dat is duidelijk kapot ...

Lees meer
13-10-2011 20:17 #106804 door Rudi Dortangs
dat is duidelijk kapot ... is gemaakt door Rudi Dortangs
Hallo,
dit wilde ik eigenlijk zelf niet zien maar nu het eenmaal zo was wil ik het jullie ook laten zien: lees, kijk en verwonder je.
Ik wilde eigenlijk alleen maar het oliepeil van mijn versnellingsbak controleren: dus onder de auto gaan liggen, bovenste plug eruit, loopt iets olie eruit, peil dus goed en plug er weer in (en dus eigenlijk klaar).
Maar wat is dat toch voor een raar lijntje op het koppelinghuis? Proberen weg te vegen, maar bleek dus een scheur in het koppelinghuis. OK, dus weer wat sleutelwerk in het weekend. Na nogal wat honderden km de auto op de brug en de boel wat beter bekeken: het scheurtje ziet er toch als een langere scheur uit.
Wat bleek bij het demonteren van de versnellingbak: na het loshalen van de aandrijfas en andere aan de bak gemonteerde delen de versnellingsbaksteun losgemaakt en toen kon ik de versnellingsbak van de motor halen zonder de bouten van het koppelinghuis aan de motor los te maken. Het koppelinghuis bleek rondom doorgescheurd (wel makkelijk bij het demonteren...) en de motor en versnellingsbak werden dus alleen nog tegen elkaar gehouden door de steunrubbers.
Ik had hiervoor nooit voor mogelijk gehouden dat het mogelijk was zo te rijden, het koppelingspedaal intrappen heeft na de reparatie trouwens wel een iets beter gevolg (de motor en versnellingbak worden nu daarbij niet meer iets uitelkaar gedrukt).
Het materiaal van het koppelinghuis blijkt niet erg dik (enkele mm) en de scheur is waarschijnlijk in een hoek van de koppelingshendelopening begonnen. Nog nooit voorheen gezien (en hopelijk ook niet nog een keer).
Groeten, Rudi

p.s.: mischien is dit wel een start voor een nieuw topic als er anderen zijn met nogal kapotte onderdelen om te laten huiveren.



Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2011 21:19 #106807 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic dat is duidelijk kapot ...
Nou, dat heb ik ook nog nooit gezien! Zo zie je maar.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2011 22:07 #106810 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic dat is duidelijk kapot ...
grote OEPS! :shock:

bizar, dat je zelfs hiermee nog kan rijden in ons "historisch erfgoed"!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2011 23:04 #106821 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic dat is duidelijk kapot ...
Rudi,
Dit is een witte raaf, ten minste ik heb in 35 jaar hobby zoiets nog nooit gezien.
Ik hoop niet dat koppelingshuizen na ca. 40 jaar metaalmoeheid gaan vertonen, zodat we dit vaker zien.
Ken het wel van flensen en afbrekende dynamobouten, steekassen bij de amazon, shocktowers van de P1800E/ Es en fan's die het koelblok in draaien...ook doorgeroeste balkjes onder radiators waardoor de wielen ieder eenkant op willen

Het meest bizarre dat ik heb mee gemaakt is dat bij een vaartje van 100 km per uur mijn automaat uit de D schoot, ik maakte de fout om hem er al rijdend weer in te zetten....was een schakelbak gewend....geweldige klap en toen geratel en niks meer. Bleken alle bouten van de cardan naar de krukas finaal af te zijn gebroken.
Na het verwijderen van de bak kon je de schroefdraden er zo met je hand uitdraaien.
Ik schaamde me dermate dat ik er geen foto's van heb durven maken.

Nog meer metaalmoeheid oid ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
31-10-2011 19:52 #107393 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic dat is duidelijk kapot ...
dit is wel heel bizar, een gescheurd koppelingshuis.
Ik ben wel een keer een koppeling tegen gekomen die niet goed meer werkte.

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2011 21:12 #107396 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic dat is duidelijk kapot ...
Leuk, een reactie op mijn topic.
Niet leuk voor mij: de afbeelding is met ImageShack geplaatst, daarmee geplaatste afbeeldingen kan ik helaas niet zien (via Photobucket of de mogelijkheid van dit forum trouwens wel).
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2011 22:05 #107402 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic dat is duidelijk kapot ...
Die koppelingsplaat ziet er zwart geblakerd uit, is dus heel heet geweest.
KAn komen doordat er olie op is gelekt die door wrijving tot ontbranding is gekomen.

Wat is het verhaal erachter, stinken en rook wellicht ??

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2011 16:25 #107423 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic dat is duidelijk kapot ...
Kijk .daarom had ik altijd een koppelingshuis in de caravan liggen tijdens buitenlandse vakantiereizen.Het ding is lekker licht en er passen ook nog een hoop andere onderdelen in!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2011 18:09 #107426 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic dat is duidelijk kapot ...

"N.M. de Boer" schreef:
Kijk .daarom had ik altijd een koppelingshuis in de caravan liggen tijdens buitenlandse vakantiereizen.Het ding is lekker licht en er passen ook nog een hoop andere onderdelen in!

:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2012 12:10 #109803 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic dat is duidelijk kapot ...
Kijk .daarom had ik altijd een koppelingshuis in de caravan liggen tijdens buitenlandse vakantiereizen.Het ding is lekker licht en er passen ook nog een hoop andere onderdelen in!

als je dan je reserve radiateur erop legt (of je "' 70-er grille met fijne spijltjes) kun je ook leuk BBQ-en ;) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.