oldtimer wegenbelasting

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2004 21:12 #54392 door
oldtimer wegenbelasting is gemaakt door
Het schijnt dat minister Zalm vandaag op de radio heeft gezegd dat hij van plan is weer wegenbelasting te heffen op oldtimers.Het zal toch niet waar zijn?Voor mijn Volvo Amazone Combi op gas zou ik dan 876 euro per jaar kwijt zijn.En dat terwijl ik hoogstens 5000 km per jaar verrijdt.Dan gaan weer heel veel mensen hun gasinstallatie slopen. lekker voor het milieu! En de oldtimerhobby wordt voor sommige mensen (met een smalle beurs) onbetaalbaar (tenzij je er als dagelijkse auto mee gaat rijden).Een ander neveneffect is de gang van vele oude auto's naar de sloop want er zijn natuurlijk ook veel mensen die alleen maar oldtimer rijden vanwege de (schijnbaar) lagere kosten. Dit laatste is misschien nog het minst erge alhoewel het natuurlijk niet goed is voor de diensten en onderdelenvoorziening op langere termijn!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2004 22:05 #69974 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
Dit had ik wel verwacht, ze gaan immers ook het grijze kenteken afschaffen...<p>Dit kabinet wordt echt gerund door korte-termijn-denkers met oogkleppen op, het enige wat telt is de begroting op orde krijgen, ongeacht de gevolgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2004 22:06 #69973 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
toen vorige week het bericht kwam dat de grijze kentekens vervallen dacht ik gelijk , nu de grijze kentekens , straks de oldtimers , het is slechts een kwestie van tijd.zoals het nu is blijft het niet , er zijn verschillende mogelijkheden , in het slechtste geval moeten we gewoon voltarief betalen , zelf hoop ik op een regeling zoals nu ook voor motorfietsen , campers , ed geldt , een aangepast tarief omdat weinig kilometers met oldtimers worden gemaakt , en in de winter vaak binnen staan, net als campers en motorfietsen.een andere mogelijkheid is de 25 jaar regeling veranderen in 30 , 35 , of zelfs 40 jaar.maar er moet wel gepraat worden , zoals het met de grijze kentekens is gegaan is gewoon niet netjes , zachtjes uitgedrukt ,van de een op de andere dag een dergelijke maatregel aankondigen zet bij veel mensen kwaad bloed.er zijn investeringen gedaan in een voertuig die dan achteraf slecht zijn , zoals nu met de grijze kentekens , ik denk dat de handel practisch plat legt , wie koopt er nu nog een bestelbusje ?.zo zullen ook oldtimers sterk in hun waarde dalen omdat de vraag instort , en ja gasrijden kan je dan ook wel vergeten. ik hoop dat er mensen zijn die onze belangen willen behartigen anders gaat het niet goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2004 22:22 #69972 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
Oftewel: bij de volgende verkiezingen weer wèl verantwoord stemmen!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 07:48 #69971 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
<p><i> zo zullen ook oldtimers sterk in hun waarde dalen omdat de vraag instort </i> <p>Volgens mij is die vraag al een tijdje geleden ingestort... <p><i>ik hoop dat er mensen zijn die onze belangen willen behartigen </i><p>Daar hebben we nu de FEHAC voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 08:18 #69970 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
Ik weet niet of oldtimers sterk in waarde zullen dalen. Er gaan er een heleboel verdwijnen als het wegenbelastingvoordeel wegvalt. Wie gaat die afdankertjes allemaal in zijn achtertuin zetten? De mensen die hun brood proberen te verdienen metonderdelenvoorziening, reparaties en revisies zullen ook ook een deel van hun markt zien verdwijnen. Gaan ze dat overleven? Hoeveel leden van de V44 vereniging stappen op omdat de combinatie hobby / betaalbaar rijden verdwijnt?Laten we maar hopen dat het allemaal niet doorgaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 08:55 #69969 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
Het is wel te verwachten dat de HSB-vrijstelling voor onze oldtimers op de schop gaat. Persoonlijk vind ik het een goed idee om de vrijstelling te koppelen aan een oldtimerverzekering. Degenen die hun oldtimer voor dagelijks gebruik hebben betalen dan wel belasting, maar voor die groep is de vrijstelling ook nooit bedoeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 10:29 #69968 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
Ik heb niet het idee dat de "echte" oldtimer liefhebber, en dan bedoel ik de katterug, amazon, P1800 en 140 / 164 rijders deze auto's hebben omdat ze belastingvrij zijn. De mensen die puur voor het belastingvrije willen rijden gaan meer richting de 2-serie en drukken daar gas in. Voor de echte klassiekerrijders onder ons is het lastig dat er betaald moet gaan worden, maar dan zullen er gewoonweg minder klassiekers op gas rijden in de toekomst. Lijkt mij voor de liefhebbers geen probleem. En zoals al eerder gezegd voor de rijders die de klassieker dagelijks gebruiken is het rechtvaardig dat ze, als ze op gas rijden, dan ook voor gas belasting gaan betalen.Maar goed, we kunnen er denk ik heel lang over discussieren, maar als Den Haag iets in de kop heeft...... Het is alleen hopen dat het net zo lang duurt om het af te schaffen als dat het duurde voordat het erdoor was. Ik kan mij herinneren dat dat wel een jaar of 7 heeft geduurd. Eerst zouden auto's van 20 jaar en ouder vrijgesteld worden en dat werd uiteindelijk 25 jaar.....Voor wat betreft de waarde van de klassieker denk ik niet dat het voor de oudjes van voor 70 invloed heeft. De markt is sowieso wat bekoeld de laatste tijd. Dit heeft volgens mij niets te maken met wel of geen belasting betalen. Maar des te meer met de huidige economische malaise en misschien ook wel de Euro, maar dat is weer een andere(interessante?) discussie.Ik ben overigens wel voor een regeling zoals bij de Campers. Of laten we de aloude 60-dagen kaart weer uit de koelkast halen. Ik denk dat als de meeste liefhebbers eens gaan tellen ze misschien aan 60 dagen per jaar rijden wel genoeg hebben, ervanuitgaande dat de wagen 3 maanden per jaar stil staat, heb je 6 dagen per maand dat je ermee kunt / mag rijden. Is voor mij ruim voldoende.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 13:10 #69967 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
een 60 dagen kaart , daar ben ik wel voor , ook ik heb aan 60 dagen genoeg. nog even over de mogelijke waardevermindering van oldtimers , ik denk ook dat de echte liefhebbers , indien financieel mogelijk , gewoon doorgaan met hun hobby , de klassieker rijder die het puur om de wegenbelasting-vrijstelling doet haakt dan af , het is eigenlijk ook te gek dat straks auto 's uit 1980 , zoals golfjes , bmw 3 serie , gewone escorts ed als klassieker worden beschouwd , de jongste klassiekers , zeg maar uit 1980 zijn dan ook beter geschikt voor dagelijks gebruik en het is aan de massa nauwelijks te verkopen dat voor een golf uit 1980 geen wegenbelasting meer betaald hoeft te worden , wat dat betreft zouden wij eigenlijk zelf aan de bel moeten trekken en de vrijstelling voorlopig bevriezen , ik had al eerder aangegeven om de 25 jaar regeling te veranderen in bijvoorbeeld 35 jaar.wij zouden dan met onze volvo "s aan een veel breder publiek onze wegenbelasting-vrijstelling kunnen verdedigen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2004 14:23 #69966 door
Beantwoord door in topic oldtimer wegenbelasting
Het zal toch moeilijk zijn criteria te bedenken waaraan een auto moet voldoen eer het een oldtimer genoemd mag worden met recht op vrijstelling van wegenbelasting. Maar opschuiven naar 'ouder dan 35 jaar' en misschien een 'gelimiteerd aantal kilometers' per jaar (eventueel gekoppeld aan een oldtimerverzekering en oldtimerclub) zou een idee kunnen zijn. Er ontstaat door die vereiste ouderdom en kilometerslimiet een zeefwerking die er voor zorgt dat alleen interessante en geliefde auto's overblijven.Ik denk niet dat er op die manier veel Fiat Panda's of Golfjes overblijven. Maar zo'n Audi TT bijvoorbeeld zou het wel eens kunnen overleven lijkt me.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD