Ophoogblokken achterkant combi
- Lars Rengersen
- Platinum lid
Minder
Meer
25-04-2021 10:16 #193742
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Ophoogblokken achterkant combi is gemaakt door Lars Rengersen
M'n achterkant van de combi mag nog wel iets omhoog.
Er zitten al zware veren onder (winding 15,1mm). Dus mijn plan is om ophoogblokken te maken.
Ik ben benieuwd naar voorbeelden.
Mijn idee was:
- POM staf 130 mm kopen en een plak van zeg 30mm nemen
- Losse onderste veerschotel nemen en die met een bout vastzetten op het POM blok
- Dan het POM blok in de onderste veerschotel plaatsen.
Maar ben dus benieuwd naar jullie ideeen en voorbeelden.
Er zitten al zware veren onder (winding 15,1mm). Dus mijn plan is om ophoogblokken te maken.
Ik ben benieuwd naar voorbeelden.
Mijn idee was:
- POM staf 130 mm kopen en een plak van zeg 30mm nemen
- Losse onderste veerschotel nemen en die met een bout vastzetten op het POM blok
- Dan het POM blok in de onderste veerschotel plaatsen.
Maar ben dus benieuwd naar jullie ideeen en voorbeelden.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 799
25-04-2021 11:59 #193745
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Ophoogblokken achterkant combi
Hallo Lars,
wellicht heb je bij mijn combi gezien dat ik het ook op deze manier gedaan heb; Alleen heb ik rond met een diameter van 8 cm gebruikt, 4 cm hoog en een veerschotel van de voorveer van een 240 gebruikt omdat ik die had liggen en de combiveer daar perfect in paste.
Ik rij daar inmiddels al 40 jaar mee rond zonder problemen, vind het een perfecte oplossing.
gr. Cor.
wellicht heb je bij mijn combi gezien dat ik het ook op deze manier gedaan heb; Alleen heb ik rond met een diameter van 8 cm gebruikt, 4 cm hoog en een veerschotel van de voorveer van een 240 gebruikt omdat ik die had liggen en de combiveer daar perfect in paste.
Ik rij daar inmiddels al 40 jaar mee rond zonder problemen, vind het een perfecte oplossing.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 504
25-04-2021 13:17 #193748
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Ophoogblokken achterkant combi
Interessant : met mijn 108 L LPG tank ligt mijn combi natuurlijk ook wat lager en de oppompbare Monroe schokbrekers helpen wel, maar heb dat systeem nooit lekdicht kunnen krijgen ...
POM staf kende ik niet - klinkt goed ...
@Cor : ¨rond¨ : rond wat ? Hoe heb je dat bevestigd (zonder dat het kan schuiven) ? (foto´s ?)
Als je 4 cm ophoogt, moet je dan ook niet andere (lees : langere) schokbrekers plaatsen ? Zo ja, welke ?
Bvd,
POM staf kende ik niet - klinkt goed ...
@Cor : ¨rond¨ : rond wat ? Hoe heb je dat bevestigd (zonder dat het kan schuiven) ? (foto´s ?)
Als je 4 cm ophoogt, moet je dan ook niet andere (lees : langere) schokbrekers plaatsen ? Zo ja, welke ?
Bvd,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-04-2021 13:34 #193749
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ophoogblokken achterkant combi
Dank voor jullie reacties.
@Cor, ik had in oudere topics gezien dat jij dat had. Ik had het niet op mijn netvlies hoe het eruit ziet van de keer van het wegen.
Ik ga een een aantal plakken POM bestellen. Dat schijnt ook lekker te draaien op de draaibank dus kan ik ze eventueel nog weer verlagen.
@Cor, ik had in oudere topics gezien dat jij dat had. Ik had het niet op mijn netvlies hoe het eruit ziet van de keer van het wegen.
