mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin

  • Jan Snijder (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-05-2012 22:38 #113322 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Ik zou graag even een kanttekening maken m.b.t. sommige reacties in dit draadje. Ik heb een hele vroege 760 uit 1983 met slechts 50000 km op de teller. Die komt in de winter niet buiten, staat altijd binnen en rijdt hooguit 3000 km per jaar. Stond in 2009 op de Fehac stand op het klassieker-paviljoen.

En hoezo een 740 of 760 geen klassieker? Hoe oud waren de Kattenruggen en Amazons toen deze vereniging werd opgericht? In ieder geval een stuk jonger dan de huidige 7 series. Een vreemde redenering in mijn ogen derhalve.

Iedere generatie beleeft zijn eigen klassiekers. Voor iemand van begin 20 is de 740 wel degelijk een klassieker. De auto uit zijn jeugd waarin hij nu vanaf de bestuurdersplaats in de achteruitkijkspiegel zichzelf als jongetje nog zag zitten bij vader of opa. En voor mij is de 7 en 9 serie een monument van een Volvo zoals ze niet meer gemaakt worden. Ik heb ze jaren als dagelijkse auto gereden en ook mijn huidige S90 naast de 760 wordt nog steeds (dagelijks) als privé-auto gebruikt. En zo heeft iedereen een reden om een bepaald type auto te koesteren. De nog steeds gestage groei van de V700vereniging ( nu 600 betalende leden) is hier een goed voorbeeld van.

Overigens hulde voor de Fehac die in mijn ogen op een geweldige manier de belangen voor de klassieker liefhebbers behartigt. En of die grens nou 25 of 30 jaar is, dat boeit niet zo. Het gaat om de groep die hun auto's koestert en niet om diegenen die alleen maar "goedkoop" allerlei oude auto's naar hun einde helpen. Wat achteraf nog duurder is dan ze dachten.
En zonder de vrijstellingsregeling blijft deze prachtige hobby slechts voorbehouden aan de happy few.

Dus laten we a.u.b. de tunnelvisie over klassiekers even laten voor wat hij is. Tenslotte is bij de VKV de 7 serie inmiddels een club toegelaten auto. En om nog even verder te provoceren.......... ook ik ben in het bezit van een paar MB's. Overigens allen 30 jaar of ouder. :lol:

Groeten, Jan Snijder.

Life is too short for bad cigars

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2012 08:41 #113327 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Honderd procent mee eens Jan, en zoals je weet ben je niet de enige die er zo over denkt!
De 940 2,3 LPT uit 1995 heeft ons net weer met hoge snelheid naar Parijs en terug gebracht, wordt elke dag gebruikt en wordt hier gekoesterd als de laatste echte Volvo, met het karakter dat we allen zo op prijs stellen. (Met meer dan 445.000 kilometer op LPi) Jammer van die MB's trouwens, Hi, hi. Nee hoor, ieder zijn eigen beleving, maar zoals je zegt, het gaat veel meer om de mensen en de groep liefhebbers dan om wat nou klassiek is. Mijn twee zoons rijden beiden een 140, en ik denk toch vooral omdat hun vader ze daarin voor het eerst bewust in vervoerde.......

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-05-2012 21:23 #113347 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Dat kon weleens helemaal kloppen, Tom. Daarom heeft Mercedes ( en de Vauxhall Cresta) voor mij een nostalgische waarde als auto's uit mijn jeugd. En hebben jouw jongens iets met de Volvo 140. En mijn jongens weer met de 740 en 940 waarin ze als kinderen altijd meereden.

Tenslotte zijn auto's ( en dat is mooi, toch) voor de meeste mensen toch een stuk emotie. Ook de MB 300E uit 1990 waar mijn oude vader van 88 nog zo'n 20000 km per jaar mee aflegt, zal onze familie niet snel meer verlaten.

En de laatste Fehac vergadering werd me wederom heel duidelijk dat samenwerking tussen alle klassiekerliefhebbers van levensbelang is om naar de veelal auto-onvriendelijke politici een statement te maken en onze belangen veilig te stellen. Het bulletin hierover zal ik zsm op het forum van de V700 vereniging plaatsen als dat in mijn bezit is.

Groeten, Jan.

