Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
- Gerben Polder
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-11-2011 18:06 #107560
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
Een andere auto op je naam hebben staan werd geopperd, maar zal het inderdaad niet gaan worden. Er zijn voldoende politieke partijen die de fietser/treinreiziger op hun netvlies hebben en beseffen dat een hele catagorie mensen zo buiten de boot vallen. De 2K (of minder) kilometer beperking zal eerder er voor moeten zorgen dat de wagen dus niet puur voor de belasting ontduiking aangehouden wordt. En zoals al eerder opgemerkt (en ook door mij ervaren toen ik in de 80'er jaren er dagelijks mee reed) is een oldtimer vaak niet echt goedkoper vanwege de duurdere onderdelen en grotere gevoeligheid voor slijtage.
Het lijkt me dan ook te vroeg om te speculeren hoe de wetgeving aangescherpt wordt, maar dat hij aangescherpt zal worden (en zal blijven worden) lijkt me in lijn met de verwachtingen.
Waar ik me meer zorgen over maak is het bannen van oude wagens uit grotere steden. In het buitenland gebeurd het al en Amsterdam heeft het geprobeerd. Ongetwijfeld gaat dat in de toekomst vaker spelen
Het lijkt me dan ook te vroeg om te speculeren hoe de wetgeving aangescherpt wordt, maar dat hij aangescherpt zal worden (en zal blijven worden) lijkt me in lijn met de verwachtingen.
Waar ik me meer zorgen over maak is het bannen van oude wagens uit grotere steden. In het buitenland gebeurd het al en Amsterdam heeft het geprobeerd. Ongetwijfeld gaat dat in de toekomst vaker spelen

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-11-2011 18:40 #107561
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
@ M. de Koning: Even een correctie: de FEHAC behartigt de belangen van klassieker-eigenaren en dus onze belangen en is dus niets van plan! Ze reageren alleen op signalen uit o.a. de politiek en proberen daar weerwoord op te geven.
En de rest van je vraag: dat is nou precies het probleem: wat voor plannen gaan de wijsneuzen, die wij gekozen schijnen te hebben als regering, verzinnen aan regels en op basis waarvan??
@Gerben: het weren van oldtimers valt wel mee: in Duitsland mag je bijvoorbeeld de milieuzones wel in met je klassieker, maar je moet een copie van je kentekenbewijs (of een Fiva-card) achter je raam hebben als je parkeert, waaruit blijkt wat de datum van eerste toelating is. (Oh, en als je de grens van 25 jaar verder zou laten meelopen dan komen auto's als mijn 940 LPT ook aan de beurt en ik kan je melden dat die met zijn 430.000 km betrouwbaarder is (en veel goedkoper in onderhoud) dan onze vorige V70 serieII.. ...En dat geldt al voor de 82'er tot 86'er Volvo's, Mercedessen en nog een paar.... En als die "klassiekers" aantoonbaar heel veel kilometers maken, krijg je een probleem met de overheid die dan concludeert dat er een onterecht belastingvoordeel wordt gegeven. Die "klassiekers" worden namelijk helemaal niet behouden voor het nageslacht, maar opgereden...Nou, dat probeert de Fehac voor te zijn.
En de rest van je vraag: dat is nou precies het probleem: wat voor plannen gaan de wijsneuzen, die wij gekozen schijnen te hebben als regering, verzinnen aan regels en op basis waarvan??
@Gerben: het weren van oldtimers valt wel mee: in Duitsland mag je bijvoorbeeld de milieuzones wel in met je klassieker, maar je moet een copie van je kentekenbewijs (of een Fiva-card) achter je raam hebben als je parkeert, waaruit blijkt wat de datum van eerste toelating is. (Oh, en als je de grens van 25 jaar verder zou laten meelopen dan komen auto's als mijn 940 LPT ook aan de beurt en ik kan je melden dat die met zijn 430.000 km betrouwbaarder is (en veel goedkoper in onderhoud) dan onze vorige V70 serieII.. ...En dat geldt al voor de 82'er tot 86'er Volvo's, Mercedessen en nog een paar.... En als die "klassiekers" aantoonbaar heel veel kilometers maken, krijg je een probleem met de overheid die dan concludeert dat er een onterecht belastingvoordeel wordt gegeven. Die "klassiekers" worden namelijk helemaal niet behouden voor het nageslacht, maar opgereden...Nou, dat probeert de Fehac voor te zijn.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
04-11-2011 21:18 #107568
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
Beste Tom, ik ben bekend met het doel van de FEHAC. Ze kunnen afwachten waar de politiek mee komt, of zelf een voorstel uitwerken. Ze lijken nu te kiezen voor het laatste, daar doelde ik op met 'iets van plan zijn'. Ik ben van mening dat een klassieker niet alleen behouden moet blijven maar liever nog dat er ook in gereden wordt! Dat laatste mis ik nu een beetje in de communicatie van de FEHAC. Ik denk dat het probleem al opgelost is door de 25 jaar grens te bevriezen, er komen dan immers nauwelijks auto's bij waardoor het aandeel klassiekers weer zal slinken. Dat is ruim voldoende, dus nu zelf al beginnen over aanvullende maatregelen lijkt me geen goede strategie. De lobby zou juist moeten zijn: met een vaste grens van 25 jaar (alles tm 31-12-1986) hebben we het doel al bereikt, dus dames en heren politici ga je alsjeblieft over de serieuzere problemen buigen.
@ Gerben: 2000 km is in mijn ogen veel te laag, in ieder geval wel als het argument is dat je de mensen die normaal gesproken OV en fiets gebruiken wilt ontzien. Zelfs als je de auto maar 1 keer per week gebruikt en er 1 keer mee op vakantie gaat is 5000 of zelfs 10.000 km een stuk reëler. Als je (bijna) niet in je auto mag rijden is de lol er toch snel af?
@ Gerben: 2000 km is in mijn ogen veel te laag, in ieder geval wel als het argument is dat je de mensen die normaal gesproken OV en fiets gebruiken wilt ontzien. Zelfs als je de auto maar 1 keer per week gebruikt en er 1 keer mee op vakantie gaat is 5000 of zelfs 10.000 km een stuk reëler. Als je (bijna) niet in je auto mag rijden is de lol er toch snel af?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-11-2011 22:21 #107572
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
ik denk dat het er meer om gaat dat wij met z"n alle voorbereid zijn wanneer de overheid verdere versobering van de huidige
oldtimerregeling mocht willen gaan doorvoeren.
als dat gebeurd hebben we de fehac nodig.
er is niks mis met een soort zelf-analyse met als doel voldoende sterke argumenten te vinden , maar vooral te behouden in de toekomst omwille de oldtimerregeling in deze vorm te behouden.
mede om deze rede ben ik het met het recente fehac verhaal eens.
de beste strategie is de overheid voor zijn .
we hebben hier in nederland een hele mooie oldtimerregeling , veel beter dan in de buurlanden.
dit moeten we vasthouden.
oldtimerregeling mocht willen gaan doorvoeren.
als dat gebeurd hebben we de fehac nodig.
er is niks mis met een soort zelf-analyse met als doel voldoende sterke argumenten te vinden , maar vooral te behouden in de toekomst omwille de oldtimerregeling in deze vorm te behouden.
mede om deze rede ben ik het met het recente fehac verhaal eens.
de beste strategie is de overheid voor zijn .
we hebben hier in nederland een hele mooie oldtimerregeling , veel beter dan in de buurlanden.
dit moeten we vasthouden.