Wat is dit?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2012 17:34 #110343
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Wat is dit?
"(zelfgemaakte) remlichtschakelaar." is helemaal fout:
het heeft niets met een remlicht te maken (er gaat trouwens maar 1 lampje aan) en het is niet zelfgemaakt.
Het betreft een origineel Volvo-onderdeel (in dit geval NOS zoals de bestandsnaam van de foto al aangeeft, maar dat zal eerder verwarren => let op: dit is een tip) dat ik alleen maar anders gebruik dan waar volvo het voor gedacht heeft (wel op de originele plaats).
Lars is er heel erg dicht bij, Rob maar weinig verder weg maar zijn vermoeden dat het door hem genoemde niet klopt is juist.
Goed, ik laat iets meer zien (IETS meer heb ik geschreven, het geheel is groter):
het heeft niets met een remlicht te maken (er gaat trouwens maar 1 lampje aan) en het is niet zelfgemaakt.
Het betreft een origineel Volvo-onderdeel (in dit geval NOS zoals de bestandsnaam van de foto al aangeeft, maar dat zal eerder verwarren => let op: dit is een tip) dat ik alleen maar anders gebruik dan waar volvo het voor gedacht heeft (wel op de originele plaats).
Lars is er heel erg dicht bij, Rob maar weinig verder weg maar zijn vermoeden dat het door hem genoemde niet klopt is juist.
Goed, ik laat iets meer zien (IETS meer heb ik geschreven, het geheel is groter):
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-02-2012 18:38 #110344
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Wat is dit?
Niet het steuntje van, maar de overdrive schakelaar zelf?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-02-2012 19:09 #110346
door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Wat is dit?
wel, dit moet hem wel haast zijn....een overdriveschakelaar die waarschijnlijk als grootlicht/signaalschakelaar wordt gebruikt!
....en dan natuurlijk alleen het gedeelte links met hier maar één moertje.
zie foto:
....en dan natuurlijk alleen het gedeelte links met hier maar één moertje.
zie foto:
02-02-2012 21:36 #110350
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Kunnen we - vooruitlopend op het eindoordeel van Rudi - afspreken de foto's zo scherp mogelijk te maken? Anders gaat het haast alleen om de nadere omschrijving.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2012 08:57 #110353
door Rudi
Allereerst: als ik weer eens aan de beurt ben zal ik een scherp plaatje plaatsen zodat het minder op de omschrijvingen aankomt (maar mijn vorige raadplaatje was scherp en dat heeft ook niet veel verschil bij het raden gemaakt). Ik zal dan dus ook een duidelijk makkelijkere plaatsen, beloofd!
Verder: juiste plaatje, dus juiste onderdeel afgebeeld (dus ik plaats mijn plaatje niet meer, ik wist trouwens niet dat Nordicar ze nog nieuw verkoopt), maar dit is geen overdriveschakelaar zoals men vaak denkt en hem voor verkoopt (maar daar gebruik ik hem, na de noodzakelijke ombouw van het electrisch systeem, dus wel voor, het lampje dat dan aan gaat is dus het overdrivelampje). Deze schakelaar heeft een ander schakelgedeelte dan de overdriveschakelaars (dit is een pulsschakelaar naar massa huis met 1 stekkeraansluiting in plaats van de aan/uit te zetten overdriveschakelaar met 2 stekkeraansluitingen). Verwarrend is dat volvo een oude (verkeerde) afbeelding voor de overdriveschakelaar aan het stuur genomen heeft in zijn boeken (dit is mij pas opgevallen nu ik de gescande onderdelenboeken bekijk, mijn originele van 1965 geeft het te raden onderdeel juist aan).
Toen dit onderdeel op de originele manier gebruikt werd had de P1800 een overdriveschakelaar in het dashboard. Wie weet wat het werkelijk is? Als ik geweten had dat het met een scherpe foto al moeilijk te raden was had ik deze al direct geplaatst, sorry.
Verder: juiste plaatje, dus juiste onderdeel afgebeeld (dus ik plaats mijn plaatje niet meer, ik wist trouwens niet dat Nordicar ze nog nieuw verkoopt), maar dit is geen overdriveschakelaar zoals men vaak denkt en hem voor verkoopt (maar daar gebruik ik hem, na de noodzakelijke ombouw van het electrisch systeem, dus wel voor, het lampje dat dan aan gaat is dus het overdrivelampje). Deze schakelaar heeft een ander schakelgedeelte dan de overdriveschakelaars (dit is een pulsschakelaar naar massa huis met 1 stekkeraansluiting in plaats van de aan/uit te zetten overdriveschakelaar met 2 stekkeraansluitingen). Verwarrend is dat volvo een oude (verkeerde) afbeelding voor de overdriveschakelaar aan het stuur genomen heeft in zijn boeken (dit is mij pas opgevallen nu ik de gescande onderdelenboeken bekijk, mijn originele van 1965 geeft het te raden onderdeel juist aan).
Toen dit onderdeel op de originele manier gebruikt werd had de P1800 een overdriveschakelaar in het dashboard. Wie weet wat het werkelijk is? Als ik geweten had dat het met een scherpe foto al moeilijk te raden was had ik deze al direct geplaatst, sorry.
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2012 10:02 #110354
door 11019-dummy
Ik heb ook een pulsschakelaar om mijn overdrive in te schakelen (met toevoeging van een speciaal relais uit de 200 serie), nu schakelt de OD vanzelf uit bij terugschakelen.
De onderstaande schakelaar heb ik niet van een Volvo leverancier want de prijs is belachelijk. Ik heb er een die maar 12,90 kost en van bij Citroën komt, alleen op de Duitse markt verkrijgbaar als zgn "Lichthupenschalter" (grootlichtsein) voor een eend. zie foto.
Alleen is het armpje iets korter maar dat stoort mij niet. Doordat deze 2 pennen heeft en niet zo'n grote inbouwdiepte nodig heeft, kan hij ook in de stuurkolomkap van kunststof.
De onderstaande schakelaar heb ik niet van een Volvo leverancier want de prijs is belachelijk. Ik heb er een die maar 12,90 kost en van bij Citroën komt, alleen op de Duitse markt verkrijgbaar als zgn "Lichthupenschalter" (grootlichtsein) voor een eend. zie foto.
Alleen is het armpje iets korter maar dat stoort mij niet. Doordat deze 2 pennen heeft en niet zo'n grote inbouwdiepte nodig heeft, kan hij ook in de stuurkolomkap van kunststof.
03-02-2012 10:14 #110355
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Doe jij een nieuwe, Jacques?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2012 10:15 #110356
door 11019-dummy
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2012 10:51 #110357
door Rudi
Ik ga die van Jacques nu niet raden (ik denk dat ik een tijdje niet mag...), maar als iemand het antwoord kan geven wat ik te raden had: graag. Jacques had het niet juist met het antwoord dat het een overdriveschakelaar is, dus het onderdeel is nog niet correct benoemd.
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-02-2012 10:58 #110358
door 11019-dummy
nou, dan zal ik het nog één keer (3x) proberen:
een grootlichtseinschakelaar of misschien een mistlampschakelaar of achteruitrijlichtschakelaar?
een grootlichtseinschakelaar of misschien een mistlampschakelaar of achteruitrijlichtschakelaar?