mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2012 12:47 #111206 door Rene Brandt
Vandaag gelezen in de telegraaf 02- 03 -12.
Staatssecretaris Atsma van milieu heeft plannen om de leeftijdsgrens belastingvrijstelling van 25 naar 30 jaar op te rekken.
zo als ik het lees betekent dat dat de overgansregeling voor auto's ouder dan 25 jaar maar jonger dan 30 jaar mogelijk komt te vervallen.

Dat zou betekenen dat binnen een paar maanden de oldtimerregeling alweer wordt versoberd. :o

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-03-2012 13:50 #111207 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Daar is toch niet zoveel mis mee? In mijn ogen slaat het helemaal nergens op dat een Volvo 740 belastingvrij kan rondrijden, dat is in mijn ogen helemaal (nog) geen klassieker. En wees eerlijk: de meeste mensen hier met een 740 hebben dat ding als dagelijkse auto, met daarnaast een klassieker.

Als die grens wordt opgetrokken naar 30 jaar zullen er allicht meer 190E's tot pakje worden gestampt, maar ook als die dingen 30 jaar oud zijn, zijn er nog genoeg over voor het 'cultureel erfgoed'.

Wat wel zorgelijk is, is dat er eigenlijk elk jaar wijzigingen zijn in die regelgeving. Dat maakt het allemaal erg link om een auto zonder kenteken en zonder papieren eerst te restaureren en daarna pas te keuren. Want helaas kan je niet eerst een kenteken krijgen en daarna pas aan de restauratie beginnen, omdat er bij voertuigen zonder papieren bij kentekening ook een technische keuring verplicht is.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2012 14:49 #111209 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin

"Gertjan Tillema" schreef:
Daar is toch niet zoveel mis mee? In mijn ogen slaat het helemaal nergens op dat een Volvo 740 belastingvrij kan rondrijden, dat is in mijn ogen helemaal (nog) geen klassieker. En wees eerlijk: de meeste mensen hier met een 740 hebben dat ding als dagelijkse auto, met daarnaast een klassieker.

Als die grens wordt opgetrokken naar 30 jaar zullen er allicht meer 190E's tot pakje worden gestampt, maar ook als die dingen 30 jaar oud zijn, zijn er nog genoeg over voor het 'cultureel erfgoed'.

Wat wel zorgelijk is, is dat er eigenlijk elk jaar wijzigingen zijn in die regelgeving. Dat maakt het allemaal erg link om een auto zonder kenteken en zonder papieren eerst te restaureren en daarna pas te keuren. Want helaas kan je niet eerst een kenteken krijgen en daarna pas aan de restauratie beginnen, omdat er bij voertuigen zonder papieren bij kentekening ook een technische keuring verplicht is.

Mee eens. Eigenlijk zou je dan de wetgeving zoals hierboven in de laatste alinea beschreven aan moeten passen: dat je dus wel een kenteken aan kunt vragen zonder verplichte technische keuring.

Ik las ook nog dat Atsma als idee heeft dat een oldtimer alleen als 2e auto geregistreerd mag worden. In mijn geval lijkt me dat de omgekeerde wereld: woon-werk verkeer doe ik op de fiets en met de trein, de Amazon heb ik voor de hobby als enige auto. Als dit idee doorgaat zou ik dus op zoek moeten naar een klein autootje zodat ik die als 1e auto op m'n naam kan zetten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? (want dan moet ik gaan betalen voor een klein autootje, dus zeg ik m'n OV-abonnement op en ga met de auto naar m'n werk)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2012 15:28 #111211 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Er staat wel meer onzin in de Telegraaf

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2012 19:36 #111213 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Het "gevaar" is (voorlopig) alweer geweken nos.nl/artikel/347049-weekers-vo ... lijft.html

• P.W.M. Beuk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2012 18:03 #111234 door P.W.M. Beuk
Goedemiddag weet iemand hoe ik mijn 123gt kan aanmelden in het 123gt register?? Groet Peter

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2012 18:31 #111236 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin

Goedemiddag weet iemand hoe ik mijn 123gt kan aanmelden in het 123gt register?? Groet Peter

Zucht, wat heeft dit met de titel van de topic te maken. Maak ff een topic aan als je wilt. Is wel zo netjes en vervuilt niet iemand anders zijn topic.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2012 20:56 #111272 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Ach, niet iedereen is handig met fora, ik heb Peter een PB'tje gestuurd.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-04-2012 15:04 - 22-04-2012 21:40 #113036 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Niet om het een of ander maar ik heb de regeling belastingvrij vanaf 25 jaar en ouder zoals die in 1995 is ingevoerd nooit begrepen. Als ik mij niet vergis is die regeling destijds ingevoerd op aandringen van fehac om klassiekerbezitters, die dat in het algemeen uit hobby zijn (zeker voor 1995) van deze belasting vrij te stellen. Vanaf 1995 is er naar hartenlust geïmporteerd, ik schat in het merendeel voor mensen die dagelijks belastingvrij zijn gaan rijden. Dat had niets te maken met het oorspronkelijke idee. Dat de regeling zo als die nu is geen stand houdt kun je op je vingers natellen. Wel vind ik dat auto's die eenmaal in een regeling zitten niet zomaar weer eruit geknikkerd kunnen worden. Dat vind ik een kwestie van betrouwbaarheid, in dit geval van de overheid. Ik pleit er wel voor dat de hobbyist/klassiekerbezitter dit belastingvrij moet kunnen zijn. De vraag is hoe je de dagelijkse gebruiker van de hobbyist kan onderscheiden.
Laatst bewerkt 22-04-2012 21:40 door Pieter van Duppen.

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Meer
22-04-2012 21:06 #113044 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic mogelijk alweer nieuwe versobering wegenbelastingvrijstellin
Ik snap dat er geageerd wordt tegen de ''youngtimer-rijders''. Natuurlijk was die regeling zo niet bedoelt. Echter: ik ben ook nog in het bezit van een Mercedes van 26 jaar oud en ook 'lid'' van club forum.
Zelf daar wordt door velen tegen de regeling geschopt maar ik verbaas me hoeveel enthousiastelingen daar rondlopen die hun wagen echt als klassieker behandelen. In die zin is er niet zoveel verschil.

Ik (en velen met mij) hebben zo'n grote auto die belastingvrij is omdat het werkelijk onbetaalbaar is om die met MRB te kunnen blijven rijden. Ik heb mijn benz nu een jaar of twee en ik moet zeggen, mijn houding tov die wagen begint ook te veranderen. (van goedkoop een dikke diesel rijden naar behandeling die een klassieker eigenlijk behoeft)

Kortom ik snap het verzet en begrijp ook heel goed dat dit soort regelingen niet kunnen/moeten worden voortgezet, maar zoals zo vaak is er een keerzijde aan de medaille.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD