vulplug versnellingsbak
- Arnic de Winter
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 07:25 #1480315
door Arnic de Winter
vulplug versnellingsbak is gemaakt door Arnic de Winter
De vulplug van de versnellingsbak van mijn Amazon uit 1967 zit moervast. Het betreft de bovenste, vierkante bout, die overigens minder vierkant is geworden door eerdere pogingen. Heeft iemand een idee hoe ik deze wel loskrijg?
Bij voor baat dank.
Bij voor baat dank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 09:34 #1480316
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic vulplug versnellingsbak
Beste Arnic,
Advies: A met een smalle staalborstel de omgeving goed schoon borstellen. B een paar dagen regelmatig mey kruipolie penetreren. C met een smalle Griptang of liever een zg "moordenaar' een poging te doen de plug los te krijgen. Het oorspronkelijk "vierkant" is 7/16" , datheeft niet iedereen en dan wordt met een bahco de zaak gemold.
Succes fred
Advies: A met een smalle staalborstel de omgeving goed schoon borstellen. B een paar dagen regelmatig mey kruipolie penetreren. C met een smalle Griptang of liever een zg "moordenaar' een poging te doen de plug los te krijgen. Het oorspronkelijk "vierkant" is 7/16" , datheeft niet iedereen en dan wordt met een bahco de zaak gemold.
Succes fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 09:46 #1480317
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic vulplug versnellingsbak
Ha Fred,
Je was met net voor.
Ik had willen antwoorden: " Met een passende sleutel, en dat is een binnen-vierkant". Een steeksleutel of een Bahco is uit den boze!
Ter aanvulling, het is een conische schroefdraad. Dus hoe dieper je hem erin draait hoe vaster dat die komt te zitten.
Wel zo verstandig om een nieuwe plug te monteren.
Je was met net voor.
Ik had willen antwoorden: " Met een passende sleutel, en dat is een binnen-vierkant". Een steeksleutel of een Bahco is uit den boze!
Ter aanvulling, het is een conische schroefdraad. Dus hoe dieper je hem erin draait hoe vaster dat die komt te zitten.
Wel zo verstandig om een nieuwe plug te monteren.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 10:05 #1480318
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic vulplug versnellingsbak
Naast bovenstaande goede adviezen zat hij bij mij een keer zo vast dat ik een grote moer eroverheen gezet heb, die op de kop vastgelast heb en toen kon ik hem eenvoudig losdraaien.
Succes, Hans
Succes, Hans
- P. Hanot
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 11:52 - 23-03-2026 11:53 #1480320
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic vulplug versnellingsbak
Enkele keren heb ik meegekeken toen de versnellingsbakolie van zowel mijn Amazon als pv vervangen werd.
aflaten via de aflaatplug en bijgieten langs boven door de pook eruit te draaien.
aflaten via de aflaatplug en bijgieten langs boven door de pook eruit te draaien.
Laatst bewerkt 23-03-2026 11:53 door P. Hanot.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 12:17 #1480321
door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic vulplug versnellingsbak
Maar mr Hanot, hoe weet je nu of er teveel of te weinig olie in zit? (gissen = missen)
mvg fred
mvg fred
- P. Hanot
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 15:25 #1480323
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic vulplug versnellingsbak
Ik denk zo dat diegenen die dit vaker doen de eerste keer de hoeveelheid nieuwe olie via de (moeilijk te bereiken invulstop) gemeten hebben en de volgende keren steeds dezelfde hoeveelheid via de gemakkelijkere bovenkant toegevoegd hebben (na oude olie aflaten via de aflaatplug)Maar mr Hanot, hoe weet je nu of er teveel of te weinig olie in zit? (gissen = missen)
mvg fred
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 20:27 #1480326
door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic vulplug versnellingsbak
Dag, eens dat het niet controleren via de bovenste stop giswerk is en te veel en te weinig olie zijn beide niet goed voor de versnellingsbakken (en ook niet voor een eventuele overdrive erachter). Toch ben ik het niet helemaal eens met de standpunten over de bahco; mits het een goede, en vooral grote bahco is kan die wel degelijk soelaas bieden. Ik denk vooral dat het gaat om goed gereedschap waarvan de bekken goede grip moeten hebben en bij kracht niet open gaan staan en de hefboom lang genoeg is, de vuldop wel degelijk los gaat komen. Hoe langere hefboom je hebt, des te gecontroleerder je kracht kunt zetten.
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-03-2026 23:54 #1480329
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic vulplug versnellingsbak
en te veel en te weinig olie zijn beide niet goed voor de versnellingsbakken
Ik heb een M40 versnellingsbak en daar staat de olie boven het vulgat.
Ik woon op de Filippijnen en dan kan een beetje extra olie geen kwaad. (hoge buitentemperatuur)
Het olieipijl staat ongeveer op het pijl van een M41.
Ik zie hier geen kwaad in.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik heb een M40 versnellingsbak en daar staat de olie boven het vulgat.
Ik woon op de Filippijnen en dan kan een beetje extra olie geen kwaad. (hoge buitentemperatuur)
Het olieipijl staat ongeveer op het pijl van een M41.
Ik zie hier geen kwaad in.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-03-2026 00:06 - 24-03-2026 00:14 #1480330
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic vulplug versnellingsbak
Hallo Fred:
Volvo geeft voor een M40 aan dat er 0,75 liter olie in moet, dus als je de bak leeg laat lopen kun je dat er gewoon in doen. Het beetje olie dat aan de onderdelen is blijven hangen is verwaarloosbaar en zeker geen probleem, zoals Johan al aangaf is het oliepijl in eenzelfde bak met overdrive eraan / M41 duidelijk hoger.
Hallo Arnic:
natuurlijk is het beter de plug eruit te krijgen (en een nieuwe te plaatsen), daartoe heb je al alle tips gekregen.
groeten,
Rudi
Volvo geeft voor een M40 aan dat er 0,75 liter olie in moet, dus als je de bak leeg laat lopen kun je dat er gewoon in doen. Het beetje olie dat aan de onderdelen is blijven hangen is verwaarloosbaar en zeker geen probleem, zoals Johan al aangaf is het oliepijl in eenzelfde bak met overdrive eraan / M41 duidelijk hoger.
Hallo Arnic:
natuurlijk is het beter de plug eruit te krijgen (en een nieuwe te plaatsen), daartoe heb je al alle tips gekregen.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 24-03-2026 00:14 door Rudi.