verwarming in de werkplaats

Lees meer
23-12-2011 10:23 #109078 door René Minnebo
verwarming in de werkplaats is gemaakt door René Minnebo
Van de zomer gaat het eindelijk gebeuren, mijn werkplaats (ex schapen schuur) gaat plat en wordt vervangen voor een keer zo grote. Nu is ie 4 mtr breedt, 6 mtr lang en in de nok 3,50 mtr hoog en heeft dus een inhoud van 67,2 m3 (afgerond 70 m3) Dit wordt 4 mtr breedt, 10 mtr lang en in de nok 4,20 mtr hoog en krijgt dan een inhoud van 124 m3 (afgerond 125m3). De verhuurder levert hem casco op, dat wil zeggen binnen aftimmering komt voor eigen rekening. De spullen hebben we liggen en we strippen de binnenkant van de oude werkplaats dus dan hebben we nog meer balken en plaat materiaal. Het geraamte is van staalprofiel en de buiten afwerking en het dak zijn van damwand profiel.

Dit houd geen warmte vast in de winter en in de zomer kun je beter buiten zitten dan in de werkplaats want dan wordt gaar gekookt. Het geheel zal moeten worden geisoleerd zo de open slaande deuren. Ik heb de mogelijkheid om tot een dikte te gaan van 20 cm en even gauw uitgerekend zal ik 200 m2 nodig hebben. Zelf zat ik aan gebruikte isolatie materiaal te denken zoals pur of pir platen of aan tempex, in kassen gebruiken ze dit volgens mij veel. Er zijn nog veel meer isolatie materialen in de handel maar dit zal het snelst te verwerken zijn en isoleren erg goed. Maar als jullie andere ideen hebben dan hoor ik dat graag. En ik hou me tzt niet nu dus aanbevolen voor koopjes.

Dan nu waar het om gaat.

Ik hou van een warme werkplaats dus een verwarming in de herfst en de winter is een pre. De verhuurder heeft in de werkplaats achter mij een gasmeter zitten en daar kan ik in overleg en met gebruik van een tussen meter een aansluiting maken. Een Cv ketel zonder ww heb ik waarschijnlijk al (2006) leidingwerk ff bij de oud ijzer boer kijken en radiatoren worden bij nieuwbouw wijken bijna door de nieuwe bewoners weggegeven. Moet nog ff informeren wat een m3 gas kost en een tussen meter en dan ongeveer schatten wat het voor een een maand of 6 kost aan gas. De ketel gaat bij afwezigheid niet aan en het systeem zal worden afgevuld met anti vries.

Volgens mij is dit qua verwarmen van een goed geisoleerde werkplaats de manier van verwarmen of hebben jullie nog een ander goed idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2011 11:07 #109080 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic verwarming in de werkplaats
Is een gasheater dan niet veel makkelijker/sneller dan radiatoren?
Zoiets als deze link.marktplaats.nl/512716172



Mooie bedrijfsnaam van de producent trouwens: Winterwarm BV

Volgens mij heeft Ed bij SBK Arnhem ook zo'n heater.
Die warmte voel je in elk geval snel en het was er lekker warm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2011 16:55 #109097 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic verwarming in de werkplaats
Vraagt teveel gas moet wel leuk blijven, de verhuurder heeft maar een standaard huishoudelijke gasmeter ik dacht G4. Daarnaast gaat een heater niet passen omdat we een punt dak krijgen en de indeling al bepaald is. En het budget is ook belangrijk moet niet te gek worden ik huur het dus alles wat investeer is eigenlijk zonde geld.

Als ik naar de werkplaats ga dan is het voor minimaal een ochtend of een middag of hele dag dus een cv maakt het zo warm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2011 18:14 #109127 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic verwarming in de werkplaats
Komende week Aldi, warmeluchtkanon op gas of LPG... (geen aandelen ;) )

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2011 19:38 #109128 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic verwarming in de werkplaats

Komende week Aldi, warmeluchtkanon op gas of LPG... (geen aandelen )


is een optie maar ik wil open vuur en koolmonoxide vergiftiging voorkomen, Werkplaats wordt dermate goed geisoleerd dat gaskachels en warmtekanonnen afvallen. Een fles butaan kost tussen de 25 en de 30 euro en met een warmtekanon is deze gauw leeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2011 20:10 #109130 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic verwarming in de werkplaats
Even off-topic, ik had eerst ook zo'n warme kanon, ik geloof 10KW.
Dat hielp alleen als je recht in de warmestraal gaat staan en geeft veel herrie.
Tegenwoordig heb ik een patio heater en dat werkt echt super.
Dit in combinatie met een speciale dampgastank waarvoor ik gewoon LPG kan tanken aan de pomp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2011 00:54 #109135 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic verwarming in de werkplaats

