M47 5-bak onder Amazon combi

Lees meer
01-09-2009 23:04 #93020 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic M47 5-bak onder Amazon combi
<p>Beste knutselaars,</p><p>Nog wat losse info op wat vragen die ik hier tegen kwam:</p><p> </p><p>-De M47 heeft 2 typen (latere type heeft net andere 5e versn. overbrenging maar beide vrijwel hetzelfde als een overdrive)</p><p>-Een M46 is inderdaad sterker dan een M47, en uiteraard v&eacute;&eacute;l sterker dan een M41.</p><p>-De uitbouw van de versn.baktunnel is vooral nodig voor de andere pook, niet eens voor de bak zelf.</p><p>-Aandrijfas uitbalanceren kan nogal lastig zijn, er zijn diverse bedrijven die dit eventueel kunnen.</p><p>-Deze kennen jullie vast al? www.tinustechniek.nl/1-div-aandrijving.html </p><p>-En deze voor diverse foto's: www.tinustechniek.nl/aandrijffotos.html </p><p>-Hier de electrisch km-teller unit: www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-specials.html </p><p> </p><p>Veel knutselplezier!</p><p>Ben Flierman</p><p> </p><p> </p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2009 07:35 #93019 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic M47 5-bak onder Amazon combi
Zelf ben ik al langere tijd informatie en onderdelen aan het verzamelen over het inbouwen van een M47 in m'n Amazon. Met dank aan eerder al Joost, Ben en Huke heb ik het nu aardig helder hoe ik het ga aanpakken.

Dit heb ik ook maar even op m'n site uiteen gezet zodat anderen er ook wat aan hebben, zie
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...versnellingsbak.html

Een groot deel komt hier ook al naar voren, maar wellicht is het toch leuk om te lezen.

Ik ga deze sectie over "5-de versnellingen" uitbreiden met een vergelijkbaar verhaal over het inbouwen van de M41 met respectievelijk D-type en J-type overdrives, de M410 met J-type overdrive en de M46 met J-type overdrive in een Amazon.

Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2009 21:49 #93018 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic M47 5-bak onder Amazon combi
Hier ook een link naar mijn project .
En dat het hier om een B12ET motor gaat is niet belangrijk.
De ombouwverhaal is precies hetzelfde voor een B18/20.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2009 21:52 #93017 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic M47 5-bak onder Amazon combi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-09-2009 00:14 #93016 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic M47 5-bak onder Amazon combi
Lars,

Mooie pagina. Weer grote klasse. Ik wil nog wel wat rechtzetten. De M47 II is al vanaf 1986 in de 740 geleverd. Mocht je op een sloperij gaan kijken, dan moet het 9e cijfer van de VIN een 3 zijn, gevolgd door een G (bouwjaar 1986) of hoger. Als het een F (1985) of lager is, betreft het een oude M47.

Voor de M47 en M47 II heeft Volvo geen verschillende cijfers gebruikt.

Het verschil tussen de oude en de nieuwe(re) m47 is dat bij de m47-II de 5e versnelling op een hulpas gemonteerd zit en niet op de hoofdas. De overbrengingsverhouding is ook anders. Zoals Lars ook vermeldt op zijn website; het scheelt nauwelijks. 0.82 in z'n vijf (m47) tegen 0.80 (m47 II) Maar alle beetjes helpen.

Ik beloof opnieuwd dit weekend even dat excelletje online te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2009 15:07 #93015 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic M47 5-bak onder Amazon combi
Dankje voor de verbetering, ik heb het aangepast.
Weet je dan toevallig bij de M47 type 1 ook zo exact de overgang van met naar zonder kilometertelleraansluiting op basis van de VIN van de auto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-09-2009 22:24 #93014 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic M47 5-bak onder Amazon combi
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven Lars. Ik weet het een en ander van de 700 serie, maar niets van de 200. De 700 serie had gelijk vanaf het begin de snelheidsmeting electrisch op het differentieel achter. Dat laatste biedt wel weer mogelijkheden icm de electrische aansturing van huke en ben, maar laten we niet afdwalen.
Heb je al in VADIS gekeken? Als je geen VADIS hebt, dan moet je me maar even een mailtje sturen welk jaar je verwacht. Dan kijk ik wel of ik het kan vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-09-2009 21:38 #93013 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic M47 5-bak onder Amazon combi
Beste mensen,

Belofte maakt schuld.
Ik heb enkele weken geleden beloofd even een bestand online te zetten, waarmee je gemakkelijk kunt berekenen hoeveel toeren je motor zal maken met een bepaalde volvoversnellingsbak en/of een andere bandmaat en/of een andere overbrengingsverhouding van het differentieel.

Welnu: <a target="_blank" href="www.sjoechem.nl/v44.htm">hier klikken (opent een nieuw venster)

De ouderwetse volvobakken staan er niet bij, maar als iemand me even de overbrengingsverhouding en de juiste naam van de bak mailt, zal ik de oudere versnellingsbakken even toevoegen.

Het bestandje is overigens niet door mij gemaakt, maar door iemand van de Volvo 700 Vereniging. Ere wie ere toekomt.

Groet,

Edo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
04-11-2018 18:28 #180102 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic M47 5-bak onder Amazon combi
Zo, ik heb nu verschillende jaren met de M47 versnellingsbak onder de Amazon gereden (=5-bak uit een 240)
Hartstikke goed bevallen maar ik ga weer terug naar een M40-bak ivm eventuele verkoop van mijn combi.

Hier een foto van de verhoogde tunnel die ik er jaren geleden in gelast heb.
Het verhogen was nodig om ruimte te hebben voor het schakelmechanisme.


Na een dagje sleutelen, slijpen en lassen is de tunnel weer orgineel en kan de M40 gemonteerd worden.
hier de bovenkant


En hier de onderkant


Zo zie je maar weer, ook al verknal je je auto het is altijd weer te repareren!!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2018 19:56 #180105 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic M47 5-bak onder Amazon combi
Dat snap ik niet. Als ik een amazon zou willen kopen en die heeft een 5 bak dan zou ik het zeker overwegen om hem te kopen. Altijd beter dan een 4 bak en en een hoop herrie en meer verbruik. Volgens mij zal hij met een 5 bak net zo snel of misschien sneller verkocht zijn. Of wil je de oude 5 bak houden voor later.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.