Ik ga een een aantal plakken POM bestellen. Dat schijnt ook lekker te draaien op de draaibank dus kan ik ze eventueel nog weer verlagen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3462
25-04-2021 14:34 #193751
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ophoogblokken achterkant combi
Beste Lars, al eens met deze fabriek
www.viodveren.nl/contact/
contact op genomen, ik heb er eens veren voor mijn caravan laten maken.
Als je daar je verhaaltje doet kunnen hun waarschijnlijk veren maken van orginele lengte maar dan stugger of langere veren, blokken het is je slag aan de achterzijde limiteren.
succes
Johan Geers
Als je daar je verhaaltje doet kunnen hun waarschijnlijk veren maken van orginele lengte maar dan stugger of langere veren, blokken het is je slag aan de achterzijde limiteren.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1197
25-04-2021 17:42 #193753
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ophoogblokken achterkant combi
Een jaar of 20 geleden heb ik het bij mij alsvolgt opgelost.
Puntlassen uitgeboord om de veerschotel te verwijderen. Vervolgens een kokerprofiel van 25x50 tussen de veerschotel en draagarm geplaatst en deze met twee lange bouten weer gemonteerd. Heb er tijdens de APK nooit opmerkingen over gekregen dus het zal de toets der kritiek wel kunnen doorstaan. Heb er wel voor gekozen on twee pijpjes door het profiel te steken, en met een hechtlasje vastzetten, om te voorkomen dat de koker geplet wordt.
Als je de draagarm toch los hebt liggen, overweeg dan om deze te verstevigen. Een beruchte plek bij de combi is daar waar het rubber zit; ze willen door roestschade daar wel eens doorknikken.
Aan de bovenzijde is er een 2mm dikke plaat opgelast, en in de ronding aan de onderzijde is de boel verstevigd door daar een staaf (6mm?) in te leggen en vast te lassen.
Ik gebruik de standaard veer. Heb een andere combi waar een progressieve veer in zit maar die gaat toch niet zo fijn over de hedendaagse verkeersdrempels. (maar over smaak valt niet te twisten )
Puntlassen uitgeboord om de veerschotel te verwijderen. Vervolgens een kokerprofiel van 25x50 tussen de veerschotel en draagarm geplaatst en deze met twee lange bouten weer gemonteerd. Heb er tijdens de APK nooit opmerkingen over gekregen dus het zal de toets der kritiek wel kunnen doorstaan. Heb er wel voor gekozen on twee pijpjes door het profiel te steken, en met een hechtlasje vastzetten, om te voorkomen dat de koker geplet wordt.
Als je de draagarm toch los hebt liggen, overweeg dan om deze te verstevigen. Een beruchte plek bij de combi is daar waar het rubber zit; ze willen door roestschade daar wel eens doorknikken.
Aan de bovenzijde is er een 2mm dikke plaat opgelast, en in de ronding aan de onderzijde is de boel verstevigd door daar een staaf (6mm?) in te leggen en vast te lassen.
Ik gebruik de standaard veer. Heb een andere combi waar een progressieve veer in zit maar die gaat toch niet zo fijn over de hedendaagse verkeersdrempels. (maar over smaak valt niet te twisten )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-04-2021 22:20 #193759
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ophoogblokken achterkant combi
Nieuwe veren kan eventueel ook nog, ik sla het adres op.
Die vaste verhoging is ook wel heel mooi.
Ik heb (gezien de staat van de draagarmen op de foto) gekozen voor nieuwe draagarmen en die laten vlamverzinken en poedercoaten.
Dus dan is even aanpassen geen optie meer.
Wel goed om te weten dat jij 20 mm hebt verhoogd en Cor dus 40.
Ik neig naar 30 mm.
Die vaste verhoging is ook wel heel mooi.
Ik heb (gezien de staat van de draagarmen op de foto) gekozen voor nieuwe draagarmen en die laten vlamverzinken en poedercoaten.
Dus dan is even aanpassen geen optie meer.
Wel goed om te weten dat jij 20 mm hebt verhoogd en Cor dus 40.
