vulplug versnellingsbak
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-03-2026 09:16 #1480331
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic vulplug versnellingsbak
Aanvullend advies:
Waarschuwing vooraf: zeer voorzichtig werken!!
De omgeving helemaal schoon, en met een gasbrandertje met een goede punt aan de brander de plug flink heet stoken, maar verder niks anders van de auto. Dan met een natte doek, die je toch al in de buurt had liggen (voor het geval het niet zo schoon was als je dacht) de plug snel koelen en dan pas de tang erop.
Baadt het niet kan het wel schaden, maar het werkt vaak heel goed.
Succes,
Reinier
Waarschuwing vooraf: zeer voorzichtig werken!!
De omgeving helemaal schoon, en met een gasbrandertje met een goede punt aan de brander de plug flink heet stoken, maar verder niks anders van de auto. Dan met een natte doek, die je toch al in de buurt had liggen (voor het geval het niet zo schoon was als je dacht) de plug snel koelen en dan pas de tang erop.
Baadt het niet kan het wel schaden, maar het werkt vaak heel goed.
Succes,
Reinier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-03-2026 21:20 #1480337
door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic vulplug versnellingsbak
Hoi!Hieronder worden de hoofdredenen uitgelegd waarom een te veel aan olie niet goed is:Schuimvorming en luchtbellen: Als het oliepeil te hoog is, raken de snel draaiende tandwielen de olie. Dit klopt de olie tot schuim (aeratie), waardoor er luchtbellen in de vloeistof komen. Schuim smeert en koelt aanzienlijk slechter dan vloeibare olie.Minder wrijving en hitte: Te veel olie zorgt voor meer "gespetter" en weerstand (drag) tegen de draaiende delen. Deze interne wrijving in de olie zelf genereert extra warmte, waardoor de versnellingsbak juist heter wordt in plaats van koeler.Optimale smering zonder weerstand: Een iets lager niveau (binnen de marges) voorkomt dat de tandwielen door een "bad" van olie ploegen, wat wrijving vermindert. De pomp kan nog steeds voldoende olie rondpompen om te koelen en te smeren, zonder dat het schuimt.Verminderde doorstroming bij te veel olie: Schuimende olie is minder effectief bij het afvoeren van warmte naar de transmissiekoeler, wat leidt tot oververhitting en verminderde prestaties. Gevolgen van te veel olie:
Naast oververhitting kan te veel olie leiden tot een te hoge druk in de versnellingsbak, wat afdichtingen en pakkingen kan beschadigen, resulterend in lekkages. Al is het zo dat een iets lager peil beter kan koelen dan een te hoog peil, is te weinig olie uiteindelijk ook schadelijk en kan dit leiden tot onvoldoende smering en permanente schade aan de versnellingsbak. Het is cruciaal om het oliepeil binnen de marges te houden waarbij iets te weinig vaak beter is dat iets te veel.
Naast oververhitting kan te veel olie leiden tot een te hoge druk in de versnellingsbak, wat afdichtingen en pakkingen kan beschadigen, resulterend in lekkages. Al is het zo dat een iets lager peil beter kan koelen dan een te hoog peil, is te weinig olie uiteindelijk ook schadelijk en kan dit leiden tot onvoldoende smering en permanente schade aan de versnellingsbak. Het is cruciaal om het oliepeil binnen de marges te houden waarbij iets te weinig vaak beter is dat iets te veel.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-03-2026 23:28 #1480338
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic vulplug versnellingsbak
Beste mensen,
De conclusie is dus dat de olie plug los moet kunnen, teneinde het oliepeil tussentijds te kunnen controleren (net onder het randje van de schroefdraad)
Voor de goede orde :heb pas ca 50 jaar ervaring met deze VOLVO's
Succes allen
mvg fred
De conclusie is dus dat de olie plug los moet kunnen, teneinde het oliepeil tussentijds te kunnen controleren (net onder het randje van de schroefdraad)
Voor de goede orde :heb pas ca 50 jaar ervaring met deze VOLVO's
Succes allen
mvg fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-03-2026 10:14 #1480341
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic vulplug versnellingsbak
Hallo allemaal,
Na dit allemaal gezeten te hebben, mijn "oplossing" voor dit probleem, wat bij een aantal van jullie wel vreemd over zal komen..
Het gaat om een vesnellingsbak met overdrive.
In mijn versnellingsbak zit alleen het onderste gat met draad, het bovenste gat is dicht, zit geen draad in.
De hoeveelheid olie die erin moet is 1.6 liter, iets wat ik nog niet gelezen heb.
Eerst de oude olie afgetapt en 24 uur laten uitlekken.
Via het onderste gat gaat dat niet lukken, hoe dan wel ??
Ik heb de auto schuin opgetild met een vierkoloms brug door alleen de rechterkant te tillen, en toen keurig de 1.6 liter erin kunnen krijgen. via het onderste gat.
Dat het ook via de opening onder de pook kon had ik ook via dit forum gelezen, maar dit vond ik makkelijker.
