Ophoogblokken achterkant combi
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Er zitten al zware veren onder (winding 15,1mm). Dus mijn plan is om ophoogblokken te maken.
Ik ben benieuwd naar voorbeelden.
Mijn idee was:
- POM staf 130 mm kopen en een plak van zeg 30mm nemen
- Losse onderste veerschotel nemen en die met een bout vastzetten op het POM blok
- Dan het POM blok in de onderste veerschotel plaatsen.
Maar ben dus benieuwd naar jullie ideeen en voorbeelden.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 770
wellicht heb je bij mijn combi gezien dat ik het ook op deze manier gedaan heb; Alleen heb ik rond met een diameter van 8 cm gebruikt, 4 cm hoog en een veerschotel van de voorveer van een 240 gebruikt omdat ik die had liggen en de combiveer daar perfect in paste.
Ik rij daar inmiddels al 40 jaar mee rond zonder problemen, vind het een perfecte oplossing.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 504
POM staf kende ik niet - klinkt goed ...
@Cor : ¨rond¨ : rond wat ? Hoe heb je dat bevestigd (zonder dat het kan schuiven) ? (foto´s ?)
Als je 4 cm ophoogt, moet je dan ook niet andere (lees : langere) schokbrekers plaatsen ? Zo ja, welke ?
Bvd,
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
@Cor, ik had in oudere topics gezien dat jij dat had. Ik had het niet op mijn netvlies hoe het eruit ziet van de keer van het wegen.
Ik ga een een aantal plakken POM bestellen. Dat schijnt ook lekker te draaien op de draaibank dus kan ik ze eventueel nog weer verlagen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 3283
Als je daar je verhaaltje doet kunnen hun waarschijnlijk veren maken van orginele lengte maar dan stugger of langere veren, blokken het is je slag aan de achterzijde limiteren.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1108
Puntlassen uitgeboord om de veerschotel te verwijderen. Vervolgens een kokerprofiel van 25x50 tussen de veerschotel en draagarm geplaatst en deze met twee lange bouten weer gemonteerd. Heb er tijdens de APK nooit opmerkingen over gekregen dus het zal de toets der kritiek wel kunnen doorstaan. Heb er wel voor gekozen on twee pijpjes door het profiel te steken, en met een hechtlasje vastzetten, om te voorkomen dat de koker geplet wordt.
Als je de draagarm toch los hebt liggen, overweeg dan om deze te verstevigen. Een beruchte plek bij de combi is daar waar het rubber zit; ze willen door roestschade daar wel eens doorknikken.
Aan de bovenzijde is er een 2mm dikke plaat opgelast, en in de ronding aan de onderzijde is de boel verstevigd door daar een staaf (6mm?) in te leggen en vast te lassen.
Ik gebruik de standaard veer. Heb een andere combi waar een progressieve veer in zit maar die gaat toch niet zo fijn over de hedendaagse verkeersdrempels. (maar over smaak valt niet te twisten )
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Die vaste verhoging is ook wel heel mooi.
Ik heb (gezien de staat van de draagarmen op de foto) gekozen voor nieuwe draagarmen en die laten vlamverzinken en poedercoaten.
Dus dan is even aanpassen geen optie meer.
Wel goed om te weten dat jij 20 mm hebt verhoogd en Cor dus 40.
Ik neig naar 30 mm.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Latenstein (GAST)
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1953
www.volvogue.com/Volvogue_Heavy_Load_Blocks.php
Destijds had ik ze zelf gemaakt van 2 ronde plakken 15mm aluminium op elkaar. Toen ik klaar was (15mm alu zaagt erg lastig met decoupeerzaag ook al had ik zaagblaadjes voor alu) kwam ik er dus achter dat ze gewoon te koop zijn .
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans Latenstein (GAST)
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1953
www.internet-automotive.com/m/196461-aut...nzers-6-stuks-zwart/
Maar daar kwam de achterkant nou niet noemenswaardig mee omhoog. Bovendien veranderen ze de veerkarakteristiek lijkt me, hetgeen niet altijd wenselijk zal zijn.
Deze hoef je dus niet te proberen; een schijf van 30 of 40mm onder je veer doet wél echt wat.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Die van Volvogue zijn voor de Volvo 240. Het lastige met die 240 blokken is in mijn ogen dat de constructie heel anders is.
Bij de 140 en 240 zit de veer met een plaatje vast op de draagarm. Door daar een langere bout toe te passen kun je prima een blok ertussen doen.
Bij een combi staat er veer "los" in een bakje. In mijn ogen moet je aan de bovenkant van het blok dus weer zo'n bakje maken.
Daarnaast komt het de veiligheid en stabiliteit denk ik ten goede als dit bakje goed ondersteund en gefixeerd word. Dan moet je de verhoging dus of fixeren aan de draagarm of zorgen voor een volledige ondersteunde diameter en fixering van bakje en ophoogblok (naar mijn mening). Die 240 blokken zijn 80 rond en voor een combi heb je 130 rond nodig.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.