bodem behandelen
- Steven Bleeker
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
28-05-2011 20:35 #103279
door Steven Bleeker
bodem behandelen is gemaakt door Steven Bleeker
hoi volvo liefhebbers,
ik wil mijn amazon combi weer eens voorzien van een goede bodemlaag.
nu zijn er een paar opties: uit besteden aan dinitrol, dries.
maar ik heb ook wel zin om het gewoon lekker zelf te doen (en een beetje geld over te houden). nu heeft dries een mooi spuit apperaat staan op de site. en een hele boel spul wat je er op kan doen.
maar wat zijn jullie ervaringen?
ik wil er een laag op zetten zodat ik deze winter weer met een gerust hard over de wit gestrooide wegen kan rijden. ik weet dat het beter is om de amazon in een warm schuurtje een winterslaap te laten maken :oops: , maar mijn studenten inkomen geeft niet echt ruimte voor een 2de auto. daarnaast is het af en toe zijwaarts rijden ook heel leuk :twisted:
mijn plan was om eerst de auto zo goed mogelijk te reiningen (liefst ook de holle ruimtes). en daarna weer helemaal voorzien van een verse laag.
mocht iemand een schema hebben welke ruimtes er gespoten moeten worden dan zou ik die ook graag willen zien (dinitrol heeft zoiets liggen)
alvast bedankt
steven
ik wil mijn amazon combi weer eens voorzien van een goede bodemlaag.
nu zijn er een paar opties: uit besteden aan dinitrol, dries.
maar ik heb ook wel zin om het gewoon lekker zelf te doen (en een beetje geld over te houden). nu heeft dries een mooi spuit apperaat staan op de site. en een hele boel spul wat je er op kan doen.
maar wat zijn jullie ervaringen?
ik wil er een laag op zetten zodat ik deze winter weer met een gerust hard over de wit gestrooide wegen kan rijden. ik weet dat het beter is om de amazon in een warm schuurtje een winterslaap te laten maken :oops: , maar mijn studenten inkomen geeft niet echt ruimte voor een 2de auto. daarnaast is het af en toe zijwaarts rijden ook heel leuk :twisted:
mijn plan was om eerst de auto zo goed mogelijk te reiningen (liefst ook de holle ruimtes). en daarna weer helemaal voorzien van een verse laag.
mocht iemand een schema hebben welke ruimtes er gespoten moeten worden dan zou ik die ook graag willen zien (dinitrol heeft zoiets liggen)
alvast bedankt
steven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-06-2011 21:29 #103474
door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic bodem behandelen
is er helemaal niemand met ervaring op dit gebied?
ik kon ook erg weinig vinden in de geschiedenis.
ik kon ook erg weinig vinden in de geschiedenis.

05-06-2011 16:33 #103524
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic bodem behandelen
Hoi Steven,
Ik heb geen ervaring met dinitrol, maar over het algemeen is het goed te doen om zelf aan de bodem te werken, mits je een brug oid hebt zodat je er wel een beetje bij kunt. Ik heb tot nu toe alleen de plekken gedaan die er echt aan toe waren en natuurlijk daar waar ik reparaties heb gedaan. Daar heb ik eerst met krabbers, staalborstel, oude schroevendraaier en oude bijtel etc de oude laag en loszittende troep verwijderd. Daarna ingesmeerd met Owatrol. Dit is een dun product dat in de kiertjes en roest trekt. Daarna soms zelfs nog een keer met Owatrol ingesmeerd. Dagje laten drogen en daarna met bodysafe tectyl ingesmeerd, dat is die dikke zwarte rommel.
Maar onafhankelijk van welke producten je gebruikt is het wel echt een rotwerkje. Je werkt onder je auto, er komt een flinke lading troep naar beneden (een pet is handig) en erg snel gaat het niet. Daarom doe ik af en toe een stuk. Moet er eigenlijk niet aan denken om de hele bodem in één keer te doen.
Mvg, Marijn
Ik heb geen ervaring met dinitrol, maar over het algemeen is het goed te doen om zelf aan de bodem te werken, mits je een brug oid hebt zodat je er wel een beetje bij kunt. Ik heb tot nu toe alleen de plekken gedaan die er echt aan toe waren en natuurlijk daar waar ik reparaties heb gedaan. Daar heb ik eerst met krabbers, staalborstel, oude schroevendraaier en oude bijtel etc de oude laag en loszittende troep verwijderd. Daarna ingesmeerd met Owatrol. Dit is een dun product dat in de kiertjes en roest trekt. Daarna soms zelfs nog een keer met Owatrol ingesmeerd. Dagje laten drogen en daarna met bodysafe tectyl ingesmeerd, dat is die dikke zwarte rommel.
