- Berichten: 105
Verbruik LPG
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-11-2008 09:23 #50077
door Toon Boelens (GAST)
Verbruik LPG is gemaakt door Toon Boelens (GAST)
<p>Heeft iemand een idee hoe het komt dat mijn Amazon niet zuiniger rijdt dan 1 op 6. Kleppen zijn goed gesteld, ontsteking staat goed (123 Ignition) en de motor heeft nu ongeveer 60000 km gelopen na een komplete revisie. Er ligt een B18A in met enkele Stromberg carburateur. Heb hem ook al meerdere malen bij een LPG specialist laten afstellen, maar ik krijg hem niet zuiniger dan 1 op 6. Het enige wat niet optimaal is, is dat het asje van de gasklepas speling heeft, en mijn radiateur lekt minimaal bij de vuldop. Dacht dat de LPG in 2000 is ingebouwd, en ik heb er in iedergeval de afgelopen 4 jaar 60000 km mee gereden.</p><p>Heb het hele forum al afgestruind, maar vindt niets vergelijkbaars. Weet iemand of er op een OMVL 90 verdamper een aftapplug zit voor sludge? Kan door ouderdom de verdamper voor een hoger verbruik zorgen?</p><p>Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-11-2008 10:17 #90361
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Verbruik LPG
<p>Interessante vraag. Ik heb helaas het antwoord niet, maar zal deze discussie nauw volgen. Ik heb namelijk een vergelijkbaar probleem. M'n ene Amazon met B18 motor en enkele stromberg doet het niet beter dan 1 op 6 a 1 op 7. Dit terwijl m'n andere Amazon met een B20 met enkele stromberg en merkbaar meer vermogen (harder optrekken) veel minder verbruikt , eerder richting de 1 op 9 misschien 1 op 8.</p><p>Mijn verdenking ligt ook bij ouderdom van de verdamper.</p><p> </p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 45
06-11-2008 10:20 #90360
door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Verbruik LPG
<p>Het verbruik lijkt mij ook erg hoog. Ik rij een 145 met B20A, Stromberg, zonder 123, met 4-bak en een ongunstigere 145 eindoverbrenging altijd tussen 1:8 en 1:8,5 op LPG, ca 1:9 op benzine. (normale rijstijl, wel veel snelweg).</p><p>Op de OMVL 90 verdamper zit naar mijn weten geen aftapplug, ik heb er ook al eens naar gezocht.
Op de site van Vogels autogas is een uitgebreide technische documentatie te vinden: www.vogelsautogas.nl/download.asp </p><p>Er zijn wat problemen geweest met het membraam in deze verdamper (blaarvorming), maar dan wil hij eigenlijk helemaal niet meer op LPG rijden wete ik uit ervaring. Hij is wel makkelijk te vervangen en het zijn ook de kosten niet.</p><p>Wat is je verbruik op benzine? Als het niet veel scheelt zal het toch een ander probleem zijn.</p><p> </p>
Op de site van Vogels autogas is een uitgebreide technische documentatie te vinden: www.vogelsautogas.nl/download.asp </p><p>Er zijn wat problemen geweest met het membraam in deze verdamper (blaarvorming), maar dan wil hij eigenlijk helemaal niet meer op LPG rijden wete ik uit ervaring. Hij is wel makkelijk te vervangen en het zijn ook de kosten niet.</p><p>Wat is je verbruik op benzine? Als het niet veel scheelt zal het toch een ander probleem zijn.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-11-2008 11:05 #90359
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verbruik LPG
<p>Kan het zijn dat je tot nu toe in de verkeerde richting hebt gezocht? </p><p>Kijk eens of je versnellingsbak / achteras niet zwaar draait, of dat de (hand-) rem aanloopt? Ook wiellagers die te strak staan willen voor nogal wat extra verbruik zorgen, evenals te lage bandenspanning. De afrolweerstand van de ene band is ook die van de andere niet trouwens. Vaak is het een combinatie van enkele zaken! </p><p>Mijn 144 met B20 A rijdt gemiddeld 1 : 7,5 en ik rij "stevig". ( 4 bak met overdrive)</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 105
06-11-2008 11:24 #90358
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Verbruik LPG
<p>Rob,</p><p>De documentatie van Vogels heb ik al doorgeworsteld, maar daar kon ik niets vinden over een aftaplug. Wat hij op benzine verbruikt weet ik niet, want ik rijdt altijd op gas.</p><p>Tom, </p><p>Wiellagers, bandenspanning, versnellingsbak/achteras is allemaal OK. Wat ik wel ergens heb gelezen is dat als de verdamper niet goed wordt verwamd via het koelwater dat dit extra verbruik veroorzaakt. Nu werkt mijn kachel wel goed, maar de radiateur lekt iets bij de vuldop en het systeem komt dus niet op de goede druk. Ik zal binnenkort de radiateur lekvrij maken om dit uit te sluiten. Als dit het niet is zal ik eens informeren wat een revisieset voor de verdamper kost.</p><p>Weet toevallig iemand hoeveel kilometer een verdamper ongeveer mee zou moeten gaan? Ik schat dat de verdamper in mijn auto toch wel in de buurt van 100.000 km zit. Ikzelf heb er al ruim 60.000 mee gereden. Overigens heb ik hem bij de Gebroeders van Orsouw laten afstellen, en die konden alles zonder problemen afstellen, maar ik weet niet of dat ook wil zeggen dat de verdamper dan nog goed is.</p><p>Mvr gr, Toon</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 105
