rubber ventilatieraampjes achter (B16)
- Gerben Polder
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 18:27 #108118
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Erik, bedankt. Had er zelf ook al vaak over zitten denken maar nooit wat mee gedaan. Nu dus maar meteen een complex iets uitgezocht. Neus dicht knijpen en er in springen is het devies 
Gertjan, die randjes heb ik met Sugru (een soort silicone rubber) weer opgebouwd. De houten mal vormt de buitenkant van het rubber, van de binnenkant wordt met PU rubber een twee of drie lagen mal getrokken (vanwege ontluchtings kanalen die schoongemaakt moeten kunnen worden). Dus die randjes worden gewoon met de rest van het rubber mee gegoten. Bij 22 graden is het rubber dat ik nu gebruik al best vloeibaar, licht voorverwarmen kan helpen om te zorgen dat het beter vloeit maar dan zal ik een ander lossings middel moeten gebruiken. Nu gebruik ik vaseline en je wilt niet dat dat vloeibaar wordt en zich zo met het rubber kan vermengen.
Binnenkort meer.

Gertjan, die randjes heb ik met Sugru (een soort silicone rubber) weer opgebouwd. De houten mal vormt de buitenkant van het rubber, van de binnenkant wordt met PU rubber een twee of drie lagen mal getrokken (vanwege ontluchtings kanalen die schoongemaakt moeten kunnen worden). Dus die randjes worden gewoon met de rest van het rubber mee gegoten. Bij 22 graden is het rubber dat ik nu gebruik al best vloeibaar, licht voorverwarmen kan helpen om te zorgen dat het beter vloeit maar dan zal ik een ander lossings middel moeten gebruiken. Nu gebruik ik vaseline en je wilt niet dat dat vloeibaar wordt en zich zo met het rubber kan vermengen.
Binnenkort meer.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 161
23-11-2011 20:09 #108161
door Vilmar Dijkstra
Amazon 1960 two tone 6 volt
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
indrukwekkend!
Amazon 1960 two tone 6 volt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-11-2011 22:26 #108393
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Nog maar eens een update.
Ik ben een eind verder maar niet tevreden het resultaat, dus ik denk nog een week nodig te hebben ik mijn eerste 'nieuwe' raam rubber kan produceren (ik ben meestal optimistisch, dus 2 weken kan ook
)
Wat is er zoal gebeurd?. Eerst heb ik het oude rubber in de nieuwe mal geplakt. Omdat die mal iets wijder is dan het origineel gaf dat nog al wat problemen (het oude rubber is erg droog er zonder rek). Ik wilde dit iets ruimer omdat het oude zo'n 30 jaar gecomprimeerd was en ik daarvoor wilde compenseren. Het gevolg was dat ik bijna een week aan het plakken was. Hier een plaatje er van.
Ondertussen het linker raam opgehaald, en ook hier is het metalen profiel waar het raamrubber in valt een deel weg.
Aangezien ik zelf in ieder geval niks aan een nieuw rubber heb als de metalen strip waar het in geplaatst wordt naar zijn grootje is, ben ik ook maar begonnen een metalen mal voor die strip te maken (zie geen webshop die hem verkoopt). Het idee is twee platen van 1.5 mm dik op een stuk platstaf van 4 bij 8 mm. Dan de boel er omheen vouwen en weer plat kloppen op de mal. Dus wat metaal aangeschaft en begonnen te buigen. Het 4x8 profiel ligt hier op het raam
en er naast
Ondertussen een driehoek in mijn mal gemaakt om rubber te sparen en de vormvastheid te vergroten.
Een ietwat wazige foto van de eerste helft van de mal
en een veel scherpere van het tweede deel
Omdat de rand van het profiel bijna 6 mm is en 4 mm dus te weinig, een tweede profiel gebogen dat strak in het eerste past.
En op maat gezaagd,
En tenslotte nog een nog een foto van de 6 strippen voor het raam en de 10 stripjes die in de rubbers komen te zitten.
Maar hierna begonnen de problemen. Op mijn werk hebben ze een zetbankje dat ik dacht te gebruiken om de 5.5 mm zijkanten om te zetten, maar dat houd het niet. 5.5 m is te weinig overlap om om te zetten op dat ding. dus daar een tegenslag ( indien iemand toegang heeft tot een industrieel model gaarne een pb) Ook was ik niet tevereden het oppervlak van de mal. Veel was geplakt en bij gefreubelt aan de rubbers om de mal te maken. Dus ik wilde een afgietsel maken, dat perfectioneren en dan weer een nieuwe gietmal maken, maar ik gebruikte gips (alhoewel ik wist dat het waarschijnlijk niet sterk genoeg was) en kan het dus overnieuw doen met een giet epoxy. Ah well, live and learn is mijn motto, en ik leer een berg
Tot de volgende keer en dan met beter nieuws hoop ik.