"Lars Rengersen" schreef:
Even off-topic, ik had eerst ook zo'n warme kanon, ik geloof 10KW.
Dat hielp alleen als je recht in de warmestraal gaat staan en geeft veel herrie.
Tegenwoordig heb ik een patio heater en dat werkt echt super.
Dit in combinatie met een speciale dampgastank waarvoor ik gewoon LPG kan tanken aan de pomp.


Wij hebben een klein brandertje/kacheltje. Op een grote 70liter fles van een heftruck. Eens per jaar/2jaar naar de LPG pomp. Brand prima!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2012 08:46 #109267 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verwarming in de werkplaats
Rene, heren de beste wensen voor 2012, in deze slappe winter is het binnen nog goed te doen.
In onze hal hebben we ookzo'n gas/lucht verwarming, gebruiken deze om de ergste koude eruit te halen.
Alles draait om isolatie, zowel zomers om koelte te houden en s'winters om warmte binnen te houden.

Op zich vallen de kosten mee, wij zijn meer geld kwijt aan electrciteit, onze hal is 7,5 m hoog, zqdeldak met lichtstraat en we hebben een grote propellor/ waaier aan het plaffond hangen om de warme lucht naar beneden te laten waaien.
Aan isolatie hebben we die met folie afgewerkte isolatie met foam, niks bijzonders.

Zo'n hete lucht kanon en kleine radiatoren op stroom werkt niet en kost ook geld.

Mijn advies is om goed te isoleren en hete lucht verwarming te gebruiken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2012 08:48 #109268 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic verwarming in de werkplaats
NB een patio brander haalt de lucht uit de hal en de verbrandingsgassen komen ook in de hal, lijkt me geen ideale situatie

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-01-2012 19:35 #109289 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic verwarming in de werkplaats

Rene, heren de beste wensen voor 2012, in deze slappe winter is het binnen nog goed te doen.
In onze hal hebben we ookzo'n gas/lucht verwarming, gebruiken deze om de ergste koude eruit te halen.
Alles draait om isolatie, zowel zomers om koelte te houden en s'winters om warmte binnen te houden.

Op zich vallen de kosten mee, wij zijn meer geld kwijt aan electrciteit, onze hal is 7,5 m hoog, zqdeldak met lichtstraat en we hebben een grote propellor/ waaier aan het plaffond hangen om de warme lucht naar beneden te laten waaien.
Aan isolatie hebben we die met folie afgewerkte isolatie met foam, niks bijzonders.

Zo'n hete lucht kanon en kleine radiatoren op stroom werkt niet en kost ook geld.

Mijn advies is om goed te isoleren en hete lucht verwarming te gebruiken.


Isoleren wordt veel aandacht besteed, de verhuurder gebruikt balken van 8 bij 20 cm icm stalen profielen. De isolatie dikte wordt ook 20 cm zo ook bij het plafond en de deuren nemen we ook mee (+/- 10 cm dikke isolatie) en als je de deuren dicht doet dan vallen deze rondom in de rubbers zoals een auto portier dus tocht wordt ook vermeden.

Daarnet even een berekening gemaakt op basis van 18 gr celsius binnen temp en dan heb ik met een inhoud van 124 m3 een vermogen nodig 8680 watt. Dit betekent dat ik met 3 radiatoren van van het type 22 (2 platen en 2 convectoren) van 3 mtr lang uit kom op 9000 watt. De ketel heb ik waarschijnlijk ook en dat is een ATAG blauwe engel 2005 die ik kan krijgen van de buurman in ruil voor een klusje. ketel kan ik terugreglen zodat deze niet het volle vermogen zal geven maar voldoende om de werkplaats te verwarmen. Leidingwerk en koppelingen zal ook via via gaan, en een digitale thermostaat had ik ook nog liggen. Het systeem zal worden afgevuld met ethyleen glycol wat ook wordt gebruikt bij cv installaties die op de camping draaien dus bevriezing van water wordt voorkomen. Voor mij is dit de meest goedkope manier om te verwarmen.

Alle open gas toestellen komen niet in aanmerking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.