Zal wel raar overkomen bij een aantal, maar rij er nu al jaren mee.
vr gr. Peter
Na dit allemaal gezeten te hebben, mijn "oplossing" voor dit probleem, wat bij een aantal van jullie wel vreemd over zal komen..
Het gaat om een vesnellingsbak met overdrive.
In mijn versnellingsbak zit alleen het onderste gat met draad, het bovenste gat is dicht, zit geen draad in.
De hoeveelheid olie die erin moet is 1.6 liter, iets wat ik nog niet gelezen heb.
Eerst de oude olie afgetapt en 24 uur laten uitlekken.
Via het onderste gat gaat dat niet lukken, hoe dan wel ??
Ik heb de auto schuin opgetild met een vierkoloms brug door alleen de rechterkant te tillen, en toen keurig de 1.6 liter erin kunnen krijgen. via het onderste gat.
Dat het ook via de opening onder de pook kon had ik ook via dit forum gelezen, maar dit vond ik makkelijker.
Zal wel raar overkomen bij een aantal, maar rij er nu al jaren mee.
vr gr. Peter
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-03-2026 10:36 #1480342
door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic vulplug versnellingsbak
Beste Peter, er zit tussen de bak en de OD een "drempeltje" dus je zult de voorkant en niet de achterkant hoger moeten tillen, toch?
Overgens boor ik er een gat bij tijdens de revisie werkzaamheden:
Mvg Fred
Overgens boor ik er een gat bij tijdens de revisie werkzaamheden:
Mvg Fred
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Senior lid
-
Minder
Meer
25-03-2026 12:47 #1480343
door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic vulplug versnellingsbak
Met het deksel voor aan lange pook kan je ook eenvoudig aan de bovenkant vullen; de deksels voor korte pook lukt dat niet. Olieniveau is en blijft belangrijk en zoals Fred aangeeft; net even onder de rand van het bovenste vulgat is het juiste niveau. Sommige J's zijn heel gevoelig voor de juiste hoeveelheid olie; te weinig dan risico op slippen van de remband en te veel kan te veel warmte genereren in de OD. En sommige J-types worden al heel warm.
Als er geen gat zit, dan is het een omgebouwde M40. Dan blijft de juiste hoeveelheid olie gissen.
Als er geen gat zit, dan is het een omgebouwde M40. Dan blijft de juiste hoeveelheid olie gissen.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-03-2026 16:29 - 25-03-2026 16:30 #1480344
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic vulplug versnellingsbak
Laatst bewerkt 25-03-2026 16:30 door Hansw.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-03-2026 16:43 #1480345
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic vulplug versnellingsbak
Hallo Justus en Fred,
Fred :
De wagen heb ik aan één kant opgetild, maakt ook niet uit hoe.
Ik heb er 1.6 liter in kunnen krijgen, bij het weer vlak zetten zoekt de olie zijn weg wel.
Als je "normaal" via het bovenste gat vult zoekt de olie ook zijn weg ondanks het drempeltje.
Justus:
Hoeveelheid is zeker belangrijk zoals jij zegt.
Maar gissen is helemaal niet van toepassing, ik heb netjes 1.6 liter afgemeten en erin gedaan.
Dit heb ik 7 jaar geleden gedaan en heb er nu 22000 km mee gereden, waaronder 2 x naar Oostenrijk met hoge temperaturen door de passen, geen enkel probleem .
Wat ik wel doe is ontkoppelen als ik de OV inschakelt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan !
vr. gr. Peter
Fred :
De wagen heb ik aan één kant opgetild, maakt ook niet uit hoe.
Ik heb er 1.6 liter in kunnen krijgen, bij het weer vlak zetten zoekt de olie zijn weg wel.
Als je "normaal" via het bovenste gat vult zoekt de olie ook zijn weg ondanks het drempeltje.
Justus:
Hoeveelheid is zeker belangrijk zoals jij zegt.
Maar gissen is helemaal niet van toepassing, ik heb netjes 1.6 liter afgemeten en erin gedaan.
Dit heb ik 7 jaar geleden gedaan en heb er nu 22000 km mee gereden, waaronder 2 x naar Oostenrijk met hoge temperaturen door de passen, geen enkel probleem .
Wat ik wel doe is ontkoppelen als ik de OV inschakelt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan !
vr. gr. Peter
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-03-2026 18:24 #1480346
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic vulplug versnellingsbak
het voortdurend herhalen van het probleem "hoe de vierkante plugs"
(meestal in UNC/UNF maten) loskrijgen, heeft mij geleerd de vraag
als volgt te herformuleren: "welke metrische dop-sleutels helpen mij ogenschijnlijk
muurvast zittende plugs toch te verwijderen?".
Het probleem hier was de 4-kante UNC-plugs op de M40 of M41 verwijderen. Zoals opgemerkt
door Fred Kok zijn die van 7/16"=11.25mm, en meestal heeft niemand zo'n passende
4-kant dop (tenzij je er zelf 1 last, zoals ik zelf eerst ook deed).
