VKB hoe was het ?

Lees meer
25-09-2023 21:45 - 25-09-2023 21:50 #204794 door Ed van der Zee
VKB hoe was het ? is gemaakt door Ed van der Zee
Het valt mij op dat er nog geen berichten zijn over de Beurs van het afgelopen weekeinde, hoe vonden jullie het ?. Na een paar jaar afwezigheid had ik weer een kraampje besproken en zo kwamen we vrijdag middag aan bij het Autotron. Als vanouds alles prima geregeld, VKB staf goed herkenbaar aan de blauwe shirts en het fietsje.....de SBKA bleek de eerste plek links na de ingang te hebben gekregen en rustig de stand opgebouwd, veel bekende gezichten gespot en met een aantal een gesprek aangeknoopt. We hadden voor de modellen Amazon, 140/164 en 1800 onderdelen mee genomen en twee plekken besproken voor mijn 1800E - reeds 37 jaar in mijn bezit - en een 144 welke te koop werd aangeboden. Best wat zeldzaam spul van een '59 Amazon P1200 en onderdelen die niet meer worden gemaakt, zaterdag ochtend vroeg in de hal en nog wat artikelen van een prijs voorzien. Vanaf 10 uur ging het gebeuren en we waren er klaar voor, met in gedachte de rijen voor de kassa van het Autotron van een paar jaar geleden zetten we ons schrap. Maar er gebeurde weinig, voornamelijk een stoet van zwijgende mannen op leeftijd. Wat is er aan de hand ?. Voor het eerst heb ik me verveeld op de zaterdag, het bleef opvallend rustig en heb wel wat verkocht maar minder dan ik had ingeschat. Gelukkig dat er nog Belgen en Duitsers zijn die wel wat willen betalen voor een goed onderdeel, dus mijn klokkenwinkel van de 1800S kon ik voor een nette prijs verkopen. Regelmatig vroeg ik mensen of ze iets specifieks zochten en zo ja voor welke Volvo, maar ik kreeg weinig vragen. Kijken, betasten en vijf keer het schakelaartje in en uit klikken, maar kopen kwam er meestal niet van. Er was wel veel aandacht voor mijn 1800E maar de witte 144 heeft pas op zondag een serieuze klant opgeleverd. Nu had ik gelegenheid om rond te lopen, er waren mooie stands met interessant koopwaar die van Volvo Lotte vond ik prima verzorgd en uitnodigend met veel mooi spul. Maar ik zag opvallend weinig kraampjes en mistte ook een aantal vaste klanten zoals Nordicar, Schmidt en Wimbo. maar de laatste twee houden er mee op. Nu is zondag vaak de dag van de moeders met kinderwagens en traditiegetrouw minder goede verkoop, maar ik begin me toch een beetje zorgen te maken over de toekomst van de VKV. Hoe is het u als bezoeker of kraamhouder of moeder met kinderen vergaan ?.  
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2023 07:19 - 26-09-2023 07:52 #204797 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic VKB hoe was het ?
Dag Ed,

ik ben zaterdagvoormiddag een kijkje gaan nemen. Tegen de middag stond de parking vol met oude Volvo's , dus er was wel voldoende interesse vanuit het publiek.
Ik was daar met mij PV544 (op de parking). Ik heb ook enige tijd gesproken met een Duitser met zijn PV die uit de buurt van Dortmund kwam. Hij had toch op ietsje meer gehoopt na zijn lange rit, vertelde hij. 
Er was genoeg te vinden van onderdelen op de verschillende kraampjes. Volvo Lotte had een aantal mooie showroomexemplaren in aanbieding. De politie Amazon van Dries Bakkenes stond er ook te koop.
Ook even Lars gesproken, met een mooie verzorgde stand over electrificatie
De bovenverdieping van de hal viel mij tegen, daar stonden een aantal volvo's opgesteld, maar het publiek ontbrak totaal

Wat ik miste, in tegenstelling tot vorige jaren was de aanwezigheid van Saab. Er stond welgeteld 1 Saab 99 binnen, maar geen enkel kraampje of vertegenwoordiging. Op de parking stonden er maar  4 recente exemplaren naast elkaar, meer niet.
Een beetje variatie op het thema maakt het toch een beetje aantrekkelijker voor de bezoeker. 

 

Op de beurs in Rosmalen heb ik in 2009 mijn Ford transit en Vespa PX 150 verkocht, toen had ik ook een kraampje met onderdelen, ca 20 buizenradio's verkocht toen.
De Ford transit (roestvrij, in nieuwstaat met maar 17.000 km) heb ik voor een schamele 2000 euro verkocht. De Vespa 150cc voor 1500 euro. Ik was toen net mijn baan kwijt, houden was geen optie op dat ogenblik.
De Ford transit is helaas aan een verkeerde koper verkocht en is gesloopt amper 4 jaar later.

In 2001 heb ik op de parking aan de autotron mijn Ford Capri (91-FV-HH) verkocht. Deze is nog steeds in bezit van de koper.

Ik mis wel een beetje de beurzen van vroeger op de autotron... 

 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2023 08:57 #204799 door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic VKB hoe was het ?
Prima dat er meer vanuit de leden of standhouders reacties komen; de grootste Internationale Volvo meeting is in het verleden een plek geweest om onderdelen te zoeken(plaatdelen, deuren, elektrisch materiaal, etc); er zijn niet zoveel lieden meer bezig met restauraties van auto's (ikzelf nog wel), maar om naar de VKB te gaan om veel te kopen, doe ik ook zelf niet.
Zaterdag weer ruim 100 Amazon's bij elkaar en ook de groep met 240/260 had het parkeervak geheel vol met nog wat overloop. Er waren ook veel moderne Volvo's en uit allerlei landen: Duitsland, Frankrijk België, Luxemburg, etc.
Voor de zondag viel op dat er veel jongeren in best wel zeer mooie auto's voorbij kwamen. De nieuwe generatie......
Sommige standhouders boven op de verdieping zetten zou nog een oplossing kunnen zijn en dan alle Volvo-clubs beneden??

Zelf heb ik me weer nuttig gemaakt als vrijwilliger en we kwamen weer moe maar voldaan thuis.

Groeten,
Jan Venema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2023 11:42 #204800 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic VKB hoe was het ?
Ik was zaterdag met mijn vrouw vanuit Frankrijk maar weer eens gegaan. Zij was accoord omdat we 'smiddags naar onze zoon konden gaan, die in Enschede aan de studie Chemical Engineering is begonnen. Wèl met de nieuwe XC60 hybride gekomen, mijn vrouw vindt de klassiekers heel leuk, maar geen 1500 kilometer+ !.

Ik vond het een leuke beurs, ik heb veel oude bekenden (en wat nieuwe-) gesproken ondanks dat we niet veel tijd hadden. Het viel me op dat op de parkeerplaats veel jonge mensen waren, de meesten met een 140 en 240 serie.
Ik kom niet voor onderdelen, die koop ik op het ogenblik dat ik ze nodig heb bij de VKV of Skandix. Ik denk dat dat bij meer zo gaat nu.
Ik heb wel een magnetische karterplug gekocht en bij een Zweed aluminium draad om aluminium te lassen.

Ik denk dat de beurs evolueert, het wordt denk ik meer een ontmoetingsplaats, en een bron van gadgets + een plek voor de clubs om zich voor te stellen.
Verder mooie auto's kijken en auto's te koop aanbieden. Ik vond ook de vele sportieve Volvo's dit jaar zeer de moeite waard,

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
26-09-2023 22:34 - 26-09-2023 22:36 #204802 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic VKB hoe was het ?
Sinds het in Rosmalen gehouden wordt ben ik niet meer geweest, vanuit Bolsward vind ik het te ver weg. Ik dan dus niet veel over de beurs zelf zeggen maar het verbaast me niet dat belangstelling terugloopt. En dat geldt niet alleen voor de Volvo beurs maar ook bij andere merken zie je dat.  Daarnaast merk je op vele forums dat rustiger is geworden. Ook lijkt het dat er steeds minder mensen zelf auto's restaureren, het is een dure hobby geworden.  Maar hopelijk komt er weer eens een kentering!

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2023 23:10 #204803 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic VKB hoe was het ?
Ik ben zaterdag geweest tussen 10u30 en 14u30. 

Eerst even binnen alles afgelopen ; dan buiten op de parking gaan kijken ; terug binnen gegaan om iets te eten ; nog eens alles afgelopen ; terug naar buiten op de parking gaan kijken ; back home !

Na de middag leek het me aanzienlijk drukker en was er boven bij de clubs toch veel bezoek.  De foto beneden was genomen om 13u30.

Buiten is er heel veel te zien ; de indeling van de parking is fantastisch goed gevonden.  Daar heb ik veel met andere eigenaars gepraat en weer wat mensen op de social media om te volgen.  Het is leuk om verschillen te ontdekken, jaartallen te raden, verschillende kleuren combinaties te bewonderen van de binnen en de buitenkant ; hoe wagens staan op andere velgen, en altijd wel een paar te koop, ...

Ik denk ook wel dat als je nu iets nodig hebt, je geen beurs meer afwacht maar alles online gaat zoeken.  Dat was vroeger wel anders.  Een standhouder moet volgens mij vooral veel kaartjes leggen zodat iedereen deze kan meepakken en later contact kan opnemen als ze iets zoeken.  Ik ken geen prijzen van de huur van de stands maar als ze niet breakeven draaien op het weekend zelf dan haken ze waarschijnlijk wel af.

Ik ben eigenlijk 1/3e voor de stands gegaan en 2/3e voor de parking.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-09-2023 16:43 #204814 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic VKB hoe was het ?
Ik denk dat er nuttige dingen worden genoemd, het ontmoeten van oude vrienden ... zeker ik zit sinds '78 bij de club en dat is 45 jaar .. daar kom ik te weinig aan toe als ik een stand heb. De onderdelen worden meer via internet verworven, absoluut waar en ik heb daarom besloten mijn webshop te gaan vullen en zo onderdelen te verkopen. In de komende jaren ga ik eerder een Garage sale bij mij in Doesburg organiseren dan nog een keer een kraampje bij de VKB. (Sorry organisatoren VKB) De belangstelling gaat ook meer naar 200, 700 en 900 series. Tenslotte, het kost veel inspanning en tijd om een selectie van je spullen mee te nemen, je hebt dus veel niet bij je en moet je toch weer met de mensen gaan mailen/chatten. 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2023 11:29 #204819 door J.L.M. Bruin
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic VKB hoe was het ?
Ik ben dit jaar voor het eerst sinds jaren niet geweest, had een andere verplichting helaas. Ik vind het altijd erg leuk om onderdeeltjes te zoeken, auto's te bekijken etc. Als er een goede reden is waarom het dit jaar rustig was en dat de komende jaren ook de verwachting is, moet je er wellicht een groot maar 1-daags evenement van maken. Wellicht de ALV er in intergreren? Of er een 2 jaarlijks festijn van maken. Als de standhouders door de lage opkomst niet meer uit de kosten komen en zij niet meer deelnemen biedt dat weinig goeds voor de toekomst.

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2023 08:29 #205049 door Olivier Philippot
Beantwoord door Olivier Philippot in topic VKB hoe was het ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2023 08:41 #205051 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic VKB hoe was het ?
Leuk artikel Olivier, dank voor het delen. Mooie beelden ook van de East African Safari.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.