Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank

Lees meer
30-09-2015 08:19 #154478 door Bernard Piek
Om de mk te lossen uit de spindel heb je een uitdrijfspie nodig. Deze tik je in het sleufgat van de spindel langs de zijkant. Ik kan het op je foto niet goed zien, maar de mijne heeft een uitwerpmechanisme. Waar de spindel het huis ingaat zit een plaatje. Als je die naar buiten draait kan de spindel iets verder het huis in en door met een tik tegen een van de handvaten kun je de boor oid uitwerpen. Bij je spantang hoort bovenin nog zo'n plat eindje als ook aan een mk boor zit.(geen idee hoe zoiets heet) die zijn ook los te koop zodat je ze kunt inschroeven. Ik heb er zelf gemaakt van een bout met een stripje aan de kop gelast. Daarna even op maat draaien. Hier wat algemene info:

www.lathes.co.uk/arboga/index.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2015 08:32 #154479 door Bernard Piek
Ik heb nog wat handleidingen van Arboga zo hier en daar verzameld op het internet. Als je je mailadres geeft stuur ik ze even op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2015 09:35 #154480 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank

"Bernard Piek" schreef:
Deze tik je in het sleufgat van de spindel langs de zijkant.

Thanks, gevonden, bij mij is het een kwestie van even de spindel iets laten zakken om erbij te kunnen.
Uitdrijvers heb ik bij HBM al gevonden.

"Bernard Piek" schreef:
Bij je spantang hoort bovenin nog zo'n plat eindje als ook aan een mk boor zit.(geen idee hoe zoiets heet) die zijn ook los te koop zodat je ze kunt inschroeven.

Mijn houder heeft inderdaad ook schroefdraad in de bovenkant.


Ik zal eens kijken of zo'n tipje makkelijk mee te bestellen is ergens en anders ook maar even zelf maken.
Frezen wilde ik kopen bij freesjes.nl
Ook nog even ergens een passende haaksleutel scoren.
Als je me die handleidingen wilt mailen, graag: lars (at) oudevolvo.nl alvast bedankt!



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2015 18:36 #154487 door Bernard Piek
Tipjes bijvoorbeeld hier: www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... w-In-Tangs
Freesjes heb ik wel bij buitelaar gehaald, of het adres hierboven. In engeland zijn veel webwinkels die spullen voor modelbouwers verkopen. Behalve Arceuro ook nog:
www.chronos.ltd.uk/
www.rdgtools.co.uk/

Ik heb in het verleden bij alledrie wel spullen besteld en nooit problemen gehad. Er zit uiteraard veel import tussen uit het verre oosten en dat kan ook niet anders voor die prijzen. Voor hobby gebruik was de kwaliteit echter doorgaans ruim voldoende.
De lokale gereedschaphandel hier, www.bus.nl/ heeft ook veel, met name duits. Wel iets duurder, maar ze kunnen je wel goed adviseren vaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
30-09-2015 22:02 #154494 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Prachtige machine Lars, daar ga je ongetwijfeld veel plezier aan beleven.

Leuke / goede tips en adressen worden hier trouwens ook gegeven.
Ik heb het al eens eerder opgemerkt; leuk dat er op dit forum naast de liefhebberij voor Volvo óók liefhebberij is voor werktuigbouwkundige aangelegenheden! (dat is ook precies de reden dat ik in mijn topic van de combi soms wat uitgebreider in ga op de manier waarop ik iets maak)

Naast goede adressen voor freesjes is het van haast nog groter belang de toeren/snijsnelheid en voedingssnelheid goed in te stellen.
Koeling en smering kan je ook nog een hele boom over opzetten maar google is ook hier je vriend.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2015 22:08 #154532 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Van Bernard heb ik inmiddels een mooie PDF tabel ontvangen met toeren/snijsnelheid.
Daarnaast vond ik zelf deze pagina nog www.vanommen.nl/nl-nl/verspaningsvragen met handige weetjes.
Bus zit toevallig ook bij mij in de buurt. Zal daar ook eens vragen, moet er binnenkort toch heen voor een nieuwe fles lasgas.
De T-bouten en stoelpoten zijn inmiddels binnen. Morgen komt de machineklem en de freesjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.