Neem nu je set dops met 1/2"=12.5mm aansluiting,
kies een willekeurige dop, keer die om waardoor je direct een "bijna passende" dop
hebt op de UNC=11.25 plug.
Wie op deze wijze begint, raad ik aan een supersterke slagmoer dop te gebruiken
(maar een blinkende chroom-vanadium dop moet al voldoende zijn...),
en langs de andere, metrische, kant (liefst ook 6-kant) kiest men uit zijn rommel voorraad
een geschikte 17mm of 18mm of andere moer (neem er 2x zo en las ze aan mekaar).
Aldus steekt de gekozen moer voldoende uit de andere, metrische, kant uit, en kan terug
een 17mm of andere moer (best weer 6-kant) op hendel gebruikt worden om grote
kracht op plug uit te oefenen, en deze probleemloos te verwijderen
(als bvenstaande lukte me dit later ook steeds).
Wat algemener wat betreft "omkeren" van andere metrische dops:
wie een set metrische dopsleutels heeft met 4-kante UNC aansluitingen van 1/4", of 3/8",
of nog 1/2", kan voor elke 4-kante UNC plug een dop bekomen worden,
door 1 of andere dop (1//4", 3/8", of 1/2") om te draaien.
De andere, metrische, kant dient dan opgevuld te worden met metrische moer
om kracht uit te oefenen.
Zo bvb. voor een omgekeerde 1/4" dop, heb je direct de gepaste 4-kant UNC dop
voor nr 668667 (=de remstelnok) om de spanning op de handremkabel metrisch
aan te passen (metrisch is 13mm al voldoende).
Verder kunnen, zoals ook gesuggereerd door Hansw, gepaste plugs op de achterassen voor de 4-kante
5/8"UNC=+-16mm plug op B18, en voor de vierkante +-17mm plug op B20, gelast worden.
(meestal in UNC/UNF maten) loskrijgen, heeft mij geleerd de vraag
als volgt te herformuleren: "welke metrische dop-sleutels helpen mij ogenschijnlijk
muurvast zittende plugs toch te verwijderen?".
Het probleem hier was de 4-kante UNC-plugs op de M40 of M41 verwijderen. Zoals opgemerkt
door Fred Kok zijn die van 7/16"=11.25mm, en meestal heeft niemand zo'n passende
4-kant dop (tenzij je er zelf 1 last, zoals ik zelf eerst ook deed).
Neem nu je set dops met 1/2"=12.5mm aansluiting,
kies een willekeurige dop, keer die om waardoor je direct een "bijna passende" dop
hebt op de UNC=11.25 plug.
Wie op deze wijze begint, raad ik aan een supersterke slagmoer dop te gebruiken
(maar een blinkende chroom-vanadium dop moet al voldoende zijn...),
en langs de andere, metrische, kant (liefst ook 6-kant) kiest men uit zijn rommel voorraad
een geschikte 17mm of 18mm of andere moer (neem er 2x zo en las ze aan mekaar).
Aldus steekt de gekozen moer voldoende uit de andere, metrische, kant uit, en kan terug
een 17mm of andere moer (best weer 6-kant) op hendel gebruikt worden om grote
kracht op plug uit te oefenen, en deze probleemloos te verwijderen
(als bvenstaande lukte me dit later ook steeds).
Wat algemener wat betreft "omkeren" van andere metrische dops:
wie een set metrische dopsleutels heeft met 4-kante UNC aansluitingen van 1/4", of 3/8",
of nog 1/2", kan voor elke 4-kante UNC plug een dop bekomen worden,
door 1 of andere dop (1//4", 3/8", of 1/2") om te draaien.
De andere, metrische, kant dient dan opgevuld te worden met metrische moer
om kracht uit te oefenen.
Zo bvb. voor een omgekeerde 1/4" dop, heb je direct de gepaste 4-kant UNC dop
voor nr 668667 (=de remstelnok) om de spanning op de handremkabel metrisch
aan te passen (metrisch is 13mm al voldoende).
Verder kunnen, zoals ook gesuggereerd door Hansw, gepaste plugs op de achterassen voor de 4-kante
5/8"UNC=+-16mm plug op B18, en voor de vierkante +-17mm plug op B20, gelast worden.
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-03-2026 23:51 #1480350
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic vulplug versnellingsbak
Een M40 bak vulen we op tot de vul nippel bij een M41 bak doen we dit ook maar zit de vulnippel hoger.
Een M41 bak is niets meer dan een M40 bak met een overdrive er achter.
Ik zie geen kwaad om een M40 bak op te vullen tot het niveau van een M41 bak.
Of zie ik het verkeerd.
m.vr.gr.
Johan Geers
Een M41 bak is niets meer dan een M40 bak met een overdrive er achter.
Ik zie geen kwaad om een M40 bak op te vullen tot het niveau van een M41 bak.
Of zie ik het verkeerd.
m.vr.gr.
Johan Geers