dat is duidelijk kapot ...

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-03-2014 12:27 - 23-03-2014 12:46 #138959 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic dat is duidelijk kapot ...
Dat ziet er niet erg opwekkend uit zo'n draagarm.
Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat het monteren van PU-rubbers er mede de oorzaak van kan zijn dat dragende delen afscheuren.Rubber vangt beter schokken op dan PU.
Of iets technischer gesproken; PU zorgt voor grotere belastingspieken in de betreffende onderdelen.

Als je dan bijvoorbeeld ook nog eens heel straffe schokbrekers monteert die iedere beweging in de kiem kunnen dempen zoals de Bilstein sport worden de krachten nóg groter. Waarmee ik niets ten nadele van de Bilsteins wil zeggen (integendeel) :D


En dan nog een gedachte die bij mij opkwam bij de openingsfoto; het gescheurde vliegwielhuis.
Ik las ergens dat bepaalde lichtmetaal-legeringen zoals bijvoorbeeld de minilite-velgen na verloop van tientallen jaren onbetrouwbaar worden door een soort zelfvernietigingsproces in die legering. Ik kan mij voorstellen dat voor het vliegwielhuis een soortgelijke legering is gebruikt.

Maar troost je, de minilite-velg is dan in elk geval wat langer meegegaan dan de velgen van de Veyron;

www.autoblog.nl/archive/2009/08/ ... tti-veyron

(hoewel de belasting ook een tikje minder is) :lol:

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2014 12:41 #138960 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic dat is duidelijk kapot ...
Re draagarm: na bijna 50 jaar en 350.000 km's wordt er wel eens wat moe. De belasting door verkeersdrempels moet je ook niet onderschatten overigens.
En ja, ik rij (sinds vrij kort) met PU, maar wel in combinatie met oliedempers uit Oud-Beijerland.

re Minilite: van aluminium wist ik dat nog niet, wel van de originele magnesiumlegering uit de jaren '60 .

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-03-2014 12:44 #138961 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic dat is duidelijk kapot ...
Dan zullen die minilite's ook wel van magnesium zijn.
Legeringen worden al snel verbasterd qua benamingen, zo ook door mij dus :oops:

Ik heb het woord aluminium in voorgaande reactie dus maar even snel vervangen voor lichtmetaal-legeringen om geen valse bewering te doen.
En dan nog; ik heb het ook maar ergens gelezen, weet het niet uit de eerste hand.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2014 13:17 #138962 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic dat is duidelijk kapot ...
De originele minilites waren inderdaad van een magnesium legering, en zijn tegenwoordig levensgevaarlijk! De nieuwe reproducties zijn van een aluminium legering. Ik denk niet dat Volvo magnesium gebruikte voor het koppelingshuis: het was schreeuwend duur en moeilijk te verwerken....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.