Ik ben een eind verder maar niet tevreden het resultaat, dus ik denk nog een week nodig te hebben ik mijn eerste 'nieuwe' raam rubber kan produceren (ik ben meestal optimistisch, dus 2 weken kan ook
Wat is er zoal gebeurd?. Eerst heb ik het oude rubber in de nieuwe mal geplakt. Omdat die mal iets wijder is dan het origineel gaf dat nog al wat problemen (het oude rubber is erg droog er zonder rek). Ik wilde dit iets ruimer omdat het oude zo'n 30 jaar gecomprimeerd was en ik daarvoor wilde compenseren. Het gevolg was dat ik bijna een week aan het plakken was. Hier een plaatje er van.
Ondertussen het linker raam opgehaald, en ook hier is het metalen profiel waar het raamrubber in valt een deel weg.
Aangezien ik zelf in ieder geval niks aan een nieuw rubber heb als de metalen strip waar het in geplaatst wordt naar zijn grootje is, ben ik ook maar begonnen een metalen mal voor die strip te maken (zie geen webshop die hem verkoopt). Het idee is twee platen van 1.5 mm dik op een stuk platstaf van 4 bij 8 mm. Dan de boel er omheen vouwen en weer plat kloppen op de mal. Dus wat metaal aangeschaft en begonnen te buigen. Het 4x8 profiel ligt hier op het raam
en er naast
Ondertussen een driehoek in mijn mal gemaakt om rubber te sparen en de vormvastheid te vergroten.
Een ietwat wazige foto van de eerste helft van de mal
en een veel scherpere van het tweede deel
Omdat de rand van het profiel bijna 6 mm is en 4 mm dus te weinig, een tweede profiel gebogen dat strak in het eerste past.
En op maat gezaagd,
En tenslotte nog een nog een foto van de 6 strippen voor het raam en de 10 stripjes die in de rubbers komen te zitten.
Maar hierna begonnen de problemen. Op mijn werk hebben ze een zetbankje dat ik dacht te gebruiken om de 5.5 mm zijkanten om te zetten, maar dat houd het niet. 5.5 m is te weinig overlap om om te zetten op dat ding. dus daar een tegenslag ( indien iemand toegang heeft tot een industrieel model gaarne een pb) Ook was ik niet tevereden het oppervlak van de mal. Veel was geplakt en bij gefreubelt aan de rubbers om de mal te maken. Dus ik wilde een afgietsel maken, dat perfectioneren en dan weer een nieuwe gietmal maken, maar ik gebruikte gips (alhoewel ik wist dat het waarschijnlijk niet sterk genoeg was) en kan het dus overnieuw doen met een giet epoxy. Ah well, live and learn is mijn motto, en ik leer een berg

Tot de volgende keer en dan met beter nieuws hoop ik.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 161
30-11-2011 08:43 #108447
door Vilmar Dijkstra
Amazon 1960 two tone 6 volt
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Hallo Gerben,
Ik blijf het met belangstelling volgen!
Groet, Vilmar
Ik blijf het met belangstelling volgen!
Groet, Vilmar
Amazon 1960 two tone 6 volt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-11-2011 16:43 #108456
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Hoi Gerben, wat Vilmar al zegt, respect !
Zal ik in Zweden mensen vragen naar een raammontuur uit te zien ? wellicht lopen we er een tegen het lijf..
Groeten
Zal ik in Zweden mensen vragen naar een raammontuur uit te zien ? wellicht lopen we er een tegen het lijf..
Groeten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30-11-2011 18:25 #108462
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Ed,
Bedankt voor het aanbod maar heb morgen een dagje vrij genomen en wil dan bij de locale smid langs om te zien of die het voor me om kan zetten. Als ik eenmaal de U profieltjes heb moet ik met mijn mal goede (imitatie) profielen kunnen maken. Als dat lukt post ik het en kan ik er dus meer van maken. Misschien ook wat voor jullie projectje en ongetwijfeld goedkoper dan het uit Zweden halen. (ik ga er dan wel van uit dat de bevestigingspunten die geklonken zitten op het oude profiel grotendeels over gezet worden.)
Bedankt voor het aanbod maar heb morgen een dagje vrij genomen en wil dan bij de locale smid langs om te zien of die het voor me om kan zetten. Als ik eenmaal de U profieltjes heb moet ik met mijn mal goede (imitatie) profielen kunnen maken. Als dat lukt post ik het en kan ik er dus meer van maken. Misschien ook wat voor jullie projectje en ongetwijfeld goedkoper dan het uit Zweden halen. (ik ga er dan wel van uit dat de bevestigingspunten die geklonken zitten op het oude profiel grotendeels over gezet worden.)
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-12-2011 22:23 #108633
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Mijn eerste (redelijke) succesje is geboekt, dus maar een post.
Ik was dus met twee dingen bezig. De mal voor het raamrubber en een mal voor het U-profiel waar dat rubber in geplaatst moet worden. Bij allebei had ik zo mijn problemen. het rubber zelf was niet goed genoeg voor een mal (vond ik) dus daar heb ik met een niet krimpende, hard wordende epoxy een positief afgietsel van gemaakt dat zowel het rubber als de houten mal weergeeft. Hier een plaatje. Ik heb hem zwart gemaakt zodat ik alleen het oppervlak zie en niet door inwendige of aan de andere kant zittende dingen afgeleid word.
