Combi B20 / versnellingsbak M41

Lees meer
29-03-2023 16:07 #202641 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Dag Jaap. Ik heb een 100 % m41 versnellingsbak met overdrive. Deze heeft een volledige revisie gehad,De druk is geijkt.  Alle dichtingen zijn nieuw, koppeling 100 %, Versnellingsbak zelf had slechts 84000 km, en komt ooit uit een ongevalwagen bij garage Volvo Fiems (Belgie) Ook bij de versnellingsbak zijn de keerringen nieuw. Het deksel is een revisie deksel waarbij er geen speling op de pook meer optreed. Ik heb deze bak in overschot. Op ruil basis wil ik die wegdoen voor 1200 euro. Ik denk op clubniveau een zeer democratische prijs. Natuurlijk is alles afhankelijk van waar je woont, dergelijke bak is zo maar niet te versturen.Ik woon in Belgie; Brugge.  Ik meen in tegenstelling tot wat ik hierboven lees, dat voor een combi het juist heel interessant is om te rijden met een overdrive; die hebben namelijk een achteras met een verhouding van 4,56/1. Dit is zoals bij de 123GT, die ook daarom een overdrive heeft gekregen, Veel koppel in de lage toeren, en toch een respectabel toerental bij bvb snelheden van 120 km/h. Ikzelf rijd al 52 jaar met een Amazon met dezelfde achteras en een OD type D. Zalig om te rijden. Onderhoud! om de 150.000 km bij normaal gebruik, de O ringen van de drukpistons in de OD vervangen, dan is deze OD oerdegelijk. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2023 16:56 #202642 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Beste Eric,
Beste Eric, 
Jouw voorstel lijkt mij heel redelijk. Ik krijg morgen een vriend van mijn zoon om te kijken wat hij denkt dat het euvel is. Hij heeft ook de gereviseerde motor ingebouwd. Dan kunnen we misschien ook zien of het een D of J overdrive is.
Ik woon in Belgie ( warsage 4608) dicht bij Vise.
Kun je tot morgen wachten om verder af te spreken?

mvg,

Jaap van der stad 
Queue  du Bois, 6
4608 Warsage - Dalhem
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2023 17:19 #202645 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Geen probleem. Ik hoor het wel. Ik zie dat je ook een P1800ES hebt. Ik heb er ook een. Ook een P1800S, een Amazon 122S en twee amazons 123 Gt. Allen van 1967 behalve de ES die is van 1972. Groeten eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2023 17:29 #202655 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Heren, en in het bijzonder Eric Dezittere,, ik schaam me diep. Ik ben nog wel naar de cursus " techniek voor niet techneuten" bij Han Misdom geweest, en dan bega ik zo een blunder. Iedereen laten opdraven voor een M41 versnbellingsbak die gerenoveerd moet worden. En wat blijkt nu dat er iemand met enige kennis van zaken er naar heeft gekeken en constateerde dat het akelige geluid k uit de uitlaat komt en niet uit de versnellingsbak. Misschien denken jullie, gooi die vent uit de club, maar ik ben alleen maar iemand die graag uit nostalgie in oude Volvo's rijdt. En als dit zonder problemen gaat ben ik zielsgelukkig.
Bedankt allemaal voor jullie hulp.

Groetjes,

Jaap van der stad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2023 17:39 #202656 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Eric, je hebt misschien al gelzen dat het probleem niet in de versnellingsbak zit, maar in de uitlaat. Ik vind het heel erg, dat ik je zo veel werk heb bezorgd, terwijl jij het zo druk hebt. Ik hou je aanbod in gedachten, want ik vind onze versnellingsbak erg hakkelig. Maar wij hebben zo veel technische problemen met de Combi en P1800ES, hoewel ze allebei rijden,  dat we er langzaam bij de sleuteldagen door moeten worstelen. We hebben gewoon te weing technische kennis en te weing mensen om ons heen om te helpen, ook al is het tegenb betaling.

Groetjes,

Jaap van der Stad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2023 19:03 #202659 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Dag Jaap. Helemaal niet mee inzitten hoor. Een club is er niet om te bewijzen dat je een auto techneut bent; enkel dat je liefhebber bent van iets speciaals. Het voornaamste binnen zo n club is nog steeds de functie van wat je graag doet hebt en weet te delen, en zeker om elkaar te helpen waar het kan. Ik wens je verder nog heel veel rijplezier met de wel toffe Volvo s. Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2023 01:25 #202663 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Jaap als ik bij je in de beurt zou wonen zou ik je helpen en zonder betaling wat je bent er in zo club om elkaar te helpen.
Maar je zou dan wel mee iemand te maken krijgen die vrij ongeduldig kan zijn als iemand niet begrijpt wat hij bedoeld..

Was altijd een van de puntjes op mijn beoordelingen toen ik nog werkte.

Kon soms zo erg zijn dat ik uit mijn slof schoot het is naverhand ik ouder werd wel wat minder geworden.
Die drive is er nog steeds.
Ik zeg altijd engineering is geen beroep maar een ziekte, maar je kunt er wel gewon me op straat lopen doktersbehandling is niet nodig.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2023 10:29 #202664 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Ja Johan, alles wordt met het stijgen der jaren wat " milder", kan ik als 80 jarige bevestigen. Het grappige is dat ik wel een HTS opleiding heb genoten. Maar gelukkig kwam ik er in mijn praktijkjaar achter dat techniek niet mijn ding was. Gelukkig was ik pas 20 jaar en kon een studie doen die nu MBA zou heten. Dat was mijn ding. Reizen en trekken over de hele wereld ter meerdere glorie van DSM Limburg. Maar een Volvo 142S was de eerste auto die ik kreeg. Ik woonde in Oostzaan en moest iedere dag in de file door de Coentunnel voor mijn werk. En die 2 rottige SU's wilden maar niet synchroon blijven lopen. Maar als niet techneut kon ik ze niet zelf afstellen. En nu heb ik weer 2 SU's. Hoe hardleers kan een mens zijn.


Groetjes,

Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2023 00:57 #202676 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Beste Jaap, ik heb voor het syngroniseren zelf een stukje gereedschap gemaakt zie www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/32...carburators?start=10
En de wereld rondreizen voor de baas ik heb het ook gedaan mooier kan niet.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.