Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi

Lees meer
08-02-2022 20:28 #197715 door Hans W.
Hallo allemaal een van de combi's is toe aan nieuwe achterschokbrekers maar in de webshop staan ze voor €195 per stuk (bilstein) en monroe's voor €45. Is een Bilstein het verschil waard bij normaal gebruik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2022 22:49 #197717 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi
Het loont om bij dit soort vragen even te zoeken in ons archief, er is al wat over gedeeld  Goede schokdempers voor de Volvo Amazon Combi? - Volvo Klassieker Forum - Volvo Klassieker Vereniging (volvokv.nl)

Vanuit eigen ervaring kan ik melden dat Koni prima bevalt, geen ervaring met Bilstein althans niet met de combi en er zit geen LPG in mijn combi, de suggestie van de 240 Koni is het onderzoeken en vergelijken waard ...
Duur is niet altijd goed of de beste.
.
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2022 09:19 #197720 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi
Hoi Ed, ik had de oplossing van Boele ook gevonden op het forum. Heeft iemand ervaring met de load adjusters van een 240? Dat zou helemaal mooi zijn .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2022 09:56 #197723 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi
Nog enkele opmerkingen mbt de achterste Koni "Special-D" schokdempers 140 die ik gekocht heb in vergelijking met de amazon combi:
De lengte van de 140 schokdempers is iets langer (in en uit), maar dat is geen probleem daar ingeveerd de rubberen blokken eerder geraakt worden dan het eind van de schokdemper en bij het uitveren de vangbanden de uiterste stand bepalen.
De rubbers in de ogen van de 140 schokdempers hebben een kleiner gat dan die van de amazon combi, daarbij heeft de Koni geen konische ogen/rubbers zoals de schokdempers van de amazon combi die ik ken, dus men kan de rubbers niet gewoon omzetten. Als iemand bekend is waar men in Koni schokdempers passende rubers kan kopen met groter gat (zover ik het mij herinner 16 mm) zou ik dat graag vernemen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2022 11:17 #197729 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi
Hoi Rudi, weer een stukje verder als je te strakke binnenmaat weet van het oog in de schokdemper dan moet daar volgens mij een silent block bij te vinden zijn.? 
hans
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2022 12:07 #197733 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi
Hallo Hans,
bedankt, maar voordat ik me door de zeer diverse typen en maten silentblocks heen ga zoeken op een die toevallig de maten Koni-oog Amazon Combi-gat heeft hoop ik dat iemand een tip heeft waar men deze Koni rubbers kan kopen. De originele Koni rubbers zijn uit 1 stuk rubber zonder staal erin of erom en met een rand links en rechts aan het rubber dat het schokbrekeroog links en rechts afschermt.
Desnoods zou ik de 140 rubbers aan kunnen passen, maar dat is niet zomaar te doen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
09-02-2022 13:13 #197735 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi
Hans, ik kom even terug op jouw eerste vraag. het VKO levert de originele Volvo schokdempers voor de combi; Volvo maakt die niet zelf maar levert Monroe. Deze worden veel verkocht in de shop en voldoen prima voor normaal gebruik want bij mijn weten zijn er nooit klachten over.
Bijkomend voordeel is dat ze redelijk goedkoop zijn.

Verder kan je het zo mooi en duur maken als jezelf wilt maar de verhouding duurder-iets beter tegen origineel valt al snel in het nadeel van duurder uit.

Als ik naar mijn combi kijk, ik heb 20 jaar met de monroe dempers gedaan en als compensatie voor de gastank de veren met blokjes een paar cm opgehoogd en had een prima rijcomfort.

Als je een beetje sleutelervaring hebt is het goed te doen bv de schokdempers van een 240 onder de combi te monteren; omdat ik die nog had liggen heb ik die er nu onder gezet. De busjes lieten zich er gemakkelijk uitpersen.

Al met al adviseer ik je voor normaal gebruik de originele volve dempers te monteren.

Succes met je keus,
gr. Cor.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2022 13:53 #197736 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi
Cor bedankt en ik denk dat ik dat maar doe. Heb ik naast nr 273347 nog iets nodig? Nwe moeren heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
09-02-2022 18:06 #197737 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi
Niets verder nodig; zijn compleet en op voorraad.
Voor montage, een paar keer helemaal in-en uittrekken terwijl je de schokdemper rechtop houd.
Op deze manier komt de olie in de goede kanaaltjes terecht. 

succes, gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2022 09:34 #197740 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Advies gevraagd achterschokbrekers Amazon combi
Hallo Hans, Ik heb onder mijn combi een paar jaar geleden verstelbare schokdempers geplaatst die ook Boele verhandelde. De dempers die er eerst onder zaten zijn die die Cor aanbeveelt. Vooral in combinatie met mijn oldie caravan en een blokje onder de veren zoals Cor omschrijft voldeed dat perfect. Nadat ik de caravan heb verkocht heb ik de dempers dus gewisseld. Als je wilt mag je die proberen en indien tevreden van mij overnemen. Ze zijn in prima staat. Denk hier maar eens over na.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.