06-11-2008 11:24 #90357
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Verbruik LPG
<p>Rob,</p><p>De documentatie van Vogels heb ik al doorgeworsteld, maar daar kon ik niets vinden over een aftaplug. Wat hij op benzine verbruikt weet ik niet, want ik rijdt altijd op gas.</p><p>Tom, </p><p>Wiellagers, bandenspanning, versnellingsbak/achteras is allemaal OK. Wat ik wel ergens heb gelezen is dat als de verdamper niet goed wordt verwamd via het koelwater dat dit extra verbruik veroorzaakt. Nu werkt mijn kachel wel goed, maar de radiateur lekt iets bij de vuldop en het systeem komt dus niet op de goede druk. Ik zal binnenkort de radiateur lekvrij maken om dit uit te sluiten. Als dit het niet is zal ik eens informeren wat een revisieset voor de verdamper kost.</p><p>Weet toevallig iemand hoeveel kilometer een verdamper ongeveer mee zou moeten gaan? Ik schat dat de verdamper in mijn auto toch wel in de buurt van 100.000 km zit. Ikzelf heb er al ruim 60.000 mee gereden. Overigens heb ik hem bij de Gebroeders van Orsouw laten afstellen, en die konden alles zonder problemen afstellen, maar ik weet niet of dat ook wil zeggen dat de verdamper dan nog goed is.</p><p>Mvr gr, Toon</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 250
06-11-2008 14:05 #90356
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Verbruik LPG
<p>Ik reed tot voor kort ook 1:6 op LPG. Onlangs eens de inkomende kering van achteras vervangen; die lekte al lange tijd. Na vervanging heb ik de HTTT gereden en ineens weer 1:8 gemeten.</p><p>Bij het vervangen van de kering bleek dat er nogal wat bramen zaten op de flens van de achteras. Blijkbaar is deze in het verleden ondeskundig gedemonteerd. Het verklaarde in elk geval de enorme lekkage daar.</p><p>Ik vermoed dat het ontbramen en vervangen van de kering zorgt voor minder weerstand op de aandrijfas. Maar ik was erg verrast door het verschil in verbruik. </p><p> </p><p>Natuurlijk goed mogelijk dat de lange rit naar de HTTT versus de korte ritten die ik normaal rijd bijdraagt aan het gunstiger verbruik.</p><p> </p><p>Ik sluit me wat dit betreft bij Tom aan: loop de aandrijfas eens na op speling of vastzitten van kruiskoppelingen en steunlager. Verder zouden olielekkages achteraan de versnellingsbak of vooraan de achteras dus ook op wat narigheid kunnen duiden.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 105
06-11-2008 14:56 #90355
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Verbruik LPG
<p>Michiel, dan zal ik toch maar eens eea checken bij de achteras. Kruiskoppelingen en tussenlager zijn vrij recent nog vervangen. Rijdt niet zo vaak lange afstanden op de snelweg, maar het maakt in verbruik nauwelijks uit.</p><p>Mvr gr, Toon</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-11-2008 19:58 #90354
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Verbruik LPG
<p>Beste Toon,</p><p> </p><p>Een verbuik van 1:6 is ronduit slecht. De twee belangrijkste redenen van een hoog verbruik zijn een versleten motor en een slechte afstelling. Aangezien de (LPG-)afstelling correct blijkt te zijn, zou ik de motor verdenken. Weet je hoeveel je B18 gelopen heeft? Misschien is hij wel helemaal op. Een revisie doet wonderen. Laat eventueel de kop verbeteren en plaats een moderne nokkenas en je hebt weer een verbuik van 1:10 op de snelweg met 50pk extra...</p><p> </p><p>Ik zou zowiezo niet snel kijken naar achteras ed. Versleten lagers of kruiskoppelingen geven veel lawaai maar zeker (in principe) geen hoger vebruik. Een paar braampjes die tegen een keering aanschuren kunnen al helemaal geen effect hebben. </p><p> </p><p>Begin dus bij het begin en controleer de staat van de motor. Belangrijkst is: controleer de compressie en de lifthoogte van de nokkenas.</p><p> </p><p>Overigens: korte ritjes, in de stad rijden en zachte banden zijn ook belangrijke invloedsfactoren. Hou daar dus rekening mee.</p><p> </p><p>Succes, Ben Flierman, Tinustechniek.nl</p>
tinustuning.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 105
07-11-2008 09:57 #90353
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Verbruik LPG
<p>Ben,</p><p>De motor heb ik nu zo'n 60000 km geleden volledig gereviseerd en er zitten harde klepzittingen in de kop. Nokkenas heb ik toen niet vervangen omdat die er nog als nieuw uitzag. Ik zal in het weekend de lifthoogte voor alle zekerheid nameten. Iemand enig idee hoe dit het beste kan gebeuren.</p><p>Mvr gr, Toon</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





