oldtimer wegenbelasting

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 15:14 #69965 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
Deze discussie laait op gezette tijden weer op. Onze belangenbehartigers (FEHAC) hebben goede kontakten bij de betreffende ministeries en het lobbywerk is in volle gang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 16:31 #69964 door
Ik heb niemand iets horen zeggen over km-heffing. Invoering van km-heffing voor alle voertuigen, ongeacht leeftijd, zou m.i. de oplossing zijn.<p>Waarom?<br>- mensen die weinig km's rijden met hun kalssieker hebben dan ook maar een zeer beperkte verhoging van de kosten;<br>- mensen - zoals ik - die dagelijks rijden betalen gewoon eerlijk mee.<br><p>Het gevolg m.i. is dat de rijders die om de belastingvrijstelling een oude auto rijden afnemen. De die-hards zoals ik blijven gewoon de Amazon rijden, de km-heffing geldt immers toch ook op moderne auto's. En de hogere onderhoudskosten van een klassieker horen nu eenmaal bij deze soort hobby.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 19:44 #69963 door
<p>Het zal destijds bij de invoering van de vrijstelling voor “klassiekers” misschien niet hebben meegespeeld, maar naar mijn mening is er iets voor te zeggen dat de overheid een bepaalde vorm van sponsoring toepast op het instand houden van klassieke auto’s van een bepaalde leeftijd (bv. 40, 45 of 50 jaar en ouder). Een soort van monumentenzorg als het ware. Ook hier gaat het tenslotte om cultureel erfgoed, waarvan het grootste deel al is verdwenen. Niet alleen de eigenaren hebben daar baat bij, want hoeveel voorbijgangers in de straat draaien niet hun hoofd om als jij met je klassieker voorbij komt? Inderdaad, vele mensen, zo niet de meeste vinden dat gewoon leuk en die doe je daar dus ook een plezier mee. Zoals met zoveel dingen die een historische waarde hebben. Het zijn argumenten die alleszins mee zouden moeten spelen in de afweging om de vrijstelling op de helling te zetten. Het gaat mij te ver om het dagelijks en belastingvrij rijden met een klassieker als oneerlijk te bestempelen. De extra onderhoudskosten en de problemen om onderdelen te krijgen (OK, dat laatste speelt minder bij V44, maar er zijn ook andere merken), zijn zaken die berijders van moderne auto’s niet kennen. Per saldo is het dus geen kwestie van “lekker goedkoop” rijden omdat er geen wegenbelasting wordt betaald, zeker niet bij auto’s van bovengenoemde leeftijden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 20:00 #69962 door
Goh wat een verschrikkelijk arrogant volk loopt hier rond. Wie zijn jullie om te bepalen wat een klassieker is en wat niet?Een auto als b.v een Golf is net zo populair geweest als des tijds een Ama, zo zijn er nog legio voorbeelden.Ik rijd B.v zelf een 242 en ben in het bezit van de eerste 242 die in nederland binnen kwam. Een zeer byzondere auto. Destijds in Amerika uitgeroepen tot auto van het jaar. Gebasseert op de safety car. Destijds een revolutionaire auto.Wat te denken van een Panda!! een belastingvrije panda zou zelfs gratis brandsof moeten krijgen. een Panda van 25 jaar is zeer Uniek, vind maar eens een exemplaar dan nog rijden wil.laten ze de regeling lekker intact houden voor auto's die 25 jaar in nederland bekend zijn bij de rdw. en alleen vrijstelling bij rijden op de brandstof waar het kenteken op is afgegeven. goed plan!!!!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 22:18 #69961 door
Maar nou maak je dezelfde fout als je ons verwijt. Je probeert n.l. ons te overtuigen dat een 242 of een Golf ook klassieker-status zouden moeten hebben (althans, zo komt het over).<p>Wat een klassieker is valt moeilijk te zeggen. Je kunt het moeilijk vatten in aanwijsbare elementen. <br>Leeftijd alleen is het niet, dan zouden alle oude auto's klassieker genoemd worden, en dat is toch echt niet het geval.<br>Productieaantal ook niet, zo kan een auto die in grote getalen gemaakt is toch bijna helemaal vergeten (en verdwenen) zijn. Hoe vaak zie je nou nog bijv. een Ford Taunus (de Mondeo van toen)? Een Kever of Mini hebben weer wel klassieker-status. En een Facel Vega bijv. ook.<br>Dat een auto revolutionair was is geen vereiste voor klassieker-status, een Amazon werd ten tijde van zijn introductie al conventioneel genoemd. En een NSU Ro80 kan wel revolutionair genoemd worden (zowel qua design als techniek).<br><p>Ik denk dat je klassieker-status nog het beste kunt beoordelen aan wat mensen ervoor bereid zijn te betalen. Of dat voor jou persoonlijk dan een klassieker is, is nog de vraag...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 22:44 #69960 door
Helemaal mee eens opdoeken dat stelletje carnavalsprinsen daar in Den Haag!Moet er niet aan denken onze Trouwe Zweden zwaar belasten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 23:27 #69959 door
Ik probeer niemant te overtuigen. Wel of geen klassieker status, is een persoonlijke mening. Een verz. mij. gaat uit van een bepaalde leeftijd, een ander weer van een bepaalt model.Waar het om gaat is het voldoen van houdersschaps belasting. Deze vrijstelling is in het leven geroepen, als tegemoedkomingvoor de bezitters ervan, in een tijd dat het enigste oogpunt van de bezitter was: plezier of het instandhouden van hun auto.Met deze regeling is de 60 dagenkaart verdwenen.Door het combineren van "goedkoop" rijden en de hobbie, dekt de regeling niet meer de lading waarvoor deze in het leven is geroepen.Dus wil men deze lading weer dekkend maken, dan alleen voor auto's in originele staat. Dus met de brandstof welke de auto origineel is geleverd. het gaat uiteindelijk om het instandhouden van een bepaald type auto, en dan wil je natuurlijk niets anders als originaliteit.Persoonlijk maar ik ook gebruik van de huidige regeling, na zon 10 jaar voor een lpg Volvo houderschapsbelasting te hebben voldaan. dus wat mij betreft mag het blijven zoals het is. Echter de regeling is hiervoor niet bedacht!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2004 08:22 #69958 door
Het uitgangspunt dat oldtimers in orginele fabrieksstaat moeten blijven zou m.i. bepaald niet bepleit moeten worden. In praktijk betekent dat namelijk veligheidsgordels eruit, hoofdsteunen weg en last but not least de LPG installatie. Die laatste is niet alleen lekker goedkoop maar ook een stuk schoner. Een van de (politieke) bezwaren tegen al dat oude blik op de weg is onder andere de belasting voor het milieu.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2004 11:43 #69957 door
En dat oude blik op de schroothoop is zeker geen belasting? Laat staan dat je er ook weer een nieuw stuk blik voor terug gaat kopen, die fabrieken stoten zeker alleen maar water uit?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2004 21:02 #69956 door
Ik weet niet of het waar is, maar ik heb wel eens gelezen dat de vervuiling die een auto in zijn leven uitstoot kleiner is dan de vervuiling die ontstond tijdens de productie van diezelfde auto (vanaf het smelten van ijzererts tot in de showroom)!! In dat licht zouden nieuwe auto's dus zwaarder belast moeten worden en oude minder!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD