Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank

Lees meer
03-03-2015 14:39 #149128 door Lars Rengersen
Tijdens mij studie heb ik met veel plezier met een draaibank en mindere mate ook een freesmachine mogen spelen.
Dat mis ik eigenlijk wel een beetje en ben het denk ik voor een deel ook alweer verleerd.
Als ik dat kijk wat voor mooie kunstwerkjes anderen maken, gaat het toch weer kriebelen.
Zo bijvoorbeeld de Audi rembekrachtiger steun van Joost en van Reinoud .

Ik heb wel wat overwegingen en ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.
- Vermoedelijk heb ik meer aan een freesbank dan een draaibank
- Als de prijs OK is, dan is een draaibank met bovenfrees misschien nog wel het mooiste
- Liever een gebruikte degelijke Emco dan een HBM

Verder weet ik niet zo goed hoe zwaar ik nodig heb, maar een Emco Compact 5 of Emcomat 7 spreken me voor nu wel aan.

Any thoughts?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2015 19:02 #149154 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
mbt draaibank: ik heb zelf een (gebruikte) Myford ML7 gekocht, een Super 7 is vergelijkbaar (en er zijn nog andere types). Heel degelijke, ook professioneel bruikbare, machines die niet te klein en niet te groot zijn. Tevens is er veel los nieuw van te koop en bestaan er diverse hulpstukken voor (freesopzet echter duur). Nieuw nogal duur maar ze worden ook regelmatig gebruikt aangeboden (bij interesse kan ik ook het adres opzoeken van iemand die dergelijke draaibanken zelf reviseert en verkoopt). Ze zijn er in metrisch en in imperial (inch), de spindels zijn echter uitwisselbaar. Te lichte en te kleine machines zullen niet lang plezier geven (als je niet alleen maar aan modelbouw doet). Met grotere kun je natuurlijk nog meer, maar daarvoor moet je echt plaats hebben (en die zijn dan meestal niet meer te tillen). Alles ook afhankelijk wat je ermee wilt doen, remschijven met een met een ML7 of Emcomat 7 afdraaien gaat natuurlijk niet door de te grote diameter. Emcomat wordt trouwens zover ik weet tegenwoordig niet meer in Oostenrijk gemaakt.
Natuurlijk is bij dit alles belangrijk wat je eraan uit wilt geven.
Informatie mbt een freesbank heb ik helaas niet.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2015 22:38 #149173 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Hi Lars,

Ik heb sinds een tijdje een Myford Super7 en die bevalt werkelijk uitstekend. Bij HBM heb ik vorig jaar een klein maar best fijn kruistafeltje gekocht wat, samen met mijn kolomboor klein freeswerk toelaat. Ook het hoogtesupport op de Myford laat dat toe.
Het is een ideale combinatie om kleinere onderdelen te maken.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2015 07:11 #149182 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Dank voor de reacties.
Zo'n Myford ML/Super 7 ziet er goed uit!
Hij oogt nog wat degelijker en mooier dat een Emco vind ik.
Qua formaat wil ik vooral kleinere dingen kunnen maken, bijvoorbeeld de flensen voor zo'n rembekrachtiger lantaarn etc.
Hii moet uiteindelijk ook nog te tillen zijn (met z'n tweeen) en niet de halve garage in beslag nemen.

Prijs hangt natuurlijk af van hoeveelheid toebehoren.
Ik hoop voor max 1600 euro een draaibank met bijbehorende bovenfrees te kunnen kopen.
Is dat realistisch in geval van zo'n Myford 7?
Als je dat adresje zou willen doormailen Rudi, heel graag!

Hebben jullie een inch of metrische machine?
Ik kan me voorstellen dat met een Volvo inch schroefdraad kunnen maken fijn is, maar dat over het algemeen metrisch aflezen fijner werkt en dat dus de voorkeur heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2015 18:29 #149199 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
De ML7 kun je met wat moeite alleen tillen (maar dat raad ik echt niet aan als je geen gewichtheffer bent), de Super 7 is iets langer en dus zwaarder, de maten zijn makkelijk op internet te vinden. Wat een freesopzet voor een myford kost weet ik niet, ze worden niet vaak aangeboden. Kleine dingen frezen gaat echter met een hulpstuk ook zo op een draaibank (de frees is dan in de klauwplaat, met de sledes beweeg je dan het daarop gemonteerde werkstuk tov de frees). De prijzen van gebruikte zie je regelmatig op Marktplaats, waarbij toebehoren (vooral de aanwezigheid van een versnellingsbak) grote prijsverschillen kunnen betekenen. Ik zal dit weekend eens naar het adres zoeken (is een particulier die al jaren myfords opknapt).

