Mijn eerste auto, de volvo 144 (hulp gevraagd)

  • Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-10-2007 17:11 #86767 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Mijn eerste auto, de volvo 144 (hulp gevraagd)
Liever geen montagekit soms is dit wateroplosbaar..... Ga liever even langs een goede autoshop brezan oid en haal goede ruitenkit. Daar zijn ook weer verschillende soorten in voor ruiten in een rubberprofiel en voor gelijmde ruiten. Een goede polyurethaankit zal ook wel werken (polymax van bison ofzo) Maak voordat je gaat kitten de boel goed schoon/vetvrij dan blijft het langer zitten.
Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • job vogel (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-10-2007 17:53 #86766 door job vogel (GAST)
Beantwoord door job vogel (GAST) in topic Mijn eerste auto, de volvo 144 (hulp gevraagd)
<p>
Hallo</p><p>Vandaag de chroomstrip eraf geklikt. Ging heel makkelijk, zit niet vastgekit maar geklikt met klemmetjes. Vervolgens de kit gepakt maar die was totaal uitgedroogd. De volvospecialist gebeld en die vertelde me dat de voorruit gewoon helemaal opnieuw gekit moet worden omdat t anders nog niet weg is. Kost me totaal iets van 350 euro. Zijn veel mensen van jullie het ermee eens dat ik echt de hele ruit opnieuw moet kitten of toch maar eerst de geul dichtkitten en kijken of ik ook die gaatjes kan vinden ?</p><p>Zou wel klote zijn als ik daar nou ook nog 350 euro voor moet betalen. Loopt lekker op met olielek, waterlek + roestplekjes. MAarja, dat wist ik toen ik n oldtimer kocht. Ben er nog steeds blij mee hoor :).</p><p>Groet,</p><p>Job</p><p>plaatjes van het drama:</p><p> [img=http]
[img=http]
</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2007 19:20 #86763 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Mijn eerste auto, de volvo 144 (hulp gevraagd)
<p>opnieuw kitten door Volvo-specialist lijkt mij onzin; ruit zit namelijk, heel modern voor die tijd, gelijmd. Haal de oude kit zoveel mogelijk weg, haal ook de roest weg, menie o.i.d. erop, laagje verf en dan de nog aanwezige gaatjes dichtitten + een kitrandje tegen de raamstijl/ruit moet voldoende zijn. de klemmetjes die ik zie zijn volgens mij niet de originele, want die roesten altijd en deze zien er goed uit. De originele klemmetjes zaten trouwens vast in sleufjes in de voorruitstijl en ook hierop kon het lekken. </p><p>Gaaf ook, zo'n origineel schuifdak! dHollandia? Ik had er ook zo &eacute;&eacute;n in m'n Ama. door het kleine spoilertje dat omhoogkomt kan je er zelfs mee in de regen rijden; wel blijven rijden ;-) Maar hier kan ook lekkage vandaan komen. Op de 4 hoeken zitten afwateringsslangen aangesloten die achter je hemelttje langs in de raam/deurstijlen naar beneden lopen en waarschijnlijk (?) uitmonden in de dorpels. Als die slangen na een jaar of 35 verteerd zijn, helemaal niet gek, dan kunnen ze gaan lekken en water veroorzaken op plaatsen waar 't niet hoort. Hou deze slangen ook goed open anders kan de bak die om het schuifdak heen zit 9achter het hemeltje) tot z'n nek toe vol staan en da's niet prettig de eerste keer dat je remt kan ik je uit ervaring vertellen!</p><p>Succes maar weer! Hans.</p>

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-10-2007 22:15 #86762 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Mijn eerste auto, de volvo 144 (hulp gevraagd)
<p>Precies zulke klemmetjes trof ik ook aan, deze lijst is van een 240. Aangezien het grootste deel brak heb ik ze allemaal weggehaald. Zo kan je de kit ook beter aanbrengen over alle oude rommel heen, Bison Polymax in mijn geval. Ik merkte dat de kit beter hecht aan de lak dan aan het glas, voor het mooi zou je een halve cm over de ruit moeten kitten (daar komt later de sierlijst weer overheen) en eerst ontvetten met thinner. Voor het kitten afplakken met schilderstape, reken op twee tubes kit.</p><p> </p><p>Je kan zo van buitenaf al zien waar de kit niet meer hecht aan de ruit, meestal in de hoeken. Van binnenuit kan je de plastic afdekranden rondom loschroeven/trekken/wringen, weer meer zicht. Als het goed is is de kit nog zacht, je kan er dus nog lekker mee doedelen en gaten stoppen. Onderin zitten twee of drie afstandblokjes in de sponning, die zou ik laten zitten anders zakt de ruit langzaam maar zeker naar beneden.</p><p> </p><p>De sierlijst bestaat uit een rubber rand met een tweedelige alustrip erop. Om het installeren wat eenvoudiger te maken heb ik het rubber doorgesneden daar waar de strips bij elkaar komen (onder de klemmetjes), dan heb je ook net meer ruimte links en rechts. </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • job vogel (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-10-2007 13:25 #86761 door job vogel (GAST)
Beantwoord door job vogel (GAST) in topic Mijn eerste auto, de volvo 144 (hulp gevraagd)
<p>Hans: </p><p>Oude kit zoveel mogelijk weghalen, hier bedoel je dus niet mee dat ik de hele ruit eruit tillen en opnieuw moet kitten, maar alleen wat zegmaar alleen de kit die onder de ruit uitsteekt wegsnijden ? Toen ik de chroomrand losklikte merkte ik dat de ruit ook een beetje meekwam in een hoekje. Ik kon dus onder de ruit door kijken. Kan ik dan alsnog af met alleen de geul tussen oude kit en ruitstijl en die afwateringsgaatjes dichtkitten ? Of gaat het dan geheid weer lekken ? </p><p>Oja de afwatering van het schuifdak lekt niet volgens mij, loopt goed door. En vind het inderdaad wel wat hebben. Denk dat hij Nederlands is ja. Vergeet het kenteken steeds maar zal het eens nakijken :).</p><p>MArc : Met die hoeken heb je helemaal gelijk, daar hecht de kit niet goed meer aan de ruit. Logisch dat het daar dus lekt. Maar van binnenuit moet ik dus die plastic randen loshalen en dan kan je de oude kit er weer een beetje onderstoppen ? Is dat wat je bedoelt met vanaf binnen doedelen :) ? Of moet ik de ruitproberen een beetje op te tillen en kit tussen de kieren proppen ?</p><p>Ga vanmiddag denk ik het proberen.</p><p> </p><p>Job</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2007 19:07 #86760 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Mijn eerste auto, de volvo 144 (hulp gevraagd)
<p>Bij mij was de kit nog lekker stroperig en plakkerig, dus van binnen en buitenaf heb ik het een beetje herverdeeld. Met wat thinner werd de kit weer plakkeriger, ik heb van "dikke" plekken klodders getransplanteerd naar de hoeken. Daarna kitten voor extra afdichting. Het blijft lapwerk.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2007 22:06 #86759 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Mijn eerste auto, de volvo 144 (hulp gevraagd)
<p>Oei Job, als je ruit inderdaad echt los zit is het misschien toch beter om 'm helemaal opnieuw te (laten) kitten. Ik vind 350 euro alleen een hoop geld! Wat zou 't bijvoorbeeld bij Carglass o.i.d. kosten? En waarschijnlijk scheelt 't als je de ruit er zelf uit haalt en alles alvast goed schoon maakt. Maar ja, hoe je 'm helemaal loshaalt, daar heb ik helaas geen ervaring mee... 'T moet natuurlijk ook nog allemaal heel blijven! Ik kan hiervandaan echter niet beoordelen hoe los de ruit zit; eventueel kan je 't ook eerst met kitten proberen; lukt dat niet dan kan je altijd nog overwegen om de hele ruit eruit te halen en alles grondig beet te (laten) pakken! </p><p>Ik wens je veel succes en wijsheid, en lees graag nog eens of, en hoe, 't nog gelukt is! Hans</p><p> </p><p> </p>

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 09951-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-10-2007 12:27 #86758 door 09951-dummy
Beantwoord door 09951-dummy in topic Mijn eerste auto, de volvo 144 (hulp gevraagd)
<p>Pas op met thinner bij de lak, het lost namelijk de lak op .</p><p>Leen</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD