M47 5-bak onder Amazon combi
- Ben Flierman
- Offline
- Elite-lid
tinustuning.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Dit heb ik ook maar even op m'n site uiteen gezet zodat anderen er ook wat aan hebben, zie
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...versnellingsbak.html
Een groot deel komt hier ook al naar voren, maar wellicht is het toch leuk om te lezen.
Ik ga deze sectie over "5-de versnellingen" uitbreiden met een vergelijkbaar verhaal over het inbouwen van de M41 met respectievelijk D-type en J-type overdrives, de M410 met J-type overdrive en de M46 met J-type overdrive in een Amazon.
Groeten Lars
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin Jongejan
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 121
En dat het hier om een B12ET motor gaat is niet belangrijk.
De ombouwverhaal is precies hetzelfde voor een B18/20.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin Jongejan
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 121
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edo Dijkgraaf (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 139
Mooie pagina. Weer grote klasse. Ik wil nog wel wat rechtzetten. De M47 II is al vanaf 1986 in de 740 geleverd. Mocht je op een sloperij gaan kijken, dan moet het 9e cijfer van de VIN een 3 zijn, gevolgd door een G (bouwjaar 1986) of hoger. Als het een F (1985) of lager is, betreft het een oude M47.
Voor de M47 en M47 II heeft Volvo geen verschillende cijfers gebruikt.
Het verschil tussen de oude en de nieuwe(re) m47 is dat bij de m47-II de 5e versnelling op een hulpas gemonteerd zit en niet op de hoofdas. De overbrengingsverhouding is ook anders. Zoals Lars ook vermeldt op zijn website; het scheelt nauwelijks. 0.82 in z'n vijf (m47) tegen 0.80 (m47 II) Maar alle beetjes helpen.
Ik beloof opnieuwd dit weekend even dat excelletje online te zetten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Weet je dan toevallig bij de M47 type 1 ook zo exact de overgang van met naar zonder kilometertelleraansluiting op basis van de VIN van de auto?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edo Dijkgraaf (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 139
Heb je al in VADIS gekeken? Als je geen VADIS hebt, dan moet je me maar even een mailtje sturen welk jaar je verwacht. Dan kijk ik wel of ik het kan vinden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edo Dijkgraaf (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 139
Belofte maakt schuld.
Ik heb enkele weken geleden beloofd even een bestand online te zetten, waarmee je gemakkelijk kunt berekenen hoeveel toeren je motor zal maken met een bepaalde volvoversnellingsbak en/of een andere bandmaat en/of een andere overbrengingsverhouding van het differentieel.
Welnu: <a target="_blank" href="www.sjoechem.nl/v44.htm">hier klikken (opent een nieuw venster)
De ouderwetse volvobakken staan er niet bij, maar als iemand me even de overbrengingsverhouding en de juiste naam van de bak mailt, zal ik de oudere versnellingsbakken even toevoegen.
Het bestandje is overigens niet door mij gemaakt, maar door iemand van de Volvo 700 Vereniging. Ere wie ere toekomt.
Groet,
Edo
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 746
Hartstikke goed bevallen maar ik ga weer terug naar een M40-bak ivm eventuele verkoop van mijn combi.
Hier een foto van de verhoogde tunnel die ik er jaren geleden in gelast heb.
Het verhogen was nodig om ruimte te hebben voor het schakelmechanisme.
Na een dagje sleutelen, slijpen en lassen is de tunnel weer orgineel en kan de M40 gemonteerd worden.
hier de bovenkant
En hier de onderkant
Zo zie je maar weer, ook al verknal je je auto het is altijd weer te repareren!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.