Progressieve veren (toch weer)...
- Yves Tonnaer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2025 00:08 - 21-09-2025 00:09 #1478594
door Yves Tonnaer
Progressieve veren (toch weer)... is gemaakt door Yves Tonnaer
Ik ben op zoek naar progressieve/ verstevigde veren voor mijn 67 amazon (2 deurs). Weet iemand waar ik deze kan krijgen in de standaard lengte, dus geen verlagende set? (Zat naar Lesjofors te kijken, maar volgens mij zijn die allemaal verlagend... of zoek ik niet goed?)
Ik ga een 60 liter lpg tank inbouwen op de achteras, met nieuwe Bilsteins eronder. En met een trekhaak. Moeten de veren aan de voorkant dan ook vervangen worden voor progressief, of kunnen dat gewoon standaard veren zijn? De auto moet comfortabel blijven rijden. Heeft iemand een tip?
Ik ga een 60 liter lpg tank inbouwen op de achteras, met nieuwe Bilsteins eronder. En met een trekhaak. Moeten de veren aan de voorkant dan ook vervangen worden voor progressief, of kunnen dat gewoon standaard veren zijn? De auto moet comfortabel blijven rijden. Heeft iemand een tip?
Laatst bewerkt 21-09-2025 00:09 door Yves Tonnaer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-09-2025 00:17 #1478604
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Progressieve veren (toch weer)...
kijk eens bij
nordicar.com/en/category/474/suspension-...ers.html?ft13=Amazon
Deze heeft verschilende veren te kop.
succes
Johan Geers
Deze heeft verschilende veren te kop.
succes
Johan Geers
- Yves Tonnaer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2025 00:30 #1478605
door Yves Tonnaer
Beantwoord door Yves Tonnaer in topic Progressieve veren (toch weer)...
Hallo Johan, goedenavond!
Bedankt voor je reactie!
Ik heb ze gezien bij Nordicar. Maar uitgerekend de progressieve achtervering is niet meer leverbaar voor de Amazon.... dat is knudde
Bedankt voor je reactie!
Ik heb ze gezien bij Nordicar. Maar uitgerekend de progressieve achtervering is niet meer leverbaar voor de Amazon.... dat is knudde

- Johan Geers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-09-2025 00:32 #1478608
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Progressieve veren (toch weer)...
Probeer hier
vp-autoparts.se/en/artiklar/coil-spring-...22-progresssoft.html
eens die heeft ze nog wel zo te zien.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-09-2025 12:01 - 23-09-2025 12:03 #1478612
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Progressieve veren (toch weer)...
bovenstaande veren verlagen wel.
Over progressief: zoek je inderdaad progressieve veren, die worden steeds stugger als je inveert, of zoek je gewoon zwaardere veren?
Progressief is minder lekker bij zware belading of een LPG tank, lekkerder bij scheuren over hobbels. Bij progressief soupeert de LPG tank een gedeelte van het slappere, comfortabeler traject op, zonder dat je maar over een (1) hobbeltje bent gereden.
Als je zoekt naar beter vering bij LPG tank zoek je mijns inziens naar zwaardere veren. Zoek dan onder Heavy Duty (HD).
Ik ben heel erg blij met mijn HD veren op beide Volvo's. Met nog niveau regeling door Nivomats echt ideaal. Als je vol zit met bagage en drie inmiddels volwassen kinderen veert hij nog perfect. En dan doet het er echt toe.
Leeg gaat het ook prima!
En het is altijd beter dan oude veren die doorgezakt en slap zijn. Als dat het geval is aan de voorkant: ook de voorvering vervangen, maar die is veel minder belading-afhankelijk, dus daar kun je gewone veren monteren.
Over progressief: zoek je inderdaad progressieve veren, die worden steeds stugger als je inveert, of zoek je gewoon zwaardere veren?
Progressief is minder lekker bij zware belading of een LPG tank, lekkerder bij scheuren over hobbels. Bij progressief soupeert de LPG tank een gedeelte van het slappere, comfortabeler traject op, zonder dat je maar over een (1) hobbeltje bent gereden.
Als je zoekt naar beter vering bij LPG tank zoek je mijns inziens naar zwaardere veren. Zoek dan onder Heavy Duty (HD).
Ik ben heel erg blij met mijn HD veren op beide Volvo's. Met nog niveau regeling door Nivomats echt ideaal. Als je vol zit met bagage en drie inmiddels volwassen kinderen veert hij nog perfect. En dan doet het er echt toe.
Leeg gaat het ook prima!
En het is altijd beter dan oude veren die doorgezakt en slap zijn. Als dat het geval is aan de voorkant: ook de voorvering vervangen, maar die is veel minder belading-afhankelijk, dus daar kun je gewone veren monteren.
Laatst bewerkt 23-09-2025 12:03 door Reinier Verbeek.
- Yves Tonnaer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-09-2025 16:15 - 23-09-2025 16:15 #1478617
door Yves Tonnaer
Bedankt voor je reactie Reinier!
Ja, inderdaad zijn HD/zwaardere veren het meest geschikt voor het doel dat ik voor ogen heb. Probleem is dat ze nergens (meer) verkrijgbaar zijn.
Dries heeft ze niet meer (moet ie er gelijk 50 stuks/set bestellen, en die komt ie niet kwijt) en bij Nordicar zijn ze ook niet meer leverbaar.
Dus als iemand nog een adresje weet, dan houd ik mij van harte aanbevolen!
Zit er veel verschil tussen de veren van een coach en een combi? Zouden die van een combi niet passen?
Want daar is wel makkelijk aan te komen...
Ja, inderdaad zijn HD/zwaardere veren het meest geschikt voor het doel dat ik voor ogen heb. Probleem is dat ze nergens (meer) verkrijgbaar zijn.
Dries heeft ze niet meer (moet ie er gelijk 50 stuks/set bestellen, en die komt ie niet kwijt) en bij Nordicar zijn ze ook niet meer leverbaar.
Dus als iemand nog een adresje weet, dan houd ik mij van harte aanbevolen!
Zit er veel verschil tussen de veren van een coach en een combi? Zouden die van een combi niet passen?
Want daar is wel makkelijk aan te komen...
Laatst bewerkt 23-09-2025 16:15 door Yves Tonnaer.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-09-2025 16:27 #1478618
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Progressieve veren (toch weer)...
De achterveren van een Amazon Combi hebben een andere buitendiameter en passen dus niet in de schotels van de 2 of 4 deurs.
Eventueel gewoon nieuwe standaard veren ipv al doorgezakte oude veren uitproberen en indien toch niet hoog genoeg ophoogblokken ertussen?
succes,
Rudi
Eventueel gewoon nieuwe standaard veren ipv al doorgezakte oude veren uitproberen en indien toch niet hoog genoeg ophoogblokken ertussen?
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-09-2025 22:02 - 23-09-2025 22:03 #1478622
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Progressieve veren (toch weer)...
Ik zou als je nieuwe standaard veren gebruikt en te kort komt (wat je per definitie komt, als er een extra LPG tank met inhoud bij komt) liever hulpveren bijzetten. Maar wat niet te koop is, kun je er niet inzetten of bijzetten.
Laatst bewerkt 23-09-2025 22:03 door Reinier Verbeek.
- Anno Huidekoper (GAST)
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-09-2025 16:31 #1478627
door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic Progressieve veren (toch weer)...
Mijn Volvo 940 hearse zijn voorzien van HD veren, gekocht bij Willems Classics. Ben er zeer content mee. Heb je die firma al benaderd?
- Yves Tonnaer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2025 09:20 #1478636
door Yves Tonnaer
Willems Classics heeft deze HD veren helaas niet...
Probleem met hulpveren is dat deze meestal niet om Bilstein schokdempers passen (die zijn te dik).
Toen bedacht ik: dan de HD veren van een combi erin.
Die zijn dezelfde hoogte als standaard Amazon veren, met dikkere winding. Maar zoals Rudi al aangaf, deze passen op 5mm na niet in de veerschotels.
#@!%& knudde!
Dus of nog verder zoeken naar de spreekwoordelijke spelt in een hooiberg, of de veerschotels aanpassen naar combi veerschotels...
Probleem met hulpveren is dat deze meestal niet om Bilstein schokdempers passen (die zijn te dik).
Toen bedacht ik: dan de HD veren van een combi erin.
Die zijn dezelfde hoogte als standaard Amazon veren, met dikkere winding. Maar zoals Rudi al aangaf, deze passen op 5mm na niet in de veerschotels.
#@!%& knudde!
Dus of nog verder zoeken naar de spreekwoordelijke spelt in een hooiberg, of de veerschotels aanpassen naar combi veerschotels...