Metrisch cq inch moet je op verschillende punten bekijken:
Standaard is elke myford mbt de leispindel (die de hoofdslede dmv de motor kan verplaatsen) in inch, dus mbt schroefdraad maken ook. Metrisch schroefdraad maken vereist een redelijk dure ombouwset die dus vaak niet aanwezig is.
Dan heb je de kruis- en topslede waarmee je de beitel (of bij frezen op de draaibank, dan als kruistafel te zien, het werkstuk) verplaatst: die wil men bij ons meestal metrisch hebben daar we dat makkelijker af kunnen lezen. Deze 2 spindels kosten wel geld maar zijn makkelijk te wisselen (zijn slijtageonderdelen, waarbij de slijtagegrens icm de vereiste nauwkeurigheid gezien moet worden).
Als laatste heb je de losse kop: die heb je ook in metrisch en inch, dat is eigenlijk alleen van belang om de boordiepte af te kunnen lezen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2015 22:19 #149222 door Bernard Piek
Afhankelijk van de ruimte die je hebt zou je ook een iets groter model kunnen overwegen. Op een grotere draaibank kun je wel kleinere delen maken, andersom wil niet. Op de een of andere manier trekken dergelijke machines ook werk aan. Ik had vroeger een emco compact 8 kopie met een aan het bed vastgeboute freeskolom. Deze combinatie was niet stijf genoeg voor freeswerk. Ik heb later een kruistafel bijgekocht, dat werkte wel. De draaibank heb ik ingeruild voor een weiler lz 280. Dit is een zwaardere bank met fors meer mogelijkheden.
Ik zou letten op:
Toerenbereik: 50-2000 tpm
Dubbel werk voor draadsnijden
Dwars- en langsvoeding
Nortonkast
De meeste draaibanken hier zullen metrisch zijn. Met behulp van wissel tandwielen is het meestal mogelijk engelse draad te snijden.
Verder zou ik ook kijken naar de accessoires die erbij zitten. Bijvoorbeeld een vierklauw, brillen, spantangen etc. Als je dit allemaal apart moet aanschaffen loop je er ook op leeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2015 22:51 #149247 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Dank voor de input. Ik heb mij inmiddels nog weer wat verder ingelezen.
Hoewel ik de natuurlijke neiging heb om beter te willen zodra ik me meer inlees, denk ik dat nu een Myford Super 7 prima past bij wat ik nodig heb. Zoals Rudi aangaf kun je daar ook wel beperkt op frezen. Ik kan hem daarna altijd nog voorzien van een freeskolom als ik die kan vinden of eventueel ernaast nog een kolomboor met kruistafel aanschaffen als ik dat echt mis.
Qua formaat snap ik je redenatie Bernard, maar het moet ook in verhouding staan tot aantal keer gebruik. Ik denk dat het aantal klussen waarvoor je echt een grotere draaibank nodig hebt bij mij op een hand te tellen zullen zijn.
Datzelfde geldt voor de noodzaak om draad te kunnen snijden. Nice to have, maar voor mij niet nodig, kan ook prima met de hand. Er staat best wat leuks op Marktplaats, bijvoorbeeld deze Myford Super 7 voor 950 euro

Daar waar ik een Amazon door en door ken en dus inmiddels (deels door schade en schande) wel weet wat goed spul is en wat niet, is de wereld van Myford draaibanken geheel nieuw voor mij. Ik ben daarom terughoudend om zomaar iets op Marktplaats te kopen en houd me aanbevolen voor jouw tip Rudi! Van Teun kreeg ik ook al een contact door voor eventueel aankoopadvies.

Samengevat: Ik ga op zoek naar een zo compleet mogelijke metrische Myford Super 7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2015 23:13 #149249 door Bernard Piek
Op www.lathes.co.uk staat veel informatie en ook aankoopadviezen. Misschien heb je er iets aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2015 21:41 #149361 door Guus Klunder
Ha Lars ,

Van mijn vader die metaaldraaier was heb een myford super seven geworven en ook een losse fraisbank ( merk Huvema)
Jammer genoeg heb ik er niet zoveel verstand van als mijn vader (ik ben huisarts) maar ik houdt ze wel. Het zijn allebei erg prettige machines om mee te werken, robuust. Het wil ook wel wat zeggen dat mijn vader deze kocht als hobbymachines terwijl hij tientallen jaren met professionele machines heeft gewerkt . Er zitten ook alle tandwielen bij om draad te snijden etc. Maar dat is een vak apart. Ik zou altijd wel gaan voor een losse fraisbak als je wat meer fraiswerk hebt incidenteel kan het heel goed in de draaibank waarbij je je werkstuk opspant op het dwarssupport en de frais in een spantang. Spantangen en zachte klauwen zijn erg aan te raden als je heel nauwkeurig wilt werken.

Groeten Guus Klunder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-03-2015 19:34 #149620 door Rademaker
Ik heb al 15 jaar z'n bank staan die ik gebruik voor mijn werk maar waar ik ook regelmatig "dingetjes"voor mijn auto's op maak. In het handboek staan dingen over frezen, draadsnijden, schaven enz. die je op z'n apparaat kan doen, er gaat een wereld voor je open. www.bol.com/nl/p/myford-series-7-manual/...5ZQSQ7OE-44424443498

VOLVO 142 SAAB 96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.