Volvo radio en Aux input

Lees meer
15-10-2012 11:56 #119013 door Swen Mulderij
Volvo radio en Aux input is gemaakt door Swen Mulderij
Hallo,

ik heb gister op de VKB een mooie volvo radio gekocht voor mijn 144. De radio ontvangt AM/FM dus dat is ideaal, echter wil ik graag een aux in hebben zodat ik mijn ipod erop kan draaien. Heeft iemand ervaring met deze operatie? Aangezien er geen sprake is van een din of cassette speler zal ik dus moeten solderen. Is het riskant/ingewikkeld? Ik heb redelijk was technische kennis maar ik wil het risico niet lopen een mooie oldtimer radio kapot te maken. Hier zijn wat foto's.

]


Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2012 12:11 #119014 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input
Is een simpele FM transmitter dan niet wat voor jou? Dan hoef je de hele radio niet open te maken..

Als je dat een te eenvoudige oplossing vindt: ik heb ooit een autoradio zo omgebouwd dat als je de radio op 'AM' ontvangst zet (gebruik ik toch niet), dat dan het geluid van de 'aux in' naar de (interne) versterker van de radio werd gestuurd. Werkt perfect. De aux-in had ik gemaakt door een 3,5mm koptelefoonstekkertje in de behuizing te plaatsen, daarop kon dan elk willekeurig apparaat met hoofdtelefoonuitgang aangesloten worden.

Dat is dus wel wat meer werk en zeker meer kans op beschadiging. Ik had geen schema, dus heb de radio in AM stand gezet, afgestemd op een radiostation, en dan op de print op zoek naar de soldeerpunten waar het signaal 'hoorbaar' was (gewoon erin prikken met een oud setje oordopjes, want ik had toen nog geen oscilloscoop.)

(maar als ik nog een keer voor de keuze zou staan zou ik toch gewoon een FM transmittertje kopen, vele malen eenvoudiger en werkt ook prima)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2012 12:37 #119016 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
De AM oplossing klinkt als een goed idee. De fm transmitters daar heb ik slechte ervaringen mee.. Aangezien mijn iphone ook een telefoon is zorgt dit voor veel storing. Het koptelefoonstekkertje had ik ook al bedacht, de AM oplossing klinkt mooi! Ik kan me echter voorstellen dat met een schakelaartje je de AM functie kan behouden? Dat zou helemaal mooi zijn!

Bedankt voor je snelle reactie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2012 13:13 #119025 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input

"Swen Mulderij" schreef:
De AM oplossing klinkt als een goed idee. De fm transmitters daar heb ik slechte ervaringen mee.. Aangezien mijn iphone ook een telefoon is zorgt dit voor veel storing. Het koptelefoonstekkertje had ik ook al bedacht, de AM oplossing klinkt mooi! Ik kan me echter voorstellen dat met een schakelaartje je de AM functie kan behouden? Dat zou helemaal mooi zijn!

Bedankt voor je snelle reactie!


Je kunt 't zo mooi maken als je wilt.. als je AM wilt behouden kan dat natuurlijk ook. In dat geval zou ik gewoon de input richting versterker zoeken, en daar een schakelaartje tussen zetten die schakelt tussen 'AUX' en 'radio' oid. Je moet er wel voor zorgen dat het maximale signaal van je MP3 speler ongeveer even groot is als het signaal van de radio. Verzwakken is makkelijk met een weerstandsdeling.

Vaak hebben die 3,5mm connectoren een schakelaartje ingebouwd, die verbinding maakt op het moment dat je er een stekker in steekt. Die zou je kunnen gebruiken om de radio zo om te bouwen dat hij automatisch op 'AUX' schakelt op het moment dat je er een telefoon/mp3 speler op aansluit. Nadeel is dat je altijd het stekkertje er weer uit moet halen als je radio wilt luisteren.. in dat geval is een schakelaartje mooier/handiger. Alles kan..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2012 13:16 #119027 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Bedankt voor de enorm handige tips! Ik ga aan het werk! Nog tips hoe ik de radio kan testen zonder auto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2012 13:46 #119030 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input

"Swen Mulderij" schreef:
Bedankt voor de enorm handige tips! Ik ga aan het werk! Nog tips hoe ik de radio kan testen zonder auto?


'Gewoon' aansluiten op een 12V voeding. Moderne radio's hebben twee draden voor de +12v (eentje die rechtstreeks op de accu zit, om de zenders te kunnen blijven onthouden, en de andere die via het contactslot geschakeld zit om de radio uit te schakelen als je de auto uitzet) Jouw radio is zo slim gebouwd dat hij z'n zenders altijd onthoudt en heeft daar geen voeding voor nodig (lang leve de technische vooruitgang ;) ) Daarom heb jij slechts 1 draad die je aan een +12V hoeft aan te sluiten.

Als 12V voeding kun je een auto-accu gebruiken, maar een 12V boormachine-accu bijvoorbeeld werkt ook prima en is wat handzamer. Een 12V adapter kan ook prima, als hij maar genoeg stroom kan leveren; ik denk dat een 12V, 500mA adapter wel voldoet. Meer kan altijd (en kan geen kwaad).

Zorg altijd dat je er een zekering tussen hebt zitten! Ook als je 'even snel' wilt testen. Als je sluiting maakt in de radio zonder zekering weet je vrijwel zeker dat je op zoek kunt naar een nieuwe radio.

Een luidspreker aansluiten kan altijd, het maakt nauwelijks uit wat je als luidspreker gebruikt. Groot, klein.. zolang je de radio niet voluit zet kan dat allemaal geen kwaad. Luidspreker uit de woonkamer, desnoods dat plastic boxje van die 5.1 set, werkt allemaal. Ik zou er zeker tijdens het ombouwen een boxje aan hangen waarvan het niet erg is als hij het niet overleefd..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2012 11:10 #119084 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Nog een vraagje! De radio is mono correct? Is het draadje met de witte lijn negatief? Aangezien het normaal zwart en rood kleurige draden zijn..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2012 11:30 #119085 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input

"Swen Mulderij" schreef:
Nog een vraagje! De radio is mono correct? Is het draadje met de witte lijn negatief? Aangezien het normaal zwart en rood kleurige draden zijn..


Ja, volgens mij is deze gewoon mono. Zo niet dan had het er wel met grote letters opgestaan, en had je bovendien een 'balance' knop gehad.

Wat het massadraadje is: geen idee (ook niet te zien op je foto's). Ik zou even met een multimeter de weerstand meten tussen elke draad en de behuizing. De draad die verbonden is met de behuizing (dus weerstand heel laag) zal de massa zijn.
Verder nog wat tips: meestal zijn luidsprekerdraadjes dunner dan de voedingsdraden, en meestal zijn luidsprekerkabels 'bijna hetzelfde' qua kleur: bijvoorbeeld een groene draad en een groen-witte draad. In voedingsdraden zit meestal wat meer kleurverschil (zwart en rood, wit en rood).

Je leest het al: "meestal".. je weet maar nooit wie er ooit een creatieve bedrading in de radio heeft gelegd, waardoor er van m'n verhaaltje niks meer klopt. Beste is dus gewoon meten of de behuizing open maken om te zien waar de draden vandaan komen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2012 11:51 #119087 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Haha oke, dan ga ik vanmiddag even een multimetertje scoren! Echter krijg ik geen stroom op de radio. Ik heb de draad van een 12V adapter gestript, de binnenste draad is de positieve draad en daarom heen zitten de negatieve draden. Als ik de stroomdraad (met zekeringadapter) aansluit op de positieve draad, gaat er geen lampje branden of niks(volgens mij zit er wel een lampje op). Is het niet de bedoeling om het frame van de radio aan te sluiten op de negatieve draad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2012 11:56 #119088 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input

"Swen Mulderij" schreef:
Haha oke, dan ga ik vanmiddag even een multimetertje scoren! Echter krijg ik geen stroom op de radio. Ik heb de draad van een 12V adapter gestript, de binnenste draad is de positieve draad en daarom heen zitten de negatieve draden. Als ik de stroomdraad (met zekeringadapter) aansluit op de positieve draad, gaat er geen lampje branden of niks(volgens mij zit er wel een lampje op). Is het niet de bedoeling om het frame van de radio aan te sluiten op de negatieve draad?


Kan ook! Maar vaak wordt het frame van de radio wel met een draad aan het chassis van de auto vast gemaakt, omdat je dan een betere/betrouwbaardere massaverbinding hebt. Met die adapter kun je inderdaad gewoon de negatieve draad op het frame aansluiten.

Succes!
(weet je zeker dat je de radio op 'aan' hebt staan? Meestal gaat er dan pas een lampje branden.. Het kan natuurlijk ook zijn dat de radio het wel doet maar dat het lampje doorgebrand is (of er geen lampje in zit). Dat weet je pas als je een luidsprekertje aansluit)

O, en voordat je een multimeter koopt, even dit doorlezen: Multimeter aanschaffen

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.