Ondertussen verder met de mal voor de strip. Die ging vrij snel.
Moest ik natuurlijk nog wel die strippen die ik gekocht had omzetten in U-profielen met de juiste maat, en op mijn werk kon dat echt niet. Nu zit Herman Buitelaar Machines aan dezelfde straat als waar mijn garage zit, dus daar eens langs met zo'n strip. Een paar Vinger Zetbanken geprobeerd, en uiteindelijk er maar eentje aangeschaft. 't Is een hobby, dus het mag geld kosten toch? :lol:
Dit werd hem. 91,5 cm werk breedte en in staal max 1 mm dik, maar dat is zat voor mij. En hij vervormd amper, en dat vond ik het belangrijkste
Het resultaat:
Volgende gaat netter worden, maar ik vond het al niet slecht. Natuurlijk meteen het oude rubber er in gezet om te passen.
en het ter controle op het complete raam gelegd
Ondertussen was ik vrolijk aan het plamuren en schuren aan de harde positieve mal van het rubber. Daar ook nog 2 foto's van.
En tenslotte, om dat ik graag plaatjes schiet en best trots ben op hoe goed het in ieder geval past, nog eentje van het nieuwe profiel maar dan wat origineler. Alles zit nog los en hangt letterlijk aan elkaar.
Inmiddels klaar met schuren en ga dus binnenkort een nieuwe negatieve mal trekken van het rubber. Vondt het rubber (met shore A 30) ook te zacht dus heb een nieuwe variant in shore a 60 gekocht. Er volgt meer.
Ik was dus met twee dingen bezig. De mal voor het raamrubber en een mal voor het U-profiel waar dat rubber in geplaatst moet worden. Bij allebei had ik zo mijn problemen. het rubber zelf was niet goed genoeg voor een mal (vond ik) dus daar heb ik met een niet krimpende, hard wordende epoxy een positief afgietsel van gemaakt dat zowel het rubber als de houten mal weergeeft. Hier een plaatje. Ik heb hem zwart gemaakt zodat ik alleen het oppervlak zie en niet door inwendige of aan de andere kant zittende dingen afgeleid word.
Ondertussen verder met de mal voor de strip. Die ging vrij snel.
Moest ik natuurlijk nog wel die strippen die ik gekocht had omzetten in U-profielen met de juiste maat, en op mijn werk kon dat echt niet. Nu zit Herman Buitelaar Machines aan dezelfde straat als waar mijn garage zit, dus daar eens langs met zo'n strip. Een paar Vinger Zetbanken geprobeerd, en uiteindelijk er maar eentje aangeschaft. 't Is een hobby, dus het mag geld kosten toch? :lol:
Dit werd hem. 91,5 cm werk breedte en in staal max 1 mm dik, maar dat is zat voor mij. En hij vervormd amper, en dat vond ik het belangrijkste
Het resultaat:
Volgende gaat netter worden, maar ik vond het al niet slecht. Natuurlijk meteen het oude rubber er in gezet om te passen.
en het ter controle op het complete raam gelegd
Ondertussen was ik vrolijk aan het plamuren en schuren aan de harde positieve mal van het rubber. Daar ook nog 2 foto's van.
En tenslotte, om dat ik graag plaatjes schiet en best trots ben op hoe goed het in ieder geval past, nog eentje van het nieuwe profiel maar dan wat origineler. Alles zit nog los en hangt letterlijk aan elkaar.

Inmiddels klaar met schuren en ga dus binnenkort een nieuwe negatieve mal trekken van het rubber. Vondt het rubber (met shore A 30) ook te zacht dus heb een nieuwe variant in shore a 60 gekocht. Er volgt meer.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 161
07-12-2011 15:59 #108679
door Vilmar Dijkstra
Amazon 1960 two tone 6 volt
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Prachtig! Nog even en je kunt ze in productie nemen.
Amazon 1960 two tone 6 volt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
07-12-2011 19:05 #108680
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Je bent lekker bezig, daar leren we een hoop van. Een tip wat betreft voor het maken van foto's, zorg voor goede verlichting en een egaal lichte achtergrond of ondergrond en flits zo min mogelijk en vooral niet in een spiegel flitsen. Ik heb soms moeite om goed te kunnen zien wat je doet. Dat doet een beetje afbreuk aan dit leuke onderdeel van je project.
Zie het niet als iets negatiefs ik maakte ook veelal die fout en al doende leert men.
Zie het niet als iets negatiefs ik maakte ook veelal die fout en al doende leert men.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-01-2012 06:28 #109265
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic rubber ventilatieraampjes achter (B16)
Hallo Gerben, ik ben erg benieuwd of er nog vorderingen te melden zijn voor dit project.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





