Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank

Lees meer
22-03-2015 21:56 #149721 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Dank, goede tip! Ik heb het boek inmiddels besteld.
Ook heb ik een optie op een erg mooie Super 7.
Wordt dus vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2015 14:52 #151881 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
En die Super 7 waar ik een optie op had, is het geworden.
Erg mooi ding!
myford-super-7-draaibank
Meer foto's, zie Myford Super 7 draaibank in nieuwstaat gekocht

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2015 19:27 #151885 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Hey Lars, dat ziet er uit als een hele mooie bank. En met draadsnij inrichting en verdiept bed voor (korte) grotere objecten. Heb je er ook een koel installatie bij? Zelf heb ik een antiek bankje van Lorch & Schmidt, en dat mist die (kan ook niet vanwege aandrijving). Dan merk je, zeker bij grotere omloop, dat de draaiduur beperk wordt, of je beitel wordt te heet waar de spaan hem raakt.

Wat betreft het niet kopen van een HBM bank geef ik je groot gelijk. Mijn eerste bankje kwam daar vandaan en was werkelijk alleen maar ellende. Zijn spullen zijn beter geworden, maar het is er nog steeds wel heel erg oppassen. Wat dan weer wel leuk is is dat de widia beitels er best goed en goedkoop zijn. Maar ik weer slechte ervaring met zijn afsteek beitels heb.

Hoe dan ook, veel plezier er mee.

P.s. Mijne staat nog steeds op zwenkwielen. Tenzij je excentrisch draait is de stabiliteit niet echt een probleem (massa is te groot) en anders moet ik nog verder bukken of hem op een subframe plaatsen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
01-06-2015 22:18 #151890 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Gefeliciteerd met deze aanschaf, hier ga je veel aan hebben.
Erg mooie machine!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-06-2015 22:30 #151891 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Een juweeltje!
Ik bespeur op dit forum niet alleen waardering voor oude auto's maar ook voor oude en degelijke machines ;)

We zien graag je eerste werkstuk tegemoet.

O ja, voor ik het vergeet, op marktplaats kan je bij "metalen" bijna altijd wel mooie stukken materiaal scoren;

link.marktplaats.nl/m925388899

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2015 08:53 #154459 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Al knutselend bleek een freesmachine/kolomboor toch nog wel een mooie aanvulling.
Ik heb een Arboga EM 825 boor/frees machine gekocht.
Zie ook blogpost www.oudevolvo.nl/2015/09/26/arbo ... r-gekocht/

Bijlage image.jpeg niet gevonden




Nu nog wat toebehoren aanschaffen zoals een machineklem en freesjes.
Iemand tips waar op te letten?
Machineklem: draaibaar handig of niet?
Freesjes: HSS of VHM? (Toepassing voornamelijk staal).

Bijlage image.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2015 17:10 #154462 door Bernard Piek
Leuk! Heb dezelfde, maar van een iets recenter bouwjaar zo te zien.
Ik heb een machineklem op een draaibare voet. Dat is een enkele keer handig als je ergens een hoek aan wilt maken. Je zult een spantangenset met houder nodig hebben. Het enige "probleem" van deze machines is dat ze niet met een trekstang door de spindel werken, maar met een aandrukring die de morsekonus van onderaf in de spindel gedrukt houd. De spantanghouders voor een trekstang die je in de handel kunt kopen passen niet zonder aanpassing. Heb je die ring er ook bij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2015 17:13 #154463 door Bernard Piek
Zie net ook je vraag over hss of vhm. Ik zou beginnen met hss. Die zijn goedkoop en minder gevoelig voor breuk en zo. Ik heb als beginneling wel eens links en rechts wat freesjes gesloopt :?
Vhm is interessant voor hogere productiesnelheden en langere standtijd. Voor een hobbyist minder relevant volgens mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2015 18:00 #154466 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Dank voor je reactie, leuk dat je dezelfde hebt.
Ja, die toebehoren heb ik er gelukkig ook bij.

Bijlage image.jpeg niet gevonden



Een aantal spantangen is origineel en een aantal niet maar die passen met een extra opvulring.
Enige wat ik er niet bij heb is het stuk gereedschap om de ring die de spantangen vasthoudt vast te zetten en los te halen en het gereedschap om de koppen te lossen uit de machine.

Dank voor de tip, dan ga ik voor wat HSS freesjes.
Qua machineklem ga ik dan ook voor een draaibare.
Een van de dingen die ik erop wil gaan maken zijn de steunplaatjes voor het frame van mijn accubakken.
Dat doe ik net als hoe een rolkooi vast zit. Eén plaatje op de body lassen en een plaatje op de buis en dan aan elkaar bouten.
Dan is het wel mooi als die plaatjes afgeronde hoekjes hebben.

Bijlage image.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2015 20:03 #154471 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Gezocht tips & suggesties aanschaf freesmachine / draaibank
Hey Lars, mooie aanschaf.
Ik heb helaas niet de ruimte (of wil hem er niet voor vrij maken, alles is alleen maar keuzes) om zo'n profi freeskolom kwijt te kunnen. Persoonlijk zou ik trouwens zeker ook een vaste klem nemen, voor zuiver haaks frezen, boren en tappen. En vergeet ook niet een aantal klemmetjes en getrapte blokjes om je machineklem of werkstuk goed vast te zetten. Wel zaak om even op te meten wat je nodig hebt, heb mezelf daar een keer in vergist en ze kosten te weinig om er mee terug te rijden :oops:

Edit: Oh, en koop geen verstelbare ruimers bij HBM, die zijn echt bagger. Zelf een keertje een set tot 40 MM gekocht voor een werkstuk. Dat is ook ongeveer de levensduur. Gewone ruimers zijn best goed daar maar dan heb je er wel erg veel nodig om de 40 te halen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.