bodem behandelen

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-07-2011 16:19 #104418 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic bodem behandelen
Gebruik geen tectyl wat na verloop hard wordt. Dus underbody is niet echt het meest ideale.
Een stoomcleaner bij een wasstraat is een optie of eentje huren? Bij een wasstraat heb je gelijk een goede afvoer. Met het naar huis rijden kan de boel gelijk drogen.
Veel boerenbedrijven hebben hele goede stoomcleaners, pas wel op, je kan er zelfs je verf mee afblazen!
Voorzichtig met draaiende delen waaronder je kruiskoppelingen of haal evt je cardanas eruit
Eén kant zo hoog mogelijk opkrikken dan kan je er beter bij en doe een overall aan. Het is geen prettig werkje.
Echt goed laten drogen. Je kan literbussen bij een automaterialenhandel kopen en ook de spuiten zelf die daarop passen.
Compressor erbij is handig. Uiteraard weer hoog opkrikken en scherm de bodem af met bv een afdekzeil van de Gamma.
succes

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-07-2011 20:57 #104422 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic bodem behandelen
Goed duidelijk verhaal M. de Smelter. Vorige week heb ik bij een TC lid de auto laten taxeren. Nu blijkt dat de bodem de originele lak heeft en deze ziet er netjes uit. Op een aantal plekken is de lak wel wat dun aan het worden. Nu ga ik de bodem eerst maar met RX5 en 10 behandelen en daarna de kokers in de olie spuiten. Als je dan toch eenmaal bezig bent kun je het beter goed doen.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2011 21:49 #104975 door Remon Kosse
Als er geen dopjes in de gaten geplaatst worden, heeft iemand een idee hoe lang het dan duurt voordat de olie is uitgelekt uit de auto? Dit in verband met plekken op de oprit.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-08-2011 21:40 #105161 door Remon Kosse
Mijn holle ruimtes blijken al met RX 7 behandeld te zijn en heb hier dus niets aan hoeven doen.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-08-2011 16:26 #105358 door Remon Kosse
Inmiddels heb ik de bodem van de auto behandeld met RX.

Meer foto`s zijn hier te zien: v44.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=17422&...7e760253145e231edd90 .

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-08-2011 18:56 #105363 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic bodem behandelen
Ja, ik mag dan wat eigenwijs zijn maar roest dien je volgens mij weg te halen of tenminste het roestproces stoppen.
Deze testopstelling herken ik al van de jaren '60 uit het lab van de Fortis, de verffabriek van mijn vader.
Dat bedrijf ontwikkelde en leverde verfsystemen voor de scheepvaart, grote bruggen , streekvervoer en bv. de Amsterdammertjes. Hieruit zijn de epoxy en onderwater sealing gekomen voor roest preventie.

Ik zet wat vraagtekens bij de resultaten van RX7, Waxoil en Hammerite, om te beginnen zijn het producten met een verschillende werking.

RX7 is voor roestige holtes, die verder stof en vochtvrij moeten zijn zijn, Waxoil blijft lopen net als motorolie en maakt de zaak vet en Hammerite hecht goed op de roest en sluit het af waardoor het roestproces vertraagt.
Fertan bind roest maar is wat mijnder geschikt voor holleruimtes. Mijn gietijzeren dakgoothouders van mijn huis (5 x woorwaarde) doen het al 7 jaar prima met grijze Hammerite en komt nog steeds geen roest door.

Voor Klassiekers blijf ik verkondigen, roestvrijmaken middels stralen/schuren, dan afnemen met thinner of wasbenzine vetvrij maken ! epoxyprimer er op en ten minste 2 weken wachten, dan 2x aflakken met 2K autolak.
Voor binnneschermen kunje 1 a 2 lagen zwarte PVC verf gebruiken...blijft iets elastisch en beschermt ook tegen steenslag. Tectyl hebben het over gehad, wordt oud, droogt uit en komt vocht en dus roest achter

Let op dat veel de roest van de binnenzijde komt en in het begin alleen maar een klein zwart gaatje geeft waar water doorkomt en/of groter wordende blazen, waaronder roest is gevormd en ga je dat wegsteken wordt de plek 3x groter. Laat je het gaan vallen vanzelf de gaten erin.

Zoals eerder verteld op dit forum, is mijn Ex Calfornische P1800E, twintig jaar geleden op deze wijze behandeld, dus alle tectyl eraf, epoxy primer, opgebouwd ca 3-4 lagen sealant en aflak ook op de bodem. Erover heen PVC verspoten 2 lagen en nog geen centje pijn na al die tijd. Bijkomend voordeel is dat je wagen hier een stuk lichterwordt en RDW wide het eerst niet geloven

Moet wel zeggen dat de P1800 niet vaak wordt gebruikt maar wel altijd zonder naar het weer te kijken....lak is nog perfect, alleen bij de rubber achterwiel beschermers bleek eronder blaarvorming te zijn. Is daaronder natuurlijk gaan broeien en gaan roesten, dit zie je niet...

Ben wel benieuwd naar de ervaringen met RX7 bij forum deelnemers. biedt dit voordelen ook als je h et wat linger gebruikt?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2011 11:45 #105471 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic bodem behandelen
Nog een aanvulling op mijn roest verhaal, als je alleen zon zwart gaatje hebt kun je nog het volgende doen, zonder lassen.
Boor het gaatje op tot dat blank metaal zichtbaar wordt, schuur de omgeving tot op het metaal. Gebruik nu tin om het dicht te maken en als soort van plamuur. Schhur het mooi vlak en doe er 2K epoxyprimer op, wacht 2 weken en lak 2x af.
Vaak kun je met polijsten een prachtig resultaat krijgen. Ev. clear coat erover heen ( als de wagen dit al heeft, of als je wateroplosbare verf gebruikt , volvo's > '98 )./

Dat vertinnen moet je even onder de knie krijgen, maar is een prima middel, ter vervanging van plamuur. Er onstaat weer een 'metaal' ondergrond waarop je met diverse verfsystemen verder kunt.

Wat ik vergat te vertellen is dat Fertan kun je niet overheen schilderen, PVC wel.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Meer
04-10-2011 20:57 #106494 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic bodem behandelen
Dat vertinnen vind ik interessant! hoe doe je dat? gewoon soldeertin en een soldeerbout?

Heb eens op wheelerdealers een restauratie van een E-type gezien. Die deden dat met een staaf lood en en brander. Dat zou ik ook wel willen leren. Maar heb helemaal geen metaalbewerkingervaring dus eerst maar eens vertinnen proberen?

Zou je iets kunnen uitleggen Ed?

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2011 21:12 #106496 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic bodem behandelen
Op de site van Rustbuster is hier aardig wat over te vinden (en te bestellen).

www.rustbuster.nl

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD