verwarming in de werkplaats

Lees meer
02-01-2012 21:08 #109291 door Piet Vermeulen
Beantwoord door Piet Vermeulen in topic verwarming in de werkplaats
Hey Rene

Mijn werkplaats is voorzien van isolatie 5cm, was al duur zat.
heb er een CV installatie in zitten, gewoon met water gevuld.
heb hem altijd op 5 graden staan.
reden de vocht blijf er uit, beter voor het gereedschap en het blaken plaatwerk.
er zijn wel eens dagen dat ik niet in de werkplaats kom :lol:
als ik er wel ben is 10 graden meer als zat :roll:

heb wel een goede afzuiging er in geplaatst.
je weet zelf wel, als je las of slijp of aan het schuren( spuiten :oops: ) ben.

Maar ja iedereen heeft zo zijn eigen mening hier over.

wens je veel volvo uren in je nieuwe werkplaats.
groetjes piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2012 21:50 #109294 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic verwarming in de werkplaats

Hey Rene

Mijn werkplaats is voorzien van isolatie 5cm, was al duur zat.
heb er een CV installatie in zitten, gewoon met water gevuld.
heb hem altijd op 5 graden staan.
reden de vocht blijf er uit, beter voor het gereedschap en het blaken plaatwerk.
er zijn wel eens dagen dat ik niet in de werkplaats kom
als ik er wel ben is 10 graden meer als zat

heb wel een goede afzuiging er in geplaatst.
je weet zelf wel, als je las of slijp of aan het schuren( spuiten ) ben.

Maar ja iedereen heeft zo zijn eigen mening hier over.

wens je veel volvo uren in je nieuwe werkplaats.
groetjes piet


Ik zit op de hoek en heb dus 3 kanten van mijn werkplaats die onderhevig zijn aan wind en koude maar ook zon. De zijkant en de voorkant Ingang zitten aan de W-NW ik neem het zekere voor het onzekere wat betreft bevriezing omdat we er niet altijd zijn en dan vindt ik het zonde als de kachel aan staat, het moet qua kosten wel leuk blijven. Als ik er ben dan hou ik van een warme werkplaats maar voor een uurtje gaat ie echt niet aan hoor moet toch wel minimaal 4 uur of een hele dag zijn. Wat betreft de isolatie spaar ik dit bijelkaar de komende tijd door allerlei nw bouw af te struinen bij ons in de buurt, en natuurlijk MP in de gaten houden. Wat betreft de afzuiging heb ik deze, die ik heb ik gebruikt voor het 2K spuiten van de amazon. Deze afzuiger is nl speciaal voor vluchtige stoffen, het is een koolborstel vrije motor dus geen vonkvorming.





Die zuigt 1500 m3 p/uur af, dus zal ik ook voor ventilatie moeten zorgen anders valt die werking van de afzuiger weer weg. Daarnaast komt er nog een afzuiger die we met een flexibel stuk naar de slijp of las plek kunnen brengen zodat we lokaal kunnen afzuigen, Je zuigt nl ook je warmte van de kachel op en dat wil je natuurlijk ook weer niet al te veel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Verschuure (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
16-11-2012 21:47 #120467 door Hans Verschuure (GAST)
Beantwoord door Hans Verschuure (GAST) in topic verwarming in de werkplaats
hallo Rene

Als je wanden buitenwanden zijn, zou je ook kunnen denken aan een paar gevelkachels , deze kachels zijn gesloten toestellen, dus het verbrandingsgedeelte is strikt gescheiden van de ruimte die hij verwarmt. ( Dit ivm brandgevaar bij vloeibare of gasvormige stoffen ). Montage wel zodanig, dat je er niet tegenaan kan rijden.
Op marktplaats staan deze regelmatig , denk wel aan de dubbele doorvoerwandkoker met rooster die voor de soort wand geschikt moet zijn. Kijk bijv eens op de site van Dru.
De regeling is eenvoudig op het toestel met thermostaat, dus geen elektra 230 of zwakstroombekabeling voor de regeling.
In het gasgebruik zijn deze ook redelijk zuinig, ze zijn zelfs om te bouwen op propaan.
T.ov. cv heeft het voordeeel van minder stalen/koperen leidingaanleg, en geenkans op bevriezingsgevaar/ wateroverlast.

Suk6 met je klimaatprojekt, ik hoor het nogwel

groet

Hans Verschuure

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2012 23:13 #120470 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic verwarming in de werkplaats

hallo Rene

Als je wanden buitenwanden zijn, zou je ook kunnen denken aan een paar gevelkachels , deze kachels zijn gesloten toestellen, dus het verbrandingsgedeelte is strikt gescheiden van de ruimte die hij verwarmt. ( Dit ivm brandgevaar bij vloeibare of gasvormige stoffen ). Montage wel zodanig, dat je er niet tegenaan kan rijden.
Op marktplaats staan deze regelmatig , denk wel aan de dubbele doorvoerwandkoker met rooster die voor de soort wand geschikt moet zijn. Kijk bijv eens op de site van Dru.
De regeling is eenvoudig op het toestel met thermostaat, dus geen elektra 230 of zwakstroombekabeling voor de regeling.
In het gasgebruik zijn deze ook redelijk zuinig, ze zijn zelfs om te bouwen op propaan.
T.ov. cv heeft het voordeeel van minder stalen/koperen leidingaanleg, en geenkans op bevriezingsgevaar/ wateroverlast.

Suk6 met je klimaatprojekt, ik hoor het nogwel

groet

Hans Verschuure


Hans,

We zijn nu aan het isoleren en aftimmeren, dakisolatie is 15 cm en de wanden en deuren 10 cm dik. Ik heb op de MP een redelijk nieuwe CV ketel gekocht en een paar radiatoren, Deze worden afgevuld met glycol. In pricipe zou een gevel kachel kunnen maar dan is mijn rendement minder dan de CV ketel omdat ik dan rondom radiatoren heb staan. Meerdere gevelkachels kan maar dan wordt het verbruik van gas weer meer. Voordeel is wel als er 1 stuk gaat dan heb je altijd nog 1 of 2 andere. Een moederhaard met radiatoren was ook een optie natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.