sleepoog set voor Amazon

Lees meer
15-12-2013 12:19 #135045 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic sleepoog set voor Amazon

"Ronald Damme" schreef:
... Nooit iets aan de bumpersteunen gezien.


bij een auto van 40-50 jaar oud, zijn het niet de bumpersteunen die het zwakke punt zijn,
maar wel de bevestiging aan het chassis. Trek je er (zoals Rob Spoon terecht opmerkt)
te hard schuin aan, of krijgen de steunen een harde ruk van toevallig loshangend sleeptouw,
kan je voorhebben wat op foto hieronder te zien is (met moeilijke reparatie als gevolg,
ook omwille vd plaats van de 2 bevestigingspunten van de steunen).

Slepen is alleen betrouwbaar dmv vaste sleepstang. Maar oa. bij AM is het helemaal niet evident
dit uit te voeren, of ergens een sleepoog te bevestigen.




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-12-2013 12:35 #135048 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic sleepoog set voor Amazon
Daar sluit ik mij bij aan, ik ben bezig om mijn amazon combi te restaureren en snap nu waarom de trekhaak-kogel afgezaagd is door de vorige eigenaar;

De achterbumperophanging waar ook de trekhaak aan bevestigd is had nog maar 20% van de originele sterkte, en dan rond ik het nog naar boven af :lol: De APK keurmeester heeft waarschijnlijk de keuze gesteld; "afzagen of afkeuren".........

Bovendien valt mij op dat door het 3-delige bumper-ontwerp e.e.a. toch al niet bijster vormvast is.

Ik heb met interesse een artikel gelezen in het VKV magazine over het technisch klaarmaken van de volvo voor de scandinavië-rit, daarin werd eigenlijk ook wel aanbevolen een stevig sleepoog te lassen aan het vooraslichaam.
Dat ben ik dus ook van plan te gaan doen als ik de vooras in z'n geheel ga stralen en opnieuw opbouwen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2013 13:07 #135055 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic sleepoog set voor Amazon
Jan van Bochove\n

... daarin werd eigenlijk ook wel aanbevolen een stevig sleepoog te lassen aan het vooraslichaam.
/quote]

ik weet niet of het door APK toegelaten is aan vooras/voorbrug/"wieg" te lassen, bij ons in Belgie
alvast niet. Als je nog even geduld hebt, ik ben voor mezelf dringend (: AM's linker voorkant zit in
mekaar door aanrijding met in bocht, en op ijs, slippende nieuwe AlfaRomeo="total loss" wegens moderne
"acordeon"-constructie) zelf bedachte constructie aan het realiseren om AM dmv sleepoog risicoloos te slepen.
Sleepoog zal hangen ter hoogte van onderkant, en in midden, van voorbrug, aan voorbrug wordt niet geraakt.
Sleepstang heb ik al van vroeger. Foto's volgen later.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2017 19:16 #169431 door Pieter
Beantwoord door Pieter in topic sleepoog set voor Amazon
even een oud topic naarboven!

Helaas moet ik mijn amazon de laatste tijd iets vaker slepen dan gehoopt.
Iemand ervaring met het aanlassen van een oog? Weet nog steeds niet of het wijsheid is om aan de dwarsbalk te gaan lassen..
Zelfs niet na het doorlezen van bovenstaande posts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
03-06-2017 21:28 #169436 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic sleepoog set voor Amazon
Hoi Pieter,

ik heb op mijn klassiekers op de vooras de U van een stevige uitlaatklem gelast; niet voor mijzelf natuurlijk, maar om een ander een stukje achteruit te slepen....

Gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2017 14:36 #169448 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic sleepoog set voor Amazon
Ja, die U zit er later standaard op aan de rechter zijde. Dardoor wordt de wagen een beetje scheef gesleept als de kabel aan de trekhaak zit. Als laatste zou ik adviseren de U midden op de voortrein te lassen aan de onderzijde.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2017 21:25 - 14-07-2017 21:28 #170458 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic sleepoog set voor Amazon
Ik heb een sleepoog geschroefd op de voorste ronde balk die de radiator draagt.
Ik heb dit zo gedaan om bij het evt slepen geen / minimale druk van de kabel, op het plaatwerk te zetten
Gekocht in duitsland: www.schmiedmann.com/en/product/1943491-new?product=RTOW-R ; wel een andere schroef op gezet vanwege de dikte vd balk.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-07-2017 22:52 - 14-07-2017 22:54 #170466 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic sleepoog set voor Amazon
Ook een leuke oplossing; maar wees voorzichtig, dat balkje is dun en nog al eens krokant. Bij de opvolger van de Amazone, de 140 serie, was Volvo ook al tot inkeer gekomen dat de bumpersteunen niet de beste oplossing waren voor het verslepen van 1200 kg zweeds staal. Vanuit de fabriek werd de 140 voorzien van een stalen U, gelast aan de vooras..

Zoals eerder vermeld, is dit ook een sterke en goedkope oplossing voor de Amazone en P1800. Gebruik de U van een dikke uitlaatklem, las die aan de vooras (sommigen noemen dit hulpchassis, ik hou de benaming van het onderdelenboek aan) en je bent voor 2 euro klaar.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2017 12:41 #170468 door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic sleepoog set voor Amazon
Ik vond ergens op internet deze fraaie oplossing.
Een oog gelast aan de vooras..

mvgr Rudi
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2017 13:10 - 15-07-2017 13:12 #170469 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic sleepoog set voor Amazon
Ik ben 1x gesleept, gewoon de sleepkabel rond de voortrein gedaan gaat zonder problemen, toen was ik nog geen lid van de ANWB.
Als ik wat heb bel ik dus de ANWB en die komen met een oprijwagen,wel zo veilig en handig, en ook in het buitenland een goede service!
Ik heb de Amazon nu ruim 25 jaar maar nooit een sleepoog nodig gehad.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.