rubber ventilatieraampjes achter (B16)

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-11-2011 14:34 #107507 door Gertjan Tillema
rubber ventilatieraampjes achter (B16) is gemaakt door Gertjan Tillema
Ik heb het al even in een ander draadje aangekaart, maar ik ben op zoek naar de rubbers voor de ventilatieraampjes in de achterdeuren. Hier in de shop, bij Scandix en op swedishtreasures.com zijn nog wel de rubbers voor de latere, vaste raampjes te krijgen (661810), maar nergens kan ik nog de juiste versies vinden (657925/6). Kan iemand me aan de juiste versie helpen? Of zijn de (behoorlijk prijzige) 661810's te misbruiken?

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2011 23:33 #107575 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Gertjan,

Ik zou geen idee hebben waar je ze nog kunt krijgen, maar ik ben redelijk bedreven in het mallen maken en ben van plan om een aantal niet meer te verkrijgen rubber attributen met behulp van vloeibaar rubber te recreëren. In hoeverre dat lukt is voorlopig de vraag. Voornamelijk in hoeverre het vloeibaar rubber in eigenschappen overeenkomt met de originele rubbers. Maar voorlopig ben ik nog met andere dingen bezig. Ik zal het laten weten als ik aan deze dingen toe kom.

Met vriendelijke groet,
Gerben.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• Vilmar Dijkstra
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-11-2011 13:55 #107633 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Hallo Gerben,

Zou mooi zijn als dat zou lukken. Ik denk dat er meer mensen geinteresseerd zijn in vervangende rubbers. Ed en ik in ieder geval wel.

Groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-11-2011 16:30 #107636 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Ik ben ook zeker geinteresseerd, maar hoe giet je dat? Wat Google-en laat zien dat dat helemaal zo simpel nog niet is, omdat het onder druk schijnt te moeten.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 20:02 #107660 door Gerben Polder
Zoals gezegd, ik heb er (nog) geen ervaring mee, dus kan nu nog niets beloven. Maar druk is op zich niet zo moeilijk te verwezenlijken. Een mal die onder druk niet vervormd is ook niet echt moeilijk. Ik laat het zeker weten als ik wat geëxperimenteerd heb. Ik had zo-wie-zo al verschillende hardheden rubber gevonden dus ook daarin valt wat te schipperen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2011 20:47 #107668 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar kun je niet het rubber van de ventilatieruitjes voor gebruiken.
Als ik het me goed herinner zijn de ruitjes vergelijkbaar, alhoewel de voorste hoger is, eraf knippen gaat makkelijker dan erbij knippen, zeg ikaltijd...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-11-2011 21:08 #107671 door Gertjan Tillema
Dat zou natuurlijk een optie kunnen zijn, maar ik heb ze even snel naast elkaar gelegd en dan lijkt het er vooral op dat de achterste ruitjes breder zijn, en maar beperkt lager. Daardoor is de omtrek achter groter. En ja, dan is erbij knippen inderdaad wat lastig. :)

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 23:21 #108099 door Gerben Polder
Ok, het heeft lang geduurd, en ik heb nog steeds geen resultaat te tonen in de vorm van een nieuw en perfect raam rubber, maar ik heb me nu zo'n anderhalve week met dit projectje bezig gehouden (soms maar een uurtje op een avond of zo) en het begint duidelijk vorm te krijgen.
Dat is vooral iets dat in mijn hoofd gebeurd. Niet alleen vorm als 3D, maar vorm als hoe het er zo uit moet komen te zien en hoe het gaat werken. Maar first things first. Toen het te koud werd om met de FD bezig te zijn heb ik het linker ventilatie raampje opgesnord en mee naar huis genomen. Helaas moet ik meer dan het rubber vervangen, en ik ben bang dat heel wat B16 bezitters met mij dat moeten doen, dus dat is een toekomstig projectje. Hier 2 foto's van het raampje.

Het lijkt me een duidelijk geval van kuis verrot.
Maar goed, dat mee naar huis genomen en voorzichtig uit elkaar gehaald. Het regende harde blokjes roest, maar uiteindelijk was dit het resultaat.

maar natuurlijk ging het om het rubber, dus bij deze.

Of in meer detail en van de andere kant,

Mijn initiële idee was om een afgietsel van het origineel te maken, maar gezien de staat was dat zo onmogelijk. Dus het plan bijgesteld en begonnen een soort van ruggegraat te bouwen van hout. Hier weet wat foto's.

En om te bewijzen dat ik dit doe heeft mijn vriendinnetje een paar foto's genomen. Één daar van voor de goede orde :)

Die ruggegraat is best complex in een aantal opzichten. Één daarvan is de geul die door 2 van de drie kanten loopt vanwege de klinknagels. Aangezien alles handwerk is duren dit soort dingen gewoon lang.
De strip die de geul moet vormen gevijld en geschuurd:

en op de gebogen kant van de mal geplakt

Maar er zitten nog meer details aan. Zo zit aan de bovenkant een uitsparing voor een lip die aan de binnenkant gemonteerd zit, inclusief geul voor klinknagels. Dus die ook in de mal gemaakt.

De zij platen onder en op het rechte staande stuk waren een eitje, maar op de ronde kant moest ik weer stukken hout lijmen (half uurtje zagen, dag wachten)

Met alle zijkanten gemonteerd ziet dat er zo uit. (ok en ik ben hier al bezig voorbereidingen voor de volgende stap te treffen).

Zoals te zien is mist nogal wat. Dat moest dus weer terug voordat ik verder kon. SUGRU bied een (tijdelijke) oplossing. Het is machtig spul, maar niet geschikt voor echte reparaties van dit soort dingen.

Met alle randjes nu weer in tact ging het gestaag verder. Het idee is om de zij flappen wat meer terug gebogen te maken zodat ze stevig tegen de deur aan gedrukt zitten. Aan de onderkant kon ik een kwart-rond profiel daarvoor gebruiken, maar de gebogen kant had een andere oplossing nodig. Een potje polyester plamuur brengt uitkomst.

Inmiddels flink wat op internet naar giet rubbers en hun eigenschappen lopen zoeken, en uiteindelijk (voor de mal in ieder geval) een PU rubber met een veerkracht van Shore A 30 uitgezocht. Ik had geen enkel idee hoe stevig Shore 30 is, en WIKI brengt me niet veel verder dan dat dat de index is voor hoeveel energie geabsorbeerd wordt. Maar 37 Eurie voor 2 liter en dan alleen voor de mal is een betaalbaar leermiddel. Dus gekocht (bleek een handelaar op nog geen 5 Km van mijn huis te zitten) en natuurlijk meteen spelen er mee :D Het bovenste stipje is ongeveer 9 mm dik en 1.5 cm hoog. Het is van nature transparant en licht gelig. Het ding er onder is een afgietsel van de binnenkant van zo'n grote plug die aan de binnenkant in de dorpels zit en is met een speciaal pigment dat de sterkte niet of nauwelijks beïnvloed zwart gemakt (dat is dus voor het gietentoegevoegd, het is door en door zwart) Ik had die vooral gemaakt om te zien hoe massief de kleur is. Een licht transparante oplossing zou niet acceptabel zijn. Ik heb nog het idee dat het net wat stijver kan, maar qua druk sterkte is het echt al goed.

En zo moet het worden als ik de definitieve mal ga gieten. Die giet ik in transparante vorm zodat ik in de gaten kan houden hoe de niveaus stijgen in de mal. Het heeft ongeveer de viscositeit van normale stroop, dik maar over de 3 uur + die het nodig heeft om uit te harden loopt het echt overal heen.

En tenslotte nog een foto met het originele rubber er in gemonteerd.

Ik ben een optimist, dus waarschijnlijk zit ik er weer naast, maar ik vermoed dit weekend een eerste linker raampje te kunnen gieten. Ik ga het frame ook voor de rechter kant gebruiken, dus dat scheelt zo bijna 2 weken werk.

Nieuws volgd

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-11-2011 09:37 #108100 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Indrukwekkend!!

Hoop dat het gaat werken. Ik heb regelmatig gezocht hoe je zelf rubbers kunt maken, maar nooit echt aan begonnen: zolang de rubbers nog leverbaar zijn weegt de hoeveelheid werk niet op tegen de kosten van zo'n nieuw rubber. Bij de B16 ventilatieraampjes ligt dat natuurlijk anders..

Wordt een mooie mal, keer wat anders dan plaatwerken..

Hou ons op de hoogte!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-11-2011 09:45 #108101 door Gertjan Tillema
Geweldig! Dat gaat echt ergens op lijken!

Weet je al hoe je die vervelende dunne opstaande randjes wil gaan maken?

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD