Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp misschien eens wat anders

misschien eens wat anders 14 feb 2018 10:02 #175149

  • Hans
  • Hans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1747
u kent dit misschien wel, of totaal niet...na 14 jaar 145 begint het te jeuken om toch eens naar wat anders en wat nieuwers uit te kijken. de 145 functioneert over t algemeen prima, het is onze enige auto maar t is een buitenslaper en de roestkevertjes vreten maar verder. dus is er wederom wat tijd, liefde en geld nodig. bovendien zijn mijn vrouw en de 145 nooit echte vrienden geworden, "de 145 gedoogd haar als ze er in rijdt".
en als je dan op het www rondkijkt dan kom je best leuke auto's tegen: bijvoorbeeld een 245 met B230FT (2,3 turbo) blok, of mooie classic V70-R's; totaal verschillende auto's natuurlijk...
de ruimte die we met de 145 gewend zijn kom je in bijna geen enkele auto tegen; de 245 heeft die ruimte wel en dat in combinatie met een rap (185pk?) blok maakt het een leuke auto.
www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-240-b230...50040a3a31?cldtidx=8

toen de 850 T5-R nieuw in de showroom stond heb ik daar ook wel eens kwijlend in plaats genomen (totdat ik "tactvol" verwezen werd naar de occasionhal), vooral de schuimpje-gele deed mijn hart sneller kloppen. over dat schuimpje-geel ben ik inmiddels wel heengegroeid (gelukkig maar, die kleur kost tegenwoordig vaak het dubbele tov van een T5-R in een andere kleur) maar de hele vormgeving van de 850 T5-R blijft natuurlijk mooi; en daarmee ook de classic V70-R. Maar ja, hoeveel ellende koop je daarmee met 20 jaar 220PK+ en een paar ton op de teller? En dan liggen de prijzen van onderstaande voorbeelden ook nog eens behoorlijk uiteen.
www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m12463...3e3a&previousPage=lr
www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m12545...3e3a&previousPage=lr

m'n verstand zegt de iconische 245... of wellicht nog veel nieuwer en gewoon gaan voor een V60 ocean race, wel een stuk kleiner, maar ook een stuk nieuwer én een stuk vriendelijker qua brandstofverbruik. komende jaren probleemloos rijden (ga ik van uit):
www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m12486...8f31&previousPage=lr

we slapen er nog een nachtje over, het blijft in ieder geval een Volvo :-)
en natuurlijk zijn jullie tip's welkom!
Groet, Hans
Laatst bewerkt: door Hans.

misschien eens wat anders 14 feb 2018 11:18 #175156

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
  • Berichten: 290
Ik heb wel een tip voor je Hans; koop een leuke nieuwere Volvo maar houd de 145 vooral voor jezelf als hobby auto. Kost als 2e auto helemaal niets meer maar geeft wel veel lol.

gr. Cor. (sinds 1976 Volvo145 met 6,5 ton)

misschien eens wat anders 14 feb 2018 20:21 #175164

  • René Minnebo
  • René Minnebo's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2208
Dat zijn altijd lastige beslissingen Hans, je raakt gehecht aan de auto. Ik zit met hetzelfde als jij, onze 945 gaat in het najaar de deur uit. Ik had daar best wel moeite mee maar mijn vrouw heeft gewoon last met in en uitstappen. De 945 heeft best wel een lage instap en zit. Ik kijk dus naar een andere auto en heb daar reeds vrede mee dat de 945 weggaat. Alle opties die ik had liggen om te monteren heb ik reeds verkocht en dat was behoorlijk veel. Het word in ieder geval een moderne wagen en een SUV van na 2010 en geen volvo. Volvo heeft niet veel op de markt wat in mijn financiële straatje past. Wij wijken uit naar een Mitsubishi Outlander serie 2 van 2012 of 13. In 2013 kwam ook de serie 3 op de markt en even later de PHEV. Naar die laatste heb ik ook zitten kijken maar in 2020 gaan ze ook bij Den Haag kijken of ze de huidige MRB van de PHEV bij gaan stellen of zo laten. Ik wil dat risico niet lopen dus dan een gewone 2 ltr benzine.

Suc6 met de zoektocht

misschien eens wat anders 15 feb 2018 22:23 #175176

  • Hans
  • Hans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1747
Tja een outlander is ook een mooie bak, ik had er laatst eentje als leenauto op m'n werk.

En toen ik zo auto's aan het checken was op de RDW site zag ik dat mijn vorige auto Amazon '69 46-51-HN niet meer voorkomt...
14 jaar geleden verkocht, ik weet dat hij toen in Zeeland opgeknapt/gerestaureerd is en is tot vorig jaar gekeurd en verzekerd geweest; maar nu is het toch echt over vrees ik :-(
Ook leuk, een Ama...
Groet, Hans

misschien eens wat anders 15 feb 2018 22:43 #175177

  • Gert Vegter
  • Gert Vegter's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1392

Hans schreef : Ook leuk, een Ama...

Veel leuker dan dat latere spul...! :-)

misschien eens wat anders 16 feb 2018 08:45 #175180

  • Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2836
Een 940 station dus met een 2.3 LPT motor. Niet stuk te krijgen en comfortabel. Met een MBC de turbodruk een beetje ophogen en je hebt 180 pk..
Wel een 1997 of 1998'er,dat zijn de beste..de goede kosten inmiddels best wat geld, maar mits goed onderhouden zijn ze elke cent waard. Die van mij gaat nooit meer weg, als hij stuk gaat maak ik hem. Kijk naar de extra's die maken hem nog leuker: electrische ramen achter, leer, cruisecontrol etc.etc. (Die van mij heeft zelfs een electrisch schuifdak, maar dat zie je niet veel.)

@Hans: je amazon kan geëxporteerd zijn, in het buitenland is inmiddels bekend dat je voor goede klassieke Volvo's in NL moet zijn....
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt: door Tom Steverink.

misschien eens wat anders 16 feb 2018 14:31 #175188

  • Hans
  • Hans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1747
tja Tom, dat kan natuurlijk ook nog, eigenlijk nooit naar gekeken naar een 940...
zoiets?
www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m12490...c624&previousPage=lr

of deze op LPG, belasting kost € 100,-- per kwartaal extra, is € 33,-- per maand. Kortom bij circa 33 ltr tanken per maand (uitgaande van 1 euro verschil per liter benzine/LPG) heb je dat er al uit:
www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m12458...c624&previousPage=lr

ik kom LPT en HPT tegen, Low Pressure Turbo en High Pressure Turbo?
en zit er veel verschil tussen een B230FT en B230FK?
Groet, Hans
Laatst bewerkt: door Hans.

misschien eens wat anders 16 feb 2018 15:48 #175189

  • René Minnebo
  • René Minnebo's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2208
Die eerste is ook bij het V700 forum voorbij gekomen. Ik meen dat die persoon morgen gaat kijken. Die 2e bij spekkels vind ik voor de km stand op gas aardig aan de prijs. Ik ben wel is bij hun geweest. Maar de prijzen zijn stevig voor wat je krijgt. Veelal veel cosmetisch werk en hoge km standen.

misschien eens wat anders 16 feb 2018 16:08 #175193

  • Tom Steverink
  • Tom Steverink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2836
Ik ging, als ik in de markt was, meteen kijken bij de eerste. Het verhaal is goed, en als het onderhoud aantoonbaar is dan is de prijs ook niet te gek. De kilometerstanden interesseren me niet zo, je moet wel even kijken of de koppakking al eens gedaan is, die wil nog wel eens vervangen moeten worden tussen de 3 en 4 ton...kost natuurlijk wel een paar honderd euro, dat kun je van de vraagprijs aftrekken dan. Bij goed onderhoud lopen de B230's makkelijk 6-7 ton en meer..de distributieriem moet bijvoorbeeld elke 90.000 km of 5 jaar worden vervangen.

De LPT is bij de RDW ingeschreven als "IC" (InterCooler) en de HTP als "Turbo". Het verschil zit hem voornamelijk in de turbo regelaar, die bij de LPT bij 0.3 Bar opengaat en de HTP pas bij 0.6 Bar.
Ik rijd met een LPT met een MBC van een paar tientjes om de regelaar te foppen en ik heb nu 0.8 Bar druk, dat is zo'n beetje het maximum dat je kunt gebruiken zonder verdere aanpassingen. De motor kan het makkelijjk hebben.
De LTP heeft standaard 135 pk, de HTP 160pk en ik rond de 180....
Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SportsEdition estate 1997(+MY'16 XC60 AWD) BLOG op http://klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt: door Tom Steverink.

misschien eens wat anders 16 feb 2018 18:24 #175198

  • Hans
  • Hans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1747
Dank voor jullie reacties René en Tom en de uitleg LTP/HTP!
In de 245 (eerste advertentie in mijn openingspost) zit dus ook een HTP.
Als ik bij de RDW kijk klopt de 2300 wel alleen staat het vermogen op 83kW. Dat is dus aanzienlijk meer en mag officieel maximaal 20% afwijken. Hoe problematisch zou dat zijn bij bijvoorbeeld schade en het bijbehorende verzekeringsdverhaal?
Groet, Hans
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3