Vering en schokdempers vervangen achteras

• Raz Koepe
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2026 12:56 #1480168 door Raz Koepe
Beantwoord door Raz Koepe in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Beste @Johan Geers (GAST), dank voor de uitleg en stappenplan, goede tip om die bouten moeren eerst bijna los doen, van de draagarm en reactiearm; scheelt veel zorg als de auto op de steunen zit.  Is dan de terugplaatsing ook in deze volgorde, ik bedoel dat je de moeren vast en strak draait pas als de auto op zijn wielen staat?

dit is misschien een goed moment om de rubberen te checken en misschien ook vervangen? Zijn er speciale gereedschappen voor nodig en dingen op te letten?

met vriendelijke groeten,
raz

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-03-2026 23:13 #1480173 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Beste Raz, ik weet niet wat voor type achetras jij hebt, maar met een goede bankschroef kom je een heel eind.

succes

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-03-2026 08:50 #1480175 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Voorzijde veren wissellen. 

1.       Achterwielen blokkeren (handrem)
2.       Meten hoever onderste draagarm van brug afstaat
3.       Wielbouten loszetten (halve slag)
4.       Draagarmbouten en moeren onderste draagarm loszetten.
5.       Auto opkrikken totdat auto vrijkomt en dat je de assteunen kunt plaatsen onder dwarsbalkjes bij voorkant deur.
6.       Krik onder draagarm plaatsen en draagarm van aanslag loskrikken.
7.       Schokdemper wegnemen.
8.       Van onderste draagarm fuseekogel losnemen kan kogel zelf of de vier bouten en moeren er uit halen.
9.       Bovenste draagarm met een balkje in hoog posistie zetten voor makkelijker werken
10.   Ondertse draagarm net zover laten zakken totdat je de veer kunt uitwissellen.
11.   Alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten en vastzetten.
12.   Wanneer auto weer op veering staat de auto een stukje heen en weer rijden en dan bouten onderste draagarm vastzetten.
Meten hoever onderste draagarm van brug afstaat en eventueel bovenste en onderste rubber aanpassen c.q. vervangen voor andere rubbers.

Ik heb hier voor aaangehechte rubbers gebruikt.
shopee.ph/(1-pcs)-Universal-Truck-Rear-D...69694057.29303635052

Ik hoop dat je het adres kan openenIk heb de 50mm voor onderste draagarm en de 25mm voor de bovenste draagarm besteld.

Nog wat fotos van hoever de draagarm met orginele rubber van de brug afstaat. 

succes 

m.vr.gr.

Johan Geers 
Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-03-2026 08:12 #1480357 door Johan Geers (GAST)
Als men de stootrubbers (aanslag rubbers) origineel laat dan is de slag van de draagarm naar beneden toe groter als de slag naar boven wat onnodige tordatie geeft van de rubbers in de onderste draagarm.
Om dit te verhelpen heb ik boven en onder aanslag rubbers gemonteerd van 5 cm.
Nu is de slag naar boven toe hetzelfde als de slag naar beneden.

Zie bijgevoegde foto's. 

m.vr.gr. 

Johan Geers 
Bijlagen:

• Raz Koepe
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2026 08:56 #1480358 door Raz Koepe
Beantwoord door Raz Koepe in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Beste Johan,

bedankt voor de extra uitleg. Voorlopig ben ik nog niet begonnen met de werk, ik wacht nog op de juiste moment (en weer). En ik ga eigenlijk alle vier veren vervangen, samen met de rubbers en schokdempers, dus ik ga eerst een zijde (links) doen: wiel en rest uithalen, de metaal onderdelen laten poedercoaten (hoop ik), dan alles terug monteren. En dan pas de rechter zijde.

M.w.b. de stootrubbers, ik heb wel nieuwe originele stootrubbers gekocht (boven en onder, voor en achter). Ik dacht niet dat dit een probleem kan worden, met verlaagde veren. Ik dacht dat ze zorgen voor stabiliteit van het voertuig en voorkomen dat de auto doorslaat bij zware belasting of grote oneffenheden. Dus niet per se dat ze korter moeten... of heb ik het mis?

Mvg,
Raz

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-03-2026 00:14 #1480367 door Johan Geers (GAST)
Dit zijn duidelijk aanslag rubbers die de maximum slag van de wielophanging bepalen net als de banden aan de achteras.
Wat je kan doen grote stappen snel thuis kort de rubbers van de onderste draagarm 2 cm in en de nieuwe rubbers kort je ook 2 cm in en monteer die in de bovenste draagarm.
Dan voorkom je onnodige tordatei van de bussen in de onderste draagarm.
Want als die bussen stuk gaan heb je meer werk.
Op die manier kan de voorwielophanging net zover omhoog als omlaag.
Ik ga er wel vanuit dat je een verlagingsset heb van 3cm.
Het is wielen verstandig om alle vier de wielen gelijktijdig te doen anders staat de auto schuin/scheef.

succse

m.vr.gr.

Johan Geers.