- Berichten: 250
Verbruik LPG
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-11-2008 10:43 #90352
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Verbruik LPG
<p>Ben, bedankt voor de verduidelijking. Dan ligt het verschil in verbuik toch in een combinatie van bandenspanning, afstand en -wsch- iets rijker mengsel (hij stond wat te arm bij de APK keuring).</p><p> </p><p>De komende tijd ga ik wat klussen aan m'n blok(ken). Eens kijken wat voor verandering in het verbruik dat gaat geven.</p><p> </p><p>mvgr,</p><p>Michiel</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 181
07-11-2008 21:45 #90351
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Verbruik LPG
<p>Ik lees net de reactie van Tom en heb dezelfde uitkomst als vergelijkingsmateriaal. Mijn 144 met M41 + OD en B20A rijdt ook 1: 7.5 en ik rijd ook best stevig door. Daarbij rijd ik ook veel stadsverkeer naast behoorlijk veel snelweg. Ik heb altijd begrepen dat dat heel redelijk is. Mijn verdamper heeft een automatische afstelling, dus geen "afstelkraantje" in de toevoerslang. Overigens reed mijn 144 voor de "verbouwing" met z'n M40 bak ook 1: 7.5. Ik merk weinig tot geen verschil. Ik vermoed dat dit komt, doordat ik toch net even iets vaker 120 - 130 op de snelweg rijd, dan voorheen.</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-11-2008 09:16 #90350
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verbruik LPG
<p>Marijn, bij mij hetzelfde: misschien omdat we stevig doorrijden is er geen verschil merkbaar tussen vóór en ná montage van de overdrive. Nou trilt mijn auto sinds de overdrive eronder zit, dus misschien...</p><p>Mijn eerste 140 kocht ik in 1979 en reed daar elke dag op LPG mee van Den Haag naar Amsterdam: 1 : 7,5 met een uitschieter naar 1: 8</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- K.W. Stoel
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 119
08-11-2008 09:32 #90349
door K.W. Stoel
Beantwoord door K.W. Stoel in topic Verbruik LPG
<p>Vers van de pers: gisteren een rit van Krimpen aan den IJssel naar Maastricht gemaakt: 420 km met een Volvo 164, 4 bak zonder overdrive, 6 cilinder. De hele rit op LPG. gem. snelheid 110km/u, verbruik 1: 8,7. Kosten van de rit nog geen 20 euro aan brandstof, Ik weet niet wat een retourje NS kost, vast veel meer. Dus tel je zegeningen met je klassieke Volvo!!</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-11-2008 11:35 #90348
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verbruik LPG
<p>Mooi werk, hè? Bij 110 zit je met je 6-cilinder op rozen, want hij heeft dan nog zoveel over!</p><p>Bij hogere snelheden zul je het verbruik flink zien toenemen, maar dan nóg kost het je niet de kop.</p><p>Ik moet ook altijd glimlachen om al die mensen met hun nieuwe "goedkope" kleine jap/koreaan of fransmannetje.</p><p>Tegen de tijd dat je het "voordeel" hebt weggetankt is dat autootje geen stuiver meer waard! Nog heel veel plezier gewenst met de klassieke Volvo!</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- K.W. Stoel
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 119
08-11-2008 22:13 #90347
door K.W. Stoel
Beantwoord door K.W. Stoel in topic Verbruik LPG
<p>Inderdaad rij ik met plezier en als een vorst. Wat betreft de kop kosten: ik rij nog met een onaangepaste kop oftewel niet geharde klepzetting. Inmiddels zit de lpg-installatie er al meer dan een ton op. Maar we maken max. 3000 toeren en daardoor gaat het nog steeds goed en is er ruimte over om de kleppen te stellen. Wel geeft de lpg nu het kouder wordt sludge en maak ik daarom wat vaker de carter ontluchtingslangen schoon. Ik kreeg van Vespa Amazone in Delft (prima garage voor klassieke Volvo) het advies daarom wat vaker benzine te rijden. </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 75
10-11-2008 09:52 #90346
door Timo Van de Kasteele (GAST)
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic Verbruik LPG
<p>Het verbruik van mijn Volvo 144 (bouwjaar 1968, B18A) op LPG ligt tussen de 1 op 7,5 bij veel korte ritjes en 1 op 8,5 bij snelwegritten. Ik de teller komt daarbij zelden boven de 110 uit (geijkte kilomters). Op benzine ligt het verbruik, als de naald en zitting in goede staat zijn, rond de 1 op 8,5 a 1 op 9. Al wil ik op benzine het gaspedaal nog weleens dieper in trappen. Olieverbruik zit rond de 1 liter op 3000 km, dat is vooralsnog acceptabel.</p><p> </p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-11-2008 10:03 #90345
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verbruik LPG
<p>Mijn eerste 144 kocht ik in 1979 met 110.000 km op de teller. Meteen LPG in laten bouwen en voor mezelf gezegd: als de kleppen versleten zijn is het vroeg genoeg om de kop te laten reviseren. </p><p>Na 180.000 km was het zover! Misschien heeft de loodafzetting van de eerste 100.000 km meegeholpen, maar ik reed er niet langzaam mee: elke dag Den Haag - Amsterdam en 's avonds weer terug in 45 minuten. (Dat kon toen nog!) Ik heb die auto uiteindelijk verkocht met 360.000 km op de teller. En hij liep toen nog steeds als een beer.</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 105
11-11-2008 10:56 #90344
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Verbruik LPG
<p>Afgelopen zaterdag heb ik het koelsysteem helemaal ontlucht en bijgevuld. Maandag van Eindhoven naar Apeldoorn en terug gereden. Genmiddeld verbruik 1 op 6.8 bij een gemiddelde snelheid van 120 km/uur. Nu heb ik het vermoeden dat mijn thermostaat niet goed meer sluit want de temperatuur komt niet echt hoog. (Heb onlangs de mechanische temp meter vervangen door een electr.) Normaal zie je de temperatuur oplopen en als de thermostaat opengaat weer iets zakken, dit gebeurt bij mij dus niet de temperatuur klimt langzaam op en blijft ongeveer in het midden van het linker deel staan. Zal as zaterdag mijn thermostaat vernieuwen en kijken of het verbruik dan beter wordt.</p><p>Mvr gr, Toon</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
11-11-2008 13:29 #90343
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Verbruik LPG
<p>mij lijken de meeste van de gemelde lpg verbruikcijfers - van 1 op 6.8 tot
1 op 9 - normaal te zijn als men rekening houdt met 1) de bijhorende
rijstijl, en 2) met het feit dat de B18/B20 motoren van het oude type zijn
en ook nooit de zuinigste geweest zijn - wel de meest degelijke en robuuste. </p><p> </p><p>Toon spreekt bvb van een GEMIDDELDE snelheid van 120. Ik neem aan dat dit
correspondeert met ong. 140 op snelweg, wat toch een toename in het
verbruik van minstens 25% met zich meebrengt, hoofdzakelijk omwille
van luchtweerstand (die stijgt met kwadraat vd snelheid). Heb daar zelf vorig
jaar eens op gelet tijdens reis naar Zweden, in VW Sharan die uitgerust was
met verbruiksmeter. Volvo gaf destijds een benzine verbruik op van 1 op 10
of 10l/100km. 15% meer verbruik bij lpg geeft 11.5l/100km, 25% meer verbruik
bij 140km/h geeft 14.4 l/100km of 1 op 7. </p><p>
Om dezelfde redenen kan ik aannemen dat bij rustige rijstijl van bvb 100km/h
dit verbruik kan zakken tot 1 op 9, of zelfs 1 op 10 als men wat handig
gebruik maakt van de rijwind in rijrichting veroorzaakt door anderen die
veel sneller rijden. Verder zullen minimaal gebruik van rempedaal, en rijden
met gepaste bandenspanning verbruikcijfer beperken. Ook inwendige weerstand
in motor, versnellingsbak en achteras spelen mee: telkens als ik bvb langs
snelweg naar VOD rij, stel ik vast dat pas na enkele 10-tal kms ook de
olietemperatuur in motor een constante temperatuur aanneemt (of anders
gezegd, de oliedruk is dan bvb 3kg ipv 4kg), dus heel veel later dan wanneer
temp. vh koelwater constant is. Zelfde geldt uitaard ook voor olie in bak
en achteras.</p><p>
Verbruik van 1 op 7 is dus niet noodzakelijk abnormaal.</p>
1 op 9 - normaal te zijn als men rekening houdt met 1) de bijhorende
rijstijl, en 2) met het feit dat de B18/B20 motoren van het oude type zijn
en ook nooit de zuinigste geweest zijn - wel de meest degelijke en robuuste. </p><p> </p><p>Toon spreekt bvb van een GEMIDDELDE snelheid van 120. Ik neem aan dat dit
correspondeert met ong. 140 op snelweg, wat toch een toename in het
verbruik van minstens 25% met zich meebrengt, hoofdzakelijk omwille
van luchtweerstand (die stijgt met kwadraat vd snelheid). Heb daar zelf vorig
jaar eens op gelet tijdens reis naar Zweden, in VW Sharan die uitgerust was
met verbruiksmeter. Volvo gaf destijds een benzine verbruik op van 1 op 10
of 10l/100km. 15% meer verbruik bij lpg geeft 11.5l/100km, 25% meer verbruik
bij 140km/h geeft 14.4 l/100km of 1 op 7. </p><p>
Om dezelfde redenen kan ik aannemen dat bij rustige rijstijl van bvb 100km/h
dit verbruik kan zakken tot 1 op 9, of zelfs 1 op 10 als men wat handig
gebruik maakt van de rijwind in rijrichting veroorzaakt door anderen die
veel sneller rijden. Verder zullen minimaal gebruik van rempedaal, en rijden
met gepaste bandenspanning verbruikcijfer beperken. Ook inwendige weerstand
in motor, versnellingsbak en achteras spelen mee: telkens als ik bvb langs
snelweg naar VOD rij, stel ik vast dat pas na enkele 10-tal kms ook de
olietemperatuur in motor een constante temperatuur aanneemt (of anders
gezegd, de oliedruk is dan bvb 3kg ipv 4kg), dus heel veel later dan wanneer
temp. vh koelwater constant is. Zelfde geldt uitaard ook voor olie in bak
en achteras.</p><p>
Verbruik van 1 op 7 is dus niet noodzakelijk abnormaal.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





