Volvo radio en Aux input

Lees meer
16-10-2012 15:23 #119104 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Hoera het werkt. De radio loopt mooi op zowel am en fm. Ik denk dat ik jou volg en de Am inwissel voor een inplug. Als ik de am punten heb gevonden, is het dan een kwestie van de aux erop solderen en de am eraf halen? Zo ja, hoe haal ik de am er dan vanaf? Gewoon onderbreken oid? Aangezien de radio switch naar Am als ik de knop indruk lijkt het me handig om het na die schakeling te doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2012 17:15 #119107 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input

"Swen Mulderij" schreef:
Hoera het werkt. De radio loopt mooi op zowel am en fm. Ik denk dat ik jou volg en de Am inwissel voor een inplug. Als ik de am punten heb gevonden, is het dan een kwestie van de aux erop solderen en de am eraf halen? Zo ja, hoe haal ik de am er dan vanaf? Gewoon onderbreken oid? Aangezien de radio switch naar Am als ik de knop indruk lijkt het me handig om het na die schakeling te doen!


Mooi dat je hem aan de praat hebt! Inderdaad AM punten opzoeken, en als de levels overeenkomen onderbreken en aux punten erop solderen. Te laag AUX-level en je hoort nauwelijks wat, te hoog en je loopt kans de versterker te oversturen, en veel te hoog niveau resulteert in defecte radio.. Dus wel zeker weten dat de spanningen overeenkomen! Zorg dat je zeker weet dat je de juiste plek te pakken hebt, en dus niet de sporen onderbreekt waar ook het FM audiosignaal doorheen moet... je wilt enkel het AM deel onderbreken. (kan met een scherp mesje, wel heel voorzichtig doen, de kans op uitschieten is groot!)

Met wat geluk zit er precies in het AM signaal een serieweerstand, dan hoef je alleen die eruit te halen en hoef je geen sporen door te snijden. Dat zou een nog nettere oplossing zijn.

Succes.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2012 18:33 #119111 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Oke, de zoektocht is begonnen. Ik gebruik een headsetje met een plug op de ground aangesloten op het frame en een plug op de line in om te zoeken naar een input punt. Ik kom er niet veel wijs uit echter! De bovenkant van de printplaat zit vol met kleine weerstandjes ed. Wat een mooi systeem is die frequentie wisselaar trouwens. Enige tips? Plaatje van de bovenkant van de printplaat heb ik bijgevoegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 09:27 #119153 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input
Ha Swen, nu begint het interessant te worden :)

Lekker druk ontwerp, zo vol dat ik je niet zo kan vertellen waar je ongeveer moet gaan zoeken. Ik zou van achter naar voren werken; als je het headsetje op de luidsprekeruitgang aansluit zul je geluid horen.
Hou dit blokschemaatje in gedachten:



Zo zit de radio -heel grof gezegd- in elkaar.
Je volumeknop zit in 'Section 1' en regelt dus alleen de versterking van de versterker. Als je dus een signaal hoort via je headset, die door het verdraaien van de volumeknop harder/zachter wordt, weet je dat je ergens in 'Section 1' aan het meten bent.

Je doel is om de overgang van sectie 2 (uitgang AM signaal) naar sectie 1 te onderbreken en op dat punt je AUX-in aansluitingen te maken. De schakelaars op je radio (FM/AM) zullen zo schakelen dat je kunt kiezen tussen een verbinding van sectie 6 naar sectie 1 (dan hoor je FM op de uitgang) en een verbinding van sectie 2 naar sectie 1 (dan hoor je AM).
Daar zou je ook kunnen beginnen met meten.

Lukt het zo?? Succes weer!


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 12:04 #119164 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Eerste setje van headsets is gefrituurd, vooruitgang alom. Ik ben momenteel aan het zoeken op de soldeerpunten van de printplaat, is het misschien verstandiger om op de componenten aan de bovenkant te zoeken? Ik ben toch wel blij dat ik je hulp heb! Enorm bedankt nogmaals!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 12:44 #119166 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input
Hmm.. ja.. eigenlijk had je beter een condensatortje in serie kunnen zetten met het headsetje (maar die moet je dan ook maar net hebben liggen) Als je dan meet op de +12V voeding fikt het headsetje niet (meteen) uit. Ik zou wel op de soldeerpunten blijven zoeken, dat is makkelijker prikken dan aan de componentzijde.
Trouwens een stuk drukkere onderkant dan ik verwacht had! Hoop draadjes en condensatoren.. maakt 't niet makkelijker, maar de aanhouder wint!

Geen dank voor de hulp!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 13:30 #119168 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Na een uur zoeken nog steeds geen punten gevonden die ik niet met de volumeknop gewijzigd kunnen worden. Kan ik signalen voor de versterker uberhaupt wel horen met zon headsetje? Misschien de multimeter gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 14:13 #119174 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input

"Swen Mulderij" schreef:
Na een uur zoeken nog steeds geen punten gevonden die ik niet met de volumeknop gewijzigd kunnen worden. Kan ik signalen voor de versterker uberhaupt wel horen met zon headsetje? Misschien de multimeter gebruiken?


1) Normaal gesproken zijn die signalen sterk genoeg om te kunnen horen met een headsetje.
2) Met een multimeter kun je niet zien/horen of je een audio-signaal te pakken hebt, daarvoor heb je al een oscilloscoop nodig.. dat is het beste maar aangezien de meesten die niet op de plank hebben staan is een headsetje een simpel alternatief.

3) De eerste keer dat ik zo'n radio aanpakte ben ik ook wel een paar dagen zoet geweest.. dus dan valt een uurtje nog wel mee.. ;) Weet je zeker dat je bij de hele printplaat kunt, je zult altijd zien dat de punten die je zoekt net onder het metalen plaatje zitten waar je niet makkelijk bij kunt.

Je woont niet in het oosten van 't land, of wel?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 14:15 #119176 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo radio en Aux input
Nee ik woon in Utrecht helaas. We blijven gewoon doorzoeken! de volume knop zit tussen de versterker en luidsprekers toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2012 14:31 #119178 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio en Aux input

"Swen Mulderij" schreef:
Nee ik woon in Utrecht helaas. We blijven gewoon doorzoeken! de volume knop zit tussen de versterker en luidsprekers toch?


De volumeknop zit voor de versterker. Je regelt met de volumeknop hoeveel signaal er naar de versterker gaat. Die versterker doet vervolgens niks anders dan dat signaal bijvoorbeeld 50x versterken.

Je moet dus sowieso op 1 van de aansluitingen van de volumeknop een signaal kunnen vinden wat niet van volume verandert als je aan de volumeknop draait..

1) Er komt een geluidssignaal met een vaste waarde uit het radio gedeelte (bijv. maximaal 1V)
2) Dat signaal gaat de volumeknop in. De uitgang van de volumeknop is datzelfde geluidssignaal maar met een lagere spanning (knop helemaal links: nauwelijks signaal, bijv. 5mV max., knop helemaal rechts: max volume, dus max. 1V)
3) De uitgang van de volumeknop gaat de versterker in, die het signaal bijv. 50x versterkt.
4) De uitgang van de versterker is dus bijv. 50x5mV=250mV bij minimaal volume, of 50x1V=50V bij maximaal volume.
5) De uitgang van de versterker gaat rechtstreeks naar de luidspreker.

(waarden zijn puur theoretisch, je zult geen spanningen hoger dan 12V in je versterker vinden.. denk ik)

Succes maar weer! :)
(met dus de tip om op de volumeknop te gaan zoeken.. daar MOET je het signaal kunnen vinden!)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.