Maar onafhankelijk van welke producten je gebruikt is het wel echt een rotwerkje. Je werkt onder je auto, er komt een flinke lading troep naar beneden (een pet is handig) en erg snel gaat het niet. Daarom doe ik af en toe een stuk. Moet er eigenlijk niet aan denken om de hele bodem in één keer te doen.
Mvg, Marijn
05-06-2011 22:09 #103536
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic bodem behandelen
Je kunt het prima zelf doen, losse delen wegsteken, roestoge delen ontroesten, 2-epoxyprimer en 2x aflak, dan stoomreinigen, uit laten drogen en je kunt voor zwarte piet gaan spelen.
Fluidfilm maakt oude tectyl lagen weer zacht, dat duurt ook een tijdje en als de wagen in de zon staat druppelt er soms wat uit.
Grootste probleem is te veel tectyl spuiten, dit verstopt de ontwaterings kanalen en veroorzaakt zo roest.
Ben met een Amazon bezig waarbij beide portieren in de hoeken waren doorgeroest door verstopte afwatering. Ik boor altijd een extra ontwaterings gat midden in de onderkant is een bekend probleem bij de Amazon.
Fluidfilm maakt oude tectyl lagen weer zacht, dat duurt ook een tijdje en als de wagen in de zon staat druppelt er soms wat uit.
Grootste probleem is te veel tectyl spuiten, dit verstopt de ontwaterings kanalen en veroorzaakt zo roest.
Ben met een Amazon bezig waarbij beide portieren in de hoeken waren doorgeroest door verstopte afwatering. Ik boor altijd een extra ontwaterings gat midden in de onderkant is een bekend probleem bij de Amazon.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
06-06-2011 13:25 #103550
door Marijn de Koning
Ik spuit de tectyl trouwens niet, smeer het er op met een stevige kwast. Weet ik meteen zeker dat het goed in alle hoekjes en naden zit. Dat gaat prima als je dus niet de hele bodem in één keer doet. Heb geen ervaring met stoomreinigen, hoe gaat dat in z'n werk? En waar haal je een apparaat?
- Steven Bleeker
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
09-06-2011 21:48 #103685
door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic bodem behandelen
meneer Zee,
hoe zit het met dat stoomreinigen? waarom doe je dat na het epoxyprimer en aflak? dat zou misschien wel eens een optie kunnen zijn om de holle ruimtes te reinigen.
ik ben benieuwd hoe je dat doet.
bedankt voor alle reacties. aan jullie antwoorden te horen moet ik niet eens naar al die dure middeltjes te kijken.
hoe zit het met dat stoomreinigen? waarom doe je dat na het epoxyprimer en aflak? dat zou misschien wel eens een optie kunnen zijn om de holle ruimtes te reinigen.
ik ben benieuwd hoe je dat doet.
bedankt voor alle reacties. aan jullie antwoorden te horen moet ik niet eens naar al die dure middeltjes te kijken.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-06-2011 19:07 #103984
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic bodem behandelen
Mijn bedoeling is om in de bouwvak de Amazon een roestbescherming te geven. De holle ruimtes wil ik gaan inspuiten met een mengsel van olie/gasolie. Dit heeft een preventieve werking. Net als topic starter ben ik opzoek naar de plaatsen waar je de holle ruimtes in kunt komen. Kun je bijvoorbeeld ook onder de voorruit komen? Tips zijn welkom! :lol:
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-06-2011 23:37 #104000
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic bodem behandelen
ik ken iemand en die zweert bij oude afgewerkte olie in de holle ruimtes (er staat al 50 jaar een VW bus voor zijn deur zonder roest..) , alleen toen had je nog geen milieufreaks.. . schijnt wel te helpen. Je kunt natuurlijk ook afgewerkte frituurolie nemen, is beter afbreekbaar als het in de grond komt. Volgens hem goed middels en hij heeft al aardig wat oldtimers opgeknapt. Ik heb er zelf trouwens geen ervaring mee
20-06-2011 19:48 #104015
door Marijn de Koning
En dan ruikt je auto meteen lekker naar kroketten :mrgreen:
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-06-2011 21:53 #104022
door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic bodem behandelen
toch lekkerder als Dinitrol of tectiel? :lol: