Retrofit Ja of Nee

• Sander Westdorp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2026 11:46 #1481411 door Sander Westdorp
Retrofit Ja of Nee is gemaakt door Sander Westdorp
Beste mede Volvo vriend(inn)en,

Mijn voorstel-topic zal nog volgen. 

Ik ben al een tijdje bezig om mijn Volvo te moderniseren, puur omdat ik deze als dagelijkse auto rij.
Jammergenoeg heb ik een paar nare reacties gekregen die mij verder niets uitmaken.
Maar ik wilde jullie mening hebben. is dit gemengd of denken jullie hier over.
Ik heb een aantal jaar geleden een Volvo 760 uit Italie gekocht uit 1987, deze stond in de kelder in zuid Italie. de eigenaar was 93 jaar oud. De communicatie was iets wat lastig alsmede het vertrouwen, want waarom komt er iemand uit Nederland hierheen voor deze oude auto.
De auto is echt in hele mooie staat en heeft nog maar 150.000km gereden.

Wat ik tot nu toe heb gedaan is:
Airco omgebouwd naar R32
Bilstein B6 veren en schokbrekers
12-polige stekker aan trekhaak
Iso-Fix gelast 
Elektrische voorstoelen uit een 960 (1995) geplaatst
Airco omgeleid naar handschoenkast als koeling voor eten of drinken onderweg

Mijn volgende stap is om de d24tic te vervangen voor een BMW motor , dit is de m57TU uit 2007 waarvan de donorauto een ongeluk heeft gehad waarbij de achterkant compleet plat was , zelf gedemonteerd en heb dus de kilometerstand en vin nummer erbij.
hiervoor heb ik de motorsteunen en kabelboom al gereed.
Ook staat het aanpakken van de radio naar Carplay en goede speakers nog op de planning.

Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie nog tips? En waarom uw mening.

Vriendeljike groet Sander

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2026 11:56 #1481412 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Retrofit Ja of Nee
Hey Sander, leuke auto! Ik ben normaal wel van origineel, maar heb een hekel aan de diesel van VAG. Langzaam, niet erg betrouwbaar en lawaaierig, rokerig.
En ja, ik spreek uit ervaring. Ik hou ook niet van BMW, maar de motoren zijn prima, dus ik zou zeggen: doen!
De aanpassingen die je aan de auto hebt gedaan zijn in mijn ogen allemaal verstandig trouwens.

Ps Krijg je hem door de RDW denk je?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Sander Westdorp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2026 12:39 - 26-07-2026 15:17 #1481413 door Sander Westdorp
Beantwoord door Sander Westdorp in topic Retrofit Ja of Nee
Dankjewel voor de reactie,

Ik heb ook wel ervaring met de d24 uit mijn LT1 die had 1mljn+ kilometer maar altijd starten, en de d24tic uit deze,  en idd traag, tractor gevoel, rook en lawaai
Het enige wat ik hoor over de m57 (de vernieuwde TU ) zeer zuinig stil en heel erg betrouwbaar mits egr dpf en Wervelkleppen zijn verwijderd.
Dit is allemaal niet verplicht bij een 40jaar oude auto dus weg ermee, een collega rijd met zijn m57 in een 245 1 op 24 ivm het lagere gewicht dan de bmw 530 die bijna 1op20 rijd met 1700kg  .

Over het RDW verhaal, hierover heb ik contact gehad en mij werd verteld dat zolang de brandstof enhet aantal cilinders gelijk blijft hoeft er geen herkeuring  plaats te vinden.

Het enige waar ik nog mee in mijn hoofd zit is is de eindoverbrenging van de cardan, ik weet niet hoe dit zal zijn met betrekking tot RPM van de motor en dus het verbruik. Dit zal zicht uitwijzen na de eerste proefritten. maar ik ben bang dat deze te kort zal zijn omdat een bmw juist een hele lange overbrenging heeft.
Laatst bewerkt 26-07-2026 15:17 door Sander Westdorp.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2026 21:52 #1481421 door Tom Steverink
Hou ons op de hoogte, liefst met foto's? Succes!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2026 10:09 #1481427 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Retrofit Ja of Nee
Originele auto's zijn vaak niet te combineren met een daily driver die kilometers maakt. reken maar uit 20/30.ooo per jaar x 40 jaar. Daar komt sleet aan. Daar hou je de originele motor niet in, voorzover een originele motor nog origineel is a zo veel kilometer. En de rest is ook origeneel dan???

En bovendien is het jouw auto.

En behoud door gebruik.

Zet hem op!! En let niet op toetsenbordridders en origineelneukers met grootheidswaanzin. Hou me ten goede. Als iemand zijn Volvo origineel wil houden: TOP!! Koester hem rijdt er niet mee in de winter, rijdt er zowieso niet te veel mee. Maar neem anderen niet de maat. Niet heen en niet terug. Beide soort volvo eigenaren zijn essentieel om onze auto's op de weg te houden.

Succes!

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2026 10:28 #1481430 door Tom Steverink
Ik ben het dus met je eens, maar jammer van de groffe uitdrukkingen. Nergens voor nodig volgens mij.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2026 12:43 #1481432 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Retrofit Ja of Nee
Hoi Sander, in mijn beleving gaat het erom dat je plezier beleeft aan je hobby. En je hebt er al goed over nagedacht als ik je verhaal zo lees, dus volg je eigen gevoel, doe wat je doet goed doordacht/ veilig en geniet ervan! ( En neem ons mee, leuk!!)

Ps, een 245 met zo'n motor? Ook een mooi verhaal om te delen? 

Groeten, Hans

• C. C. (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2026 16:04 #1481463 door C. C. (GAST)
Beantwoord door C. C. (GAST) in topic Retrofit Ja of Nee

Oei, ja, dit is wel pijnlijk voor de purist...
Misschien is het mogelijk om de originele motor (idem voor andere onderdelen) wel bij de auto te bewaren. Want dan kan een dergelijke verbouwing nog relatief eenvoudig ooit teruggedraaid worden. Ik snap heel goed dat je nu een bruikbare dagelijkse auto ervan wilt maken, en daarvoor aanpassingen wilt doorvoeren. En door de originele motor/onderdelen te bewaren, kun je (of een toekomstige volgende eigenaar) alsnog weer 'terug' indien dat ooit een keertje gewenst zou zijn. Dat lijkt me waardevol. 

• PETER Hanot (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-07-2026 17:01 - 28-07-2026 17:04 #1481465 door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic Retrofit Ja of Nee

Oei, ja, dit is wel pijnlijk voor de purist...
Misschien is het mogelijk om de originele motor (idem voor andere onderdelen) wel bij de auto te bewaren. Want dan kan een dergelijke verbouwing nog relatief eenvoudig ooit teruggedraaid worden. Ik snap heel goed dat je nu een bruikbare dagelijkse auto ervan wilt maken, en daarvoor aanpassingen wilt doorvoeren. En door de originele motor/onderdelen te bewaren, kun je (of een toekomstige volgende eigenaar) alsnog weer 'terug' indien dat ooit een keertje gewenst zou zijn. Dat lijkt me waardevol. 

Dat is zeker van toepassing als je deze auto ooit over de grens wil verkopen. Geen enkel Europees land is zo gemakkelijk als Nederland met wat betreft wijzigingen, België, Duitsland, Frankrijk etc kunnen bv al heel pietluttig doen met niet originele remmen of wielen.  (ook in NL kunnen de regels Strenger worden)
Laatst bewerkt 28-07-2026 17:04 door PETER Hanot (GAST).

• Sander Westdorp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2026 12:18 #1481477 door Sander Westdorp
Beantwoord door Sander Westdorp in topic Retrofit Ja of Nee
Opzich denk ik wel dat een dagelijkse auto nog redelijk orgineel te houden is, en dat het geen zonde zou zijn voor de purist  dat wanneer de orginele d24tic door hoge kilometerstand wordt vervangen voor een andere d24tic. Maar ik vind het juist gaaf om de auto aan de buitenkant zo orgineel mogelijk te houden en ondanks dat een hele (nog)luxere auto te hebben.  Hetzelfde heb ik bij mijn huis gedaan. 100+ jaar oud polderhuisje  aan de buitenkant oogt hij nog even karaktervol de houten tierelantijnen kozijnen hebben we laten namaken in kunststof en dezelfde kleuren, nieuw dik geïsoleerd dak er op maar oude dakpannetjes weer terug gelegd, eikenhouten vloer er uit gehaald 20cm dik isolatie er onder en luchtdicht gemaakt en de vloer opgeschuurt en teruggelegd. Zo kan ik nog wel even doorgaan.  Dit dus ook met mijn volvo. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik niet op de kosten wil besparen en het zo duurzaam mogelijk wil doen, en waar mijn kennis of vakmanschap niet goed genoeg is ik dit aan een ervaren iemand overlaat.