ik had gedacht op de radiatorbalk een oog te maken / lassen zoals in het voorbeeld, maar dan zit het carroserie-deel waar de grill in zit / de voorkant wel behoorlijk in de weg. Dan kun je dan wel een gat in maken, heb ik ook al gezien ... niet met wat ik wou.
- een sleepoog aan de vooras heb ik pas later gezien; ik kwam steeds uit op die bumpersteunen en dat leek me zeker geen goede oplossing.
- zo kwam ik op de radiatorbalk met het oog onderaan. dan gaat een kabel er eenvoudig om en beschadigd het plaatwerk niet of minimaal.
- die radiatorbalk verzwakt wel enigszins maar is 12mm dikte. DIe kan mi dus wel wat hebben.
- de kracht op de balk wordt bij het slepen vertikaal / snijdend via de schroef, zowel boven als beneden. zoals ik t begrijp werkt die snijdende kracht wel anders dan enkel de hefboom
- het oog zelf is mi de zwakste schakel omdat op dat scharnierpunt behoorlijk wat kracht komt.

maar goed, mn natuurkunde is 'rusty at best'.
Dank voor de waarschuwing, ik ga het zeker ff laten checken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2017 20:02 - 15-07-2017 20:04 #170490 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic sleepoog set voor Amazon
Als je een go pro camera hebt dan moet je die er is bij je sleepoog plaatsen, je zal versteld staan wat je zal zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
17-07-2017 11:27 #170543 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic sleepoog set voor Amazon

Gert Vegter schreef :

Jan van Bochove schreef : Niet om het laatste woord te hebben maar ik heb voorassen gezien die zo dun zijn dat je niet in de trekkende auto wilt zitten.De kans dat er met een grote klap ineens een sleepkabel-oog met stukje vooras door je achterraam gelanceerd wordt is niet uitgesloten......

Dan moet zo'n vooras wel heel erg dun zijn... Mocht het trekoog toch onverhoopt losscheuren, dan zal het volgens mij ook nauwelijks worden "gelanceerd" en al helemaal niet door de achterruit van de trekauto. Zelfs niet als die achterruit ter hoogte van de achterbumper zou zitten... Heb wel eens meegemaakt dat een sleepkabel losschoot, maar dan krijg je geen lancering.



Ha Gert, ik denk dat je daar wel een punt hebt over het risico van lanceren ;-)
Ik kreeg wat herinneringen aan filmpjes op youtube waar mensen losschietende sleepkabels gefilmd hebben maar dat had vrijwel altijd betrekking op het trekken "met een aanloop" of het los willen trekken van een in de modder vastgezogen jeep.



Dit soort enge filmpjes dus. Maar zoals gezegd, dat is een overtrokken reactie in de discussie over het incidenteel slepen van een amazon.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
20-07-2017 19:07 #170631 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic sleepoog set voor Amazon
maar wat is er mis met, zoals origineel, aan de bumpersteunen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.