Life is too short for bad cigars

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2012 22:30 #113350 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Graag Jan, en als het van belang is zal ik er hier ook weer aandacht aan besteden op de voorpagina van de site.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2012 23:26 #117445 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Nu hebben ze weer iets nieuws verzonnen ze willen alle autos van na 1959 weer belasting laten betalen, waar gaat dat heen.
Dat kunnen ze toch niet zomaar terrugdraaien?

Mensen met een oldtimer gaan waarschijnlijk wegenbelasting betalen

PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie willen dat mensen met een oldtimer wegenbelasting gaan betalen. Het CDA wil dat voor mensen met een auto die jonger is dan 1959. Nu zijn alle auto’s van 1986 of eerder nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Het CDA wil met haar maatregel 100 miljoen euro extra belastinginkomsten realiseren. De andere partijen boeken 200 miljoen euro in. Eerder leidde pogingen om wegenbelasting in te voeren voor oldtimers tot protest. De afgelopen maanden gingen in Den Haag echter weer stemmen op om de vrijstelling af te schaffen, omdat een toevloed van oldtimers uit het buitenland slecht zou zijn voor het milieu.

Bron: www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/...ijen-het-al-eens.xml

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2012 23:49 #117448 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Ja, ik las het ook. Dat is wel ernstig nieuws. Alleen CDA heeft het over na 1959, de rest van de genoemde partijen heeft het over alle auto's. Hoe ver zou de FEHAC zijn met tegengas?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2012 23:55 #117449 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Ik snap ziezo niet wat ze hiermee willen berijken.
Alle oldtimers kelderen gigantisch in waarde er gaan tig bedrijven kapot oldtimer specialisten maar ook spuiters etc...
ze krijgen mischien wel 200ml meer maar de auto's de economische waarde zakt mischien wel 1mld, er komen duizenden mensen in de ww en een goed aantal bedrijven gaan failliet waar normaal ook belasting voor onderdelen etc word betaald...

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-09-2012 07:41 #117452 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Daar gaat ook helemaal niemand beter van worden, want het gevolg is natuurlijk dat auto's minimaal de helft van het jaar geschorst gaan zijn. Weg extra inkomsten.

Het zouden dan wel dure kilometers worden: bij een 3000 km per jaar voor mijn Volvo is dat 20 cent per kilometer wegenbelasting, 20 cent per km brandstof en 6 cent verzekering per kilometer.

Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen. Iedereen snapt dat dit een flutmaatregel is die veel meer gaat kosten dan gaat opleveren en is alleen gedaan om bij het CPB goed uit te komen.

Die botebelasting nog gezien? Die is helemaal dwaas! Heb je eerst een vermogen voor een boot betaald, bergen BTW afgedragen, na al de helft loonbelasting te hebben betaald, mag je ook nog eens, (naast liggeld e.d.) belasting gaan betalen omdat je een boot hebt.
Onbegrijpelijk dat de overheid het mes niet in zichzelf kan zetten, in plaats van alles en iedereen doodbelasten.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-09-2012 07:52 #117453 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
En dat terwijl je een Peugeot 107 via de baas kunt leasen voor 50 euro per maand (+ uiteraard werkgeversdeel) met een all-you-eat tankpas. Als je iets voor het milieu wilt doen, moet je die belachelijke leaseconstructies aanpassen.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-09-2012 08:59 #117455 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Als het probleem wordt veroorzaakt door de enorme toename van de duitse wagens met vervuilende dieselmotoren lijkt het mij logisch dat juist de veroorzaker van het probleem aangepakt moet worden.
Het zou toch een beetje vreemd zijn dat mijn bolide een Amazon uit 1967, origineel Nederlands kenteken die dus nu al 20 jaar geen wegenbelasting meer hoeft op te brengen moet gaan meebetalen aan die straatbeeldverpestende Duitse diesels met hun zwarte rookpluimen. Ik vind dat auto's die vanaf een bepaalde datum ingevoerd zijn best iets mogen bijdragen aan...
Daarbij onderscheid in leeftijd, brandstof en Co uitstoot. Dit lijkt me makkelijk te regelen bij de invoer keuring.
Maar de Nederlandse regering vindt natuurlijk dat je dan Discrimineert, en dat mag niet, dus alle auto's moeten betalen, behalve de nieuwe... (toch nog discriminatie) Ohja, daarbij mag je binnenkort niet meer de stad in met je wagen ouder dan 8 jaar, je zal maar een huisje met garage in de stad hebben, of een auto van 9 jaar oud, jammer joh... moet je maar verhuizen....?? We leven in een rare wereld...

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD