Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012

• Stam
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-11-2011 20:01 #107432 door Stam

Voor auto's ouder dan 25 jaar hoeft geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden, zij krijgen automatisch vrijstelling op het moment dat het voertuig ouder dan 25 jaar is. Deze regeling is in 2008 aangepast. Op 1 januari 2012 wordt de vrijstellingsregeling voor voertuigen van 25 jaar en ouder bevroren. Dit wil zeggen dat alle voertuigen met een constructiedatum (dit is niet de datum van eerste toelating) van na 31-12-1986 niet meer in aanmerking komen voor vrijstelling.

Bovenstaande was mij bekend, maar;

Er gaan ook geruchten dat de regels per 01-01-2012 gaan veranderen voor oldtimers die worden ingevoerd. Namelijk dat deze geen vrijstelling meer kunnen krijgen - ook niet als voor 1986 gebouwd zijn. Volgens mij klopt dit niet, maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden hierop.
Wellicht weet iemand hoe het zit?

De reden dat ik het graag wil weten is dat ik binnenkort een Duett op NL kenteken wil zetten (Zweedse papieren), en de planning was dat in jan/feb te doen. Mocht dat een nadeel opleveren, moet ik derhalve de planning wat opschuiven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2011 20:36 #107433 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
Op verschillende ad's op MP wordt al met fenomeen gedaverteerd, het zou dus waar kunnen zijn. Het heeft voordelen en nadelen. Een nadeel noem je al, maar een voordeel is dat als je nu een belastingvrije auto hebt deze alleen maar meer waard zal worden mits hij in goede conditie is.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2011 20:41 #107434 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
Wat er staat, is dat de regeling van 25 jaar en ouder bevroren wordt. Schuift dus niet meer mee. Jongere auto's worden dus geen oldtimers meer voor de belasting. 1986 en ouder blijft zoals het nu is. Goed lezen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Stam
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-11-2011 21:22 #107436 door Stam

"Rob Spoon" schreef:
Wat er staat, is dat de regeling van 25 jaar en ouder bevroren wordt. Schuift dus niet meer mee. Jongere auto's worden dus geen oldtimers meer voor de belasting. 1986 en ouder blijft zoals het nu is. Goed lezen.

Ja precies, zover was ik ook al. Maar over de bovengenoemde geruchten kan ik tot nog toe geen uitsluitsel vinden.
Voor mijn gemoedsrust zou het fijn zijn als iemand een betrouwbare bron o.i.d. heeft die de geruchten -specifiek omtrend invoeren van auto's van vóór 1986- kan ontkrachten.

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2011 21:43 #107438 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
Wie leest er nou niet goed!

Ik heb ook het gerucht van meerdere personen gehoord maar een vriend van mij heeft de fehac hierover geraadpleegd en die zij dat er hier nog geen wet voor klaarligt.

Dus hopen maar anders hebben heel veel mensen een groot probleem !

• Stam
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-11-2011 21:55 #107439 door Stam

"Mark Murre" schreef:
Ik heb ook het gerucht van meerdere personen gehoord maar een vriend van mij heeft de fehac hierover geraadpleegd en die zij dat er hier nog geen wet voor klaarligt.

Kijk, dat is prettige informatie!

"Mark Murre" schreef:
Dus hopen maar anders hebben heel veel mensen een groot probleem !

Om deze reden leek het mij ook een nogal sterk verhaal. Zo'n nieuwe regel zou meer opschudding (moeten) veroorzaken in Nederland. En zeker meer aandacht krijgen via de diverse oldtimerclubs.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2011 22:27 #107441 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012

" Stam" schreef:
Dit wil zeggen dat alle voertuigen met een constructiedatum (dit is niet de datum van eerste toelating) van na 31-12-1986 niet meer in aanmerking komen voor vrijstelling.

Volgens mij is "constructiedatum" later in de wet al verder aangescherpt tot "datum eerste in gebruik name".
Toen het nog "constructiedatum" was, ben ik op het Volvolvo forum op zoek gegaan naar het chassisnummer van de laatste in 1986 geproduceerde 240.
Zie volvolvo.nl/showthread.php/8368- ... r-uit-1986
Door de aanscherping heeft dat geen zin meer. Het maakt nu niet meer uit of een auto eerst maanden in een showroom heeft gestaan ook al is hij nog net in 1986 van de band gerold.

Mij is via via ook get gerucht van een nieuwe regel ter oren gekomen dat een auto een "datum eerste tenaamstelling in NEDERLAND" moet hebben van voor 1987 om nog belastingvrij te worden.

Met andere woorden, een auto die voor 1987 een kenteken heeft gekregen in het buitenland zou in NL niet meer belastingvrij worden als hij na 31-12-2011 ingevoerd zou worden.

Een compleet vreemd verhaal wat voor mijn gevoel nooit kan kloppen met Europese regelgeving.
Ze proberen de mogelijkheden steeds kleiner te maken, maar dit zou wel heel erg oneerlijk zijn.
Ik denk dus ook dat die regel er niet gaat komen. Maar je weet nooit wat men in de toekomst nog verzint.

Daarom heb ik toch al maar even snel een NL kenteken voor mijn nu al belastingvrije Volvo 245 geregeld ondanks dat ik daar nog mee bezig ben.
www.oudevolvo.nl/blog/2011/10/27 ... le-binnen/

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2011 22:35 #107442 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
De belastingvrije regeling is al bevroren, (hebben ze ook een paar jaar over gebabbeld) en geloof me jongens dit is de volgende stap. Zo worden onze oldtimers langzaam aan verjaagd, duurt ook weer een paar jaar voor ze dit doorzetten maar komen doet het toch wel. En we zijn zo trots op ons landje, dus niet :twisted:

• Stam
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-11-2011 22:45 #107444 door Stam

"Lars Rengersen" schreef:
Daarom heb ik toch al maar even snel een NL kenteken voor mijn nu al belastingvrije Volvo 245 geregeld ondanks dat ik daar nog mee bezig ben.
www.oudevolvo.nl/blog/2011/10/27 ... le-binnen/

Ik denk dat ik dat ook maar ga doen, voor de zekerheid. Better safe than sorry.

[size=2:2hkschia][offtopic] Lars, ik volg je blog met enige regelmaat, prettig leesvoer en mooie bron van informatie![/size]

"R Minnebo" schreef:
De belastingvrije regeling is al bevroren, (hebben ze ook een paar jaar over gebabbeld) en geloof me jongens dit is de volgende stap. Zo worden onze oldtimers langzaam aan verjaagd, duurt ook weer een paar jaar voor ze dit doorzetten maar komen doet het toch wel. En we zijn zo trots op ons landje, dus niet :twisted:

Tja, als het daar naartoe gaat, dat zou wel zonde zijn...
Hoewel ik wel de indruk heb dat de waardering voor oldtimers in NL ten op zichte van de rest van de EU behoolrijk groot is.
Voor mijn gevoel rijden er verhoudingsgewijs veel meer oldtimers rond in ons land dan bij de diverse buren (D, B, F etc.).

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2011 23:31 #107449 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wijzigingen motorrijtuigenbelasting per 01-01-2012
het fehac bericht al gelezen??

de fehac maakt zich zorgen over het dagelijks gebruik van oldtimers.
de overheid bekijkt van tijd tot tijd hoe de oldtimer gebruikt wordt.
de laatste keer dat dit gebeurd is pakte gunstig uit , er werden te weinig kilometers gereden met de oldtimer om in te grijpen.
m.a.w. mocht uit een volgend onderzoek blijken dat er meer gereden wordt de overheid maatregelen zal gaan nemen het oneigenlijke gebruik terug te brengen.
oneigenlijk gebruik of dagelijks gebruik wat is het verschil??

waarom komt de fehac hier zelf mee?
simpel , ze hebben door dat het niet goed gaat , teveel import , de meest populaire belastingvrije importauto is de mercedes
190 (d)
en... ze denken dat het aantal kilometers meer wordt.
dus ... ze willen de overheid voor zijn om te voorkomen dat er wordt ingegrepen.
zelf denk ik dat het bevriezen van de oldtimerregeling , per 31-12-2011 al dan niet met steun van de fehac
een goed besluit geweest is.
teveel (import) auto"s , teveel kilometers.
dit kan uiteindelijk alleen maar in het voordeel zijn van oldtimerbezitters die hun auto hobbymatig gebruiken ,
en daar is toch de hele oldtimerregeling voor bedoelt.
de oldtimerregeling is trouwens ook niet voor onbepaalde tijd.
mocht de overheid vinden dat de regeling moet worden herzien kunnen ze het ook nog terugdraaien of versoberen
bijvoorbeeld dat minimaal 25 jaar oud gaat naar 35 .
of dat er verplicht een moderne auto gelijktijdig op naam moet staan.

versobering is toendertijd ook gebeurd met het grijze kenteken en particulier gebruik .

we doen het zelf ;)
ook ik verwacht een verdere versobering van de huidige regeling.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD