Vering en schokdempers vervangen achteras
- Raz Koepe
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2026 22:48 #1480115
door Raz Koepe
Vering en schokdempers vervangen achteras is gemaakt door Raz Koepe
Beste allemaal,
mijn Amazon zit te hoog voor mijn smaak, zoals veel andere ook voelen, en ik wil de voor en achter wielophanging goed en strak te krijgen. Ik wil eerst met de achteras beginnen, want het lijkt makkelijker en zo kan ik wat ervaring bouwen.
Ik heb geen brug of lift. Wel een krik en twee assteunen. Ik denk / hoop dat met deze kan ik wel de achterkant van het auto optillen en van onder de veren en schokdempers maar ook de rubbers te vervangen. En natuurlijk alles netjes schoonmaken en daarna behandelen tegen roest. Het word best een klus lijkt me, en ik wil jullie advies vragen, rondom de hoe maar ook misschien de volgorde die best is.
De auto laten van onderkant schoonmaken en behandelen door een bedrijf is ook mogelijk, maar het is wel een dure grap. Dat zou ik idealiter zelf doen, tenzij kan ik best goede resultaten krijgen met mijn doe-het-zelf middelen.
Maar eerst: de veren, schokdempers en rubbers vervangen.
Mijn vraag: Is het een idee de auto van de krikpunten omhoog te tillen met een krik, en daarna een assteun onder de kriksteunbalk te zetten, met een houtplaat stuk ertussen? Is dat kleine beugel sterk genoeg om de gewicht van de auto te dragen? Anders hoe zou ik het beter doen?
Hier zijn door @Boele, best kort, de stappen uitgelegd. Maar, ik snap het niet waar precies de krik moet komen en dan de assteun/bok ook.
Ik heb deze foto online gevonden, ik denk dat dit moet zijn, is het wel zo? op die exact plekken ook de bokken te zetten?
Alvast bedankt voor jullie reactie! Ik hoop dat ik binnenkort een mooi verslag kan geven
Groeten,
Raz
mijn Amazon zit te hoog voor mijn smaak, zoals veel andere ook voelen, en ik wil de voor en achter wielophanging goed en strak te krijgen. Ik wil eerst met de achteras beginnen, want het lijkt makkelijker en zo kan ik wat ervaring bouwen.
Ik heb geen brug of lift. Wel een krik en twee assteunen. Ik denk / hoop dat met deze kan ik wel de achterkant van het auto optillen en van onder de veren en schokdempers maar ook de rubbers te vervangen. En natuurlijk alles netjes schoonmaken en daarna behandelen tegen roest. Het word best een klus lijkt me, en ik wil jullie advies vragen, rondom de hoe maar ook misschien de volgorde die best is.
De auto laten van onderkant schoonmaken en behandelen door een bedrijf is ook mogelijk, maar het is wel een dure grap. Dat zou ik idealiter zelf doen, tenzij kan ik best goede resultaten krijgen met mijn doe-het-zelf middelen.
Maar eerst: de veren, schokdempers en rubbers vervangen.
Mijn vraag: Is het een idee de auto van de krikpunten omhoog te tillen met een krik, en daarna een assteun onder de kriksteunbalk te zetten, met een houtplaat stuk ertussen? Is dat kleine beugel sterk genoeg om de gewicht van de auto te dragen? Anders hoe zou ik het beter doen?
Hier zijn door @Boele, best kort, de stappen uitgelegd. Maar, ik snap het niet waar precies de krik moet komen en dan de assteun/bok ook.
Ik heb deze foto online gevonden, ik denk dat dit moet zijn, is het wel zo? op die exact plekken ook de bokken te zetten?
Alvast bedankt voor jullie reactie! Ik hoop dat ik binnenkort een mooi verslag kan geven
Groeten,
Raz
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-03-2026 23:29 #1480116
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Beste Raz, ik moet bij mij alle veren vernieuwen maar ik zet de asstuenen onder de balk waar de reactiearm zit zie bijgevoegde tekening daar waar kring staat.
Als je kunt wachten, ik krijg volgende week als het goed is mijn nieuwe veren binnen neem ik wat foto's hoe ik het doe.
m.vr.gr.
Johan Geers
Als je kunt wachten, ik krijg volgende week als het goed is mijn nieuwe veren binnen neem ik wat foto's hoe ik het doe.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Raz Koepe
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2026 07:54 #1480118
door Raz Koepe
Beantwoord door Raz Koepe in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Beste Johan, dankjewel voor de reactie. Mijn verlaagde veren zijn nog niet binnen, dus wachten kan ik zeker
Wel een nieuw distributor (123) en die wil ik deze weekend plaatsen, er is hoop werk aan de auto. Of misschien de radiator vervangen, dat zou ook kunnen. Ik kijk er naar uit voor je fotos!
Groetjes,
Raz
Groetjes,
Raz
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-03-2026 16:23 #1480124
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Wat ik met "thuismiddelen" prettig werken aan een achteras vind in een dergelijk geval:
de wielmoeren links en rechts achteren iets los draaien
de vangbanden van de achteras los maken (eventueel de bouten van de draagarmen ook iets los voor beweging)
de auto bij de voorwielen goed tegen wegrollen zekeren
de auto achteren opkrikken door een garagekrik onder de klok van de achteras tot de wielen los komen
de auto onder de kriksteunen degelijk opvangen
de achterwielen verwijderen (ik leg ze voor extra zekerheid altijd onder de dorpels met wat stukken hout als opvulling)
de garagekrik voorzichtig laten zakken tot de as zo ver gezakt is dat de veren los komen.
Montage in omgekeerde volgorde![;-) ;-)]()
NOOIT onder een auto werken zonder degelijk opvangen van de auto (ik ken een geval die het niet overleefd heeft)
Succes,
Rudi
de wielmoeren links en rechts achteren iets los draaien
de vangbanden van de achteras los maken (eventueel de bouten van de draagarmen ook iets los voor beweging)
de auto bij de voorwielen goed tegen wegrollen zekeren
de auto achteren opkrikken door een garagekrik onder de klok van de achteras tot de wielen los komen
de auto onder de kriksteunen degelijk opvangen
de achterwielen verwijderen (ik leg ze voor extra zekerheid altijd onder de dorpels met wat stukken hout als opvulling)
de garagekrik voorzichtig laten zakken tot de as zo ver gezakt is dat de veren los komen.
Montage in omgekeerde volgorde
NOOIT onder een auto werken zonder degelijk opvangen van de auto (ik ken een geval die het niet overleefd heeft)
Succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-03-2026 17:49 #1480127
door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Raz,
De kriksteunen zijn geconstrueerd voor de boordkrik en worden daarmee op trek belast, niet op druk. Zet je er een krik onder, dan zullen de steunen vroeg of laat naar binnen buigen, Niet doen dus!
De kriksteunen zijn geconstrueerd voor de boordkrik en worden daarmee op trek belast, niet op druk. Zet je er een krik onder, dan zullen de steunen vroeg of laat naar binnen buigen, Niet doen dus!
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-03-2026 12:35 - 07-03-2026 17:05 #1480133
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Nou, nou. De boordkrik is wel een flimsie dingetje dat werkt langs de weg, enigszins, soms. Maar die krikpunten kun je wel degelijk heel goed gebruiken om een garagekrik onder te zetten. Je mag er een rubbertje tussen doen, maar ik doe het al 45 jaar zonder en dat gaat prima.
Succes iedereen met opkrikken.
Overigens zien de punten op de foto met de gele doekjes er ook stevig uit, en er zijn wel meer stevige punten te vinden.
Zie ook: www.volvokv.nl/forum/algemene-discussies/16588-krik-amazon
Succes iedereen met opkrikken.
Overigens zien de punten op de foto met de gele doekjes er ook stevig uit, en er zijn wel meer stevige punten te vinden.
Zie ook: www.volvokv.nl/forum/algemene-discussies/16588-krik-amazon
Laatst bewerkt 07-03-2026 17:05 door Reinier Verbeek.
- Raz Koepe
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2026 17:44 #1480135
door Raz Koepe
Beste @Sjef van Giersbergen, @Rudi, allen, dank voor jullie tips en raad, ik voel me nu veel beter voorbereid om de klus te beginnen. Ik wil kijken ook of de rubbers rondom de wielen en draagarmen aan vervanging toe zijn, en die ook als nodig vervangen. En zeker nog benieuwd naar de foto’s van @Johan Geers (GAST).
Fijn weekend iedereen !
Fijn weekend iedereen !
- P. Hanot
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-03-2026 08:18 - 08-03-2026 08:19 #1480138
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Dag Raz,
Het lijkt mij toch een heel stuk comfortabeler als je de auto op een brug kan zetten voor deze ingreep.
Het westelijk havengebied is voor mij ca 40 km rijden, maar daar ga ik graag heen als ik iets onder de auto moet doen: bij hobbyhal.nl
Zij hebben veel bruggen die je kan huren voor een lage prijs, daar heb ik het voorbereidend werk gedaan voor het spuiten van mijn 544 en 203
je kan er alles zelf doen en ook de nodige spullen huren, ook laswerk. Reserveren is altijd beter omdat het er vaak druk is.
Aan een auto schudden en trekken die op assteunen staat terwijl je eronder ligt zou ik zelf nooit doen.
Het lijkt mij toch een heel stuk comfortabeler als je de auto op een brug kan zetten voor deze ingreep.
Het westelijk havengebied is voor mij ca 40 km rijden, maar daar ga ik graag heen als ik iets onder de auto moet doen: bij hobbyhal.nl
Zij hebben veel bruggen die je kan huren voor een lage prijs, daar heb ik het voorbereidend werk gedaan voor het spuiten van mijn 544 en 203
je kan er alles zelf doen en ook de nodige spullen huren, ook laswerk. Reserveren is altijd beter omdat het er vaak druk is.
Aan een auto schudden en trekken die op assteunen staat terwijl je eronder ligt zou ik zelf nooit doen.
Laatst bewerkt 08-03-2026 08:19 door P. Hanot.
- Raz Koepe
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2026 08:38 #1480139
door Raz Koepe
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-03-2026 12:32 #1480167
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vering en schokdempers vervangen achteras
Beste Raz, hierbij wat fotos op welk punt ik de steunen zet (link en rechts)
verder de werkwijze
1. Voorwielen blokkeren
2. Moeren bouten loszetten van omcirkelling in aangehechte tekening, de moeren van de supportarmklemmen losdraaien totdat kop moer einde draad is.(oud type as)
3. Wielbouten loszetten.
4. Auto aan achterzijde opkrikken totdat je de assteunen op de punten kunt plaatsen zoals op de foto weergegeven .
5. Wielen eraf nemen en as ondersteuen aan de kant waar wilt je werken.
6. Schokdempers aan onderzijde losnemen.
7. Vangbanden losnemen.
8. As zover laten zakken totdat je de oude veren er tussen uit kunt nemen en je de nieuwe ertussen kunt plaatsen.
9. Bij verlaagde veren de vangband inkorten, bij 30mm verlaging de vangband 30mm inkorten of een gat er bij maken.
10. As weer omhoog krikken totdat assteunen net vrijkomen.
11. Vangband schokbrekers en losgezette bouten weer vastzetten/aandraaien.
Wielen er opzetten en auto van assteunen halen.
m.vr.gr.
Johan Geers
verder de werkwijze
1. Voorwielen blokkeren
2. Moeren bouten loszetten van omcirkelling in aangehechte tekening, de moeren van de supportarmklemmen losdraaien totdat kop moer einde draad is.(oud type as)
3. Wielbouten loszetten.
4. Auto aan achterzijde opkrikken totdat je de assteunen op de punten kunt plaatsen zoals op de foto weergegeven .
5. Wielen eraf nemen en as ondersteuen aan de kant waar wilt je werken.
6. Schokdempers aan onderzijde losnemen.
7. Vangbanden losnemen.
8. As zover laten zakken totdat je de oude veren er tussen uit kunt nemen en je de nieuwe ertussen kunt plaatsen.
9. Bij verlaagde veren de vangband inkorten, bij 30mm verlaging de vangband 30mm inkorten of een gat er bij maken.
10. As weer omhoog krikken totdat assteunen net vrijkomen.
11. Vangband schokbrekers en losgezette bouten weer vastzetten/aandraaien.
Wielen er opzetten en auto van assteunen halen.
m.vr.gr.
Johan Geers