Ik neig naar 30 mm.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
26-04-2021 19:46 - 26-04-2021 19:47 #193768
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Ophoogblokken achterkant combi
Hoi Lars, die dingen zijn (waren?) toch gewoon kant-en-klaar te koop? Liggen ook meestal wel op de VKV-beurs. Ik weet niet of Volvogue nog bestaat:
www.volvogue.com/Volvogue_Heavy_Load_Blocks.php
Destijds had ik ze zelf gemaakt van 2 ronde plakken 15mm aluminium op elkaar. Toen ik klaar was (15mm alu zaagt erg lastig met decoupeerzaag ook al had ik zaagblaadjes voor alu) kwam ik er dus achter dat ze gewoon te koop zijn .
www.volvogue.com/Volvogue_Heavy_Load_Blocks.php
Destijds had ik ze zelf gemaakt van 2 ronde plakken 15mm aluminium op elkaar. Toen ik klaar was (15mm alu zaagt erg lastig met decoupeerzaag ook al had ik zaagblaadjes voor alu) kwam ik er dus achter dat ze gewoon te koop zijn .
Groet, Hans
Laatst bewerkt 26-04-2021 19:47 door 05703-dummy.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
26-04-2021 20:03 #193769
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Ophoogblokken achterkant combi
Deze dingen had ik eerst geprobeerd:
www.internet-automotive.com/m/196461-aut...nzers-6-stuks-zwart/
Maar daar kwam de achterkant nou niet noemenswaardig mee omhoog. Bovendien veranderen ze de veerkarakteristiek lijkt me, hetgeen niet altijd wenselijk zal zijn.
Deze hoef je dus niet te proberen; een schijf van 30 of 40mm onder je veer doet wél echt wat.
www.internet-automotive.com/m/196461-aut...nzers-6-stuks-zwart/
Maar daar kwam de achterkant nou niet noemenswaardig mee omhoog. Bovendien veranderen ze de veerkarakteristiek lijkt me, hetgeen niet altijd wenselijk zal zijn.
Deze hoef je dus niet te proberen; een schijf van 30 of 40mm onder je veer doet wél echt wat.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26-04-2021 20:10 #193770
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ophoogblokken achterkant combi
Thanks! Ja, begrenzers lijken me niet bevorderlijk voor de veerweg.
Die van Volvogue zijn voor de Volvo 240. Het lastige met die 240 blokken is in mijn ogen dat de constructie heel anders is.
Bij de 140 en 240 zit de veer met een plaatje vast op de draagarm. Door daar een langere bout toe te passen kun je prima een blok ertussen doen.
Bij een combi staat er veer "los" in een bakje. In mijn ogen moet je aan de bovenkant van het blok dus weer zo'n bakje maken.
Daarnaast komt het de veiligheid en stabiliteit denk ik ten goede als dit bakje goed ondersteund en gefixeerd word. Dan moet je de verhoging dus of fixeren aan de draagarm of zorgen voor een volledige ondersteunde diameter en fixering van bakje en ophoogblok (naar mijn mening). Die 240 blokken zijn 80 rond en voor een combi heb je 130 rond nodig.
Die van Volvogue zijn voor de Volvo 240. Het lastige met die 240 blokken is in mijn ogen dat de constructie heel anders is.
Bij de 140 en 240 zit de veer met een plaatje vast op de draagarm. Door daar een langere bout toe te passen kun je prima een blok ertussen doen.
Bij een combi staat er veer "los" in een bakje. In mijn ogen moet je aan de bovenkant van het blok dus weer zo'n bakje maken.
Daarnaast komt het de veiligheid en stabiliteit denk ik ten goede als dit bakje goed ondersteund en gefixeerd word. Dan moet je de verhoging dus of fixeren aan de draagarm of zorgen voor een volledige ondersteunde diameter en fixering van bakje en ophoogblok (naar mijn mening). Die 240 blokken zijn 80 rond en voor een combi heb je 130 rond nodig.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.