vulplug versnellingsbak
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-03-2026 10:45 #1480351
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic vulplug versnellingsbak
Drempeltje:
"Beste Peter, er zit tussen de bak en de OD een "drempeltje" dus je zult de voorkant en niet de achterkant hoger moeten tillen,"
Over drempeltjes: Het heeft er wellicht niets mee te maken bij Volvo versnellingsbakken, maar het kan ook zomaar van wel. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Volvo een drempeltje zonder gat maakt, terwijl het wel de bedoeling is, dat de olie daar doorheen gaat.
Mijn SABB keerkoppeling in mijn boot heeft ook een drempeltje en dat heeft wel degelijk een belangrijke functie. Het zit er om te zorgen dat er aan de hoge kant van het drempeltje nooit te veel olie staat, (dat is de kritische kant, waar de remband zit) en aan de lage kant van de drempel staat dan een lager nivo olie, maar dat doet er dan minder toe, of is ook kritisch, maar moet juist echt een lager nivo hebben, vanwege de bouwwijze van de bak en de motor (bak en motor delen de olie bij SABB). Door het gespatter komt er wel eens wat olie over de drempel en dat gaat er dan meteen weer uit, omdat de olie terugstroomt over de drempel. Hoe weet ik het, ik had een keer alleen het lage deel ten opzichte van de drempel gevuld met olie gevuld (de voorgeschreven hoeveelheid) en niet het hoge deel (want ik had het drempeltje nog niet door/gezien en er zit geen vuldop bij de SABB, je miet het deksel eraf halen aan de bovenkant) en toen werd het bij het hoge deel meteen veel te heet. En eerder werd het niet te heet daar.
Hoe dan ook. Wellicht is het een verklaring voor het drempeltje. En als ik de keus had, maakte ik de plug los met warmte of een truk met een omgekeerde dop (desnoods het vierkant van de dop nog iets kleiner maken met een plaatje blik, misschien zijn er wel vierkante dopsleutels in engelse maat). En zou ik geen gaten in drempeltjes maken. Voor mijn ideeën betere.
En iedereen veel succes met de bakken. Ze zijn in ieder geval robuust als ze zo veel verschillende manieren van smeren doorstaan. Het zijn net volvo's, of SABB's
"Beste Peter, er zit tussen de bak en de OD een "drempeltje" dus je zult de voorkant en niet de achterkant hoger moeten tillen,"
Over drempeltjes: Het heeft er wellicht niets mee te maken bij Volvo versnellingsbakken, maar het kan ook zomaar van wel. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Volvo een drempeltje zonder gat maakt, terwijl het wel de bedoeling is, dat de olie daar doorheen gaat.
Mijn SABB keerkoppeling in mijn boot heeft ook een drempeltje en dat heeft wel degelijk een belangrijke functie. Het zit er om te zorgen dat er aan de hoge kant van het drempeltje nooit te veel olie staat, (dat is de kritische kant, waar de remband zit) en aan de lage kant van de drempel staat dan een lager nivo olie, maar dat doet er dan minder toe, of is ook kritisch, maar moet juist echt een lager nivo hebben, vanwege de bouwwijze van de bak en de motor (bak en motor delen de olie bij SABB). Door het gespatter komt er wel eens wat olie over de drempel en dat gaat er dan meteen weer uit, omdat de olie terugstroomt over de drempel. Hoe weet ik het, ik had een keer alleen het lage deel ten opzichte van de drempel gevuld met olie gevuld (de voorgeschreven hoeveelheid) en niet het hoge deel (want ik had het drempeltje nog niet door/gezien en er zit geen vuldop bij de SABB, je miet het deksel eraf halen aan de bovenkant) en toen werd het bij het hoge deel meteen veel te heet. En eerder werd het niet te heet daar.
Hoe dan ook. Wellicht is het een verklaring voor het drempeltje. En als ik de keus had, maakte ik de plug los met warmte of een truk met een omgekeerde dop (desnoods het vierkant van de dop nog iets kleiner maken met een plaatje blik, misschien zijn er wel vierkante dopsleutels in engelse maat). En zou ik geen gaten in drempeltjes maken. Voor mijn ideeën betere.
En iedereen veel succes met de bakken. Ze zijn in ieder geval robuust als ze zo veel verschillende manieren van smeren doorstaan. Het zijn net volvo's, of SABB's
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-03-2026 10:48 - 26-03-2026 10:49 #1480352
door Reinier Verbeek
zijn de doppen niet gewoon te koop?
www.conrad.nl/nl/p/ks-tools-1509114-150-...mpaignid=21575548064
En exact 7/16:
www.autodoc.nl/milwaukee/20827382?utm_me...mpaignid=18631389038
www.conrad.nl/nl/p/ks-tools-1509114-150-...mpaignid=21575548064
En exact 7/16:
www.autodoc.nl/milwaukee/20827382?utm_me...mpaignid=18631389038
Laatst bewerkt 26-03-2026 10:49 door Reinier Verbeek.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-03-2026 13:50 #1480354
door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic vulplug versnellingsbak
Hi Johan, klopt dat de bak het moet kunnen hebben maar wordt wel iets warmer dan strikt noodzakelijk. Dus waarom zou je het doen aangezien het niet een extra bescherming biedt die je denkt dat het geeft. Ik heb het wel eens gemeten op de testbank en dan zie je dat de M41 iets warmer wordt dan de M40; deels vanuit de OD maar ook vanwege iets meer olie.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-03-2026 13:52 #1480355
door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic vulplug versnellingsbak
Een M41 heeft op de plaats waar het tussenstuk zit een extra gat tov de M40. De foto van Fred heeft dat extra gat (nog) niet. Dat is bedoeld om de uitwisseling tussen M41 en OD beter te maken. En, ik zie geregeld M41 bakken die dat gat niet hebben en zie M40 bakken die dat gat wel hebben dus helemaal consequent was Volvo er ook niet mee...
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-03-2026 22:28 #1480366
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic vulplug versnellingsbak
Is dit niet gewoon een makkelijke oplossing voor betrekkelijk weinig geld?
Zeker als het mis gaat en je een probleem moet oplossen.
www.skandix.de/a/1084355/
Zeker als het mis gaat en je een probleem moet oplossen.
www.skandix.de/a/1084355/
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-04-2026 13:35 #1480430
door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic vulplug versnellingsbak
Hallo Renier,
Je Conrad dop is 11 mm, dus te klein voor het 7/16" buitenvierkant van de versnellingsbakplug.
Je Milwaukee onderdeelnummer leidt naar een verkeerd product, nl. een adapter van !/2" buitenvierkant naar 7/16" buiten zeskant ipv, 7/16" binnen vierkant.
Je Conrad dop is 11 mm, dus te klein voor het 7/16" buitenvierkant van de versnellingsbakplug.
Je Milwaukee onderdeelnummer leidt naar een verkeerd product, nl. een adapter van !/2" buitenvierkant naar 7/16" buiten zeskant ipv, 7/16" binnen vierkant.
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
05-04-2026 14:58 #1480472
door Reinier Verbeek
Hoi Sjef, de omschrijving van het onderdeel van Milwaukee is 4932480586 Vierkantadapter-bit,Maar het kan zijn dat dat een zeskant is, dat staat namelijk weer in de omschrijving en er staat geen foto bij.
De kleinere vierkant dop zal na het een en ander aan mishandelen van de plug vast wel over de plug geslagen kunnen worden?
En er zal vast wel ergens op het web een passende dop te vinden zijn. Ik heb hem niet nodig, dus ik zoek niet verder door.
De kleinere vierkant dop zal na het een en ander aan mishandelen van de plug vast wel over de plug geslagen kunnen worden?
En er zal vast wel ergens op het web een passende dop te vinden zijn. Ik heb hem niet nodig, dus ik zoek niet verder door.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-04-2026 10:43 #1480480
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic vulplug versnellingsbak
Beste sleutelaars/hobbyisten,
Wat begon met een simpele vraag : Hoe krijg ik de vul plug van mijn versnellingsbak onder mijn Amazon los"? Is het onderwerp een beetje uit zijn verband gerukt, naar mijn mening.
Ter verduidelijking nogmaals een paar plaatjes:
Dus 7/16" sleutel past op beide pluggen
Succes Fred
Wat begon met een simpele vraag : Hoe krijg ik de vul plug van mijn versnellingsbak onder mijn Amazon los"? Is het onderwerp een beetje uit zijn verband gerukt, naar mijn mening.
Ter verduidelijking nogmaals een paar plaatjes:
Dus 7/16" sleutel past op beide pluggen
Succes Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-04-2026 23:27 #1480492
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic vulplug versnellingsbak
We dwalen inderdaad af van het onderwerp.
Als de vierkante plug nu niet meer vierkant is zijn er nog 2 opties.
Met een pijpentang proberen los te krijgen en als dat niet lukt er een moer op lassen.
Na demontage een nieuwe plug monteren het hoeft niet heel vast want de plug is conisch.
En zoals Fred al aangaf met een steeksleutel met de maat 7/16
Ik kon helaas geen sleutel vinden met een inwendig vierkant gat van 7/16.
gr Rob
Als de vierkante plug nu niet meer vierkant is zijn er nog 2 opties.
Met een pijpentang proberen los te krijgen en als dat niet lukt er een moer op lassen.
Na demontage een nieuwe plug monteren het hoeft niet heel vast want de plug is conisch.
En zoals Fred al aangaf met een steeksleutel met de maat 7/16
Ik kon helaas geen sleutel vinden met een inwendig vierkant gat van 7/16.
gr Rob
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-04-2026 18:54 #1480496
door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic vulplug versnellingsbak
Volgens mij ging het erom dat een 7/16" steeksleutel niet volstaat bij vastzittende pluggen, gevolgd door allerlei adviezen en verwijzingen. Zoals Rob zegt lijken sleutels met een inwendig vierkant van 7/16" echter niet te bestaan. Veel remsleutels hebben een vierkant van 1/4"en 5/16". Die laatste heb ik niet nodig op de Amazon en daarom "opgevijld" naar 7/16".