rubber ventilatieraampjes achter (B16)

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2012 21:47 #109293 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Hey Gertjan,

Updates wel, vorderingen. . . dat hangt er van af hoe je er tegen aan kijkt.
Het eerste probleem dat ik had waren de luchtbelletjes in het A-component (50-50 verhouding A en B).
Het A-component is te taai om luchtbelletjes te laten opstijgen maar wordt zonder meerkosten met veel, extra veel of wel heel erg veel luchtbelletjes geleverd. Het B-component is dunner en de zo ontstane oplossing laat (tergend langzaam) wel belletjes opstijgen, zodat zelfs als je zonder lucht insluitingen giet, je luchtbellen aan het oppervlak van je gietsel krijgt. Ik had de leverancier gevraagd wat ik hier tegen moest doen maar die kwam niet verder dan 'in een heel dun straaltje gieten'. Dat is leuk, maar als ik tussen de 10 en 15 minuten verwerkings tijd heb gaat dat echt niet lukken en overigens, het helpt niks. Maar, inmiddels heb ik de oplossing gevonden voor dat probleem, het afgemeten A-component voor het mengen zo'n 10 minuten in het ultrasoon badje en alle belletjes zitten in ieder geval aan de oppervlakte en kunnen doorgeprikt als ze zelf niet willen knappen.

Inmiddels had ik mijn harde positief zo ver bij gewerkt dat ik een nieuwe mal kon gieten, en nu dus zonder lucht belletjes. Toen ik die had kon ik mijn eerste afgietsel maken. Het resultaat, alhoewel niet perfect, was best acceptabel om te zien vond ik toen (denk ik nu anders over). Er zaten 2 lucht insluiting in en 1 giet fout (mengsel niet goed genoeg gemengd of van de wand van de mengbeker geschraapt) Ook had ik problemen om de metalen strip los te krijgen van de pennen die hem voor het gieten op zijn plaats hielden, dus daar is het metaal uit het rubber gescheurd bij het losmaken, duidelijk een constructie die verbetering behoefd. Tenslotte bleken er wel erg veel en dikke vlinders aan te zitten (plaatjes materiaal die tussen twee delen van een mal gekropen of geperst zijn). Maar de echte domper kwam pas toen ik het hem in de beugel zette. Ik had raamrubber over of beugel tekort. Om te weten welke van de twee heb ik toen het raampje los in het rubber gemonteerd. Uitslag, het nieuwe raamrubber was te groot. :?: :oops:

Aangezien ik de mallen niet kon aanpassen heb ik toen eerst even nagedacht wat ik ging doen. Als eerste heb ik geprobeerd met de huidige mal een reeds strak en gecompleteerd hard model te maken en daar op de juiste plekjes plakjes uit snijden zodat het kleiner werd. In plaats daarvan werd het een drama. de delen sloten niet goed aan en de lijm hield niet goed genoeg, dus weg daarmee.

Het volgende plan (waar ik nu nog mee bezig ben) is toch maar gewoon een mal maken van het originele raam rubber (is gedaan) daar een hard positief van maken (is gedaan) dat met met behulp van hele dunne plaatjes plastic en superlijm weer completeren tot het een compleet raamrubber lijkt en dat dan met polyester plamuur strak en met spuitplamuur echt glad maken (is vanavond af denk ik) en tenslotte daar dan weer een nieuwe mal van trekken (morgen ?) om dan weer een compleet raam rubber te maken. (van het weekend ? ? ? ?)

Hier vier foto's, 2x eerste probeersel (zwart) 2x huidige harde positief in witte spuitplamuur. (heb de flits erg beperkt deze keer)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2012 21:57 #109295 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Leuk dat je mijn advies opgevolgd hebt nu zie ook wat meer de details. Ik bewonder je doorzettings vermogen om tot een goed resultaat te komen.

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-01-2012 14:39 #109575 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Ongelofelijk, je gaat het gewoon voor elkaar krijgen! Oke, er zijn wat tegenslagen, maar je ben al zo veel verder dan ik had gedacht dat je zo komen, nu ga je de laatste stappen ook voor elkaar krijgen.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2012 18:21 #109583 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Gertjan,

Bedankt voor het vertrouwen, en om eerlijk te zijn geloof ik ook dat ik het kan, anders was ik er niet aan begonnen, maar eerst zien, dan geloven.

Voorlopig heb ik alleen weer een tegenslag te melden.
Ik was afgelopen donderdag begonnen een rubber mal van het witte prototype te trekken. Omdat ik alles met spuitplamuur super glad had gemaakt, en omdat vaseline eigenlijk altijd strepen achterlaat, had ik besloten deze keer met een teflon spray als lossings middel te werken. Voor wie zelf ook met rubber wil gaan knoeien, niet met teflon werken! ! ! ! ! :oops: .

Ik had het uitgeprobeerd op een stuk hout, en dat werkte best goed, maar toen ik de derde laag gegoten had en randen terug wilde snijden tot de het prototype om later beter er mee te kunnen werken kwam ik er achter dat op niet absorberende oppervlakken het niet werkt. Net alsof het opgenomen wordt in het vloeibare rubber.
Het resultaat was dat ik een (bijna) perfect prototype raamrubber had in een dik rubber blok. Het was er met geen mogelijkheid uit te krijgen, dus in zijn geheel in de grijze container en weer overnieuw begonnen. Ik post wel weer als ik iets te melden heb. Voorlopig geef ik echter nog niet op.

Wordt vervolgd.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2012 19:20 #109584 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Dat is balen....maar gezien je resultaat zal deze tegenslag ook worden overwonnen, hou vol

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD