Volvo radio en Aux input

Lees meer
17-10-2012 16:08 #119181 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Heb ondertussen al vele vreemde punten gevonden, waaronder een die het volume verhoogde als ik er contact mee maakte. Op de volumeknop krijg ik op geen enkele manier geluid? De zwarte draad zal we de aarde zijn? geel = output en wit is input? en die draden op het midden zullen wel voeding zijn(aangezien er eentje naar het lampje gaat). Onderin recht zit ook nog een vreemd zwart draadje vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 17:37 #119189 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Ik heb nog een keer op de volumepot geprobeert, echter nu op fm, en op fm blijkt dat het witte kabeltje een (heel zacht onversterkt) signaal geeft dat NIET geregeld kan worden en het witte kabelte wel! Volgens mij is mijn am voorversterker kapot want dat geluid is ongeveer half zo zacht als dat van fm. Dus de gele is de verbinding tussen section 6 en 2 naar 1. Als ik hier nu een schakelaartje tussen inbouw? Dan kan ik switchen naar radio stand of naar aux stand. Op die manier hoef ik mijn am niet te verliezen. Klopt dit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2012 09:26 #119226 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input

"Swen Mulderij" schreef:
Ik heb nog een keer op de volumepot geprobeert, echter nu op fm, en op fm blijkt dat het witte kabeltje een (heel zacht onversterkt) signaal geeft dat NIET geregeld kan worden en het witte kabelte wel! Volgens mij is mijn am voorversterker kapot want dat geluid is ongeveer half zo zacht als dat van fm. Dus de gele is de verbinding tussen section 6 en 2 naar 1. Als ik hier nu een schakelaartje tussen inbouw? Dan kan ik switchen naar radio stand of naar aux stand. Op die manier hoef ik mijn am niet te verliezen. Klopt dit?


Ha! Je bent een eind verder, mooi.

Wat jij zegt kan inderdaad; een schakelaartje tussen de gele draad om te schakelen tussen radio of aux. Nadeel is dat je dan een extra schakelaartje 'ergens' moet plaatsen. Voordeel is dat dit de makkelijkste manier is en je inderdaad je AM deel ook nog kunt gebruiken.

Als het signaal zo zwak is op de volumeregelaar, moet je er wel een weerstandsdeler tussen plaatsen anders wordt het erg irritant schakelen tussen radio en aux: je AUX signaal is veel harder (want als je daar een headsetje direct op aansluit heb je gewoon normaal volume) terwijl je het radio geluid nauwelijks kunt horen. Als je radio aan het luisteren bent op een normaal niveau en je schakelt dan naar AUX dan gaat dat veel te hard.

Dan is je vraag natuurlijk welke weerstandswaarden je dan moet gebruiken.. Ik zou beginnen met een potmetertje van 10kOhm er tussen te plaatsen en dan proberen of je hem zo ingesteld krijgt dat radio en aux even veel signaal geven richting luidspreker. Aansluitschema wordt dan zo:



Het werkt al bijna Swen!


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2012 10:00 #119228 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Super! Dan ga ik me daar mee bezig houden. Echter wit is de input op de volumeknop en geel de output! Bedankt voor het schema!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-10-2012 10:03 #119229 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input

"Swen Mulderij" schreef:
Super! Dan ga ik me daar mee bezig houden. Echter wit is de input op de volumeknop en geel de output! Bedankt voor het schema!


Ah, het was me qua kleurtjes niet helemaal duidelijk: "... blijkt dat het witte kabeltje een (heel zacht onversterkt) signaal geeft dat NIET geregeld kan worden en het witte kabelte wel!"

Maar je snapt 't zo wel. Je zou als test eerst zonder potmeter de boel kunnen aansluiten, als je er maar aan denkt om het volume van je AUX heel laag te zetten.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-10-2012 20:30 #119320 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Het is gelukt! Ik heb een mooi doosje gemaakt met een schakelaartje. Alles zit momenteel vast en werkt soepel! De radio bouw ik morgen in in de auto en dan is het klaar! Enorm bedankt voor de hulp eric! Als er meer mensen geïnteresseerd zijn in deze operatie kan ik wel een kleine handleiding maken!



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 11:29 #119354 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input
Ha Swen, netjes gemaakt zo! Super dat het gelukt is, geen dank voor de hulp. Eindelijk een onderwerp op 't forum waar ik echt wat van weet ;) Zo te zien heb je ook een potmeter voor het volume van de AUX in het doosje gebouwd? Handig!
Veel plezier ermee!

Erik

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.