Combi B20 / versnellingsbak M41

Lees meer
28-03-2023 11:16 #202621 door Jaap van der Stad
Combi B20 / versnellingsbak M41 is gemaakt door Jaap van der Stad
Net nu de totaal gereviseerde ( Martens) B20 motor zijn eerst paar honderd Km gemaakt heeft, komt er een naar geluid richting versnellingsbak. Deze was altijd al hakkelig. We denken aan reviseren. Martens is met pensioen en had heel veel tijd nodig voor de motor. Heeft iemand suggesties
mvg,, Jaap van der Stad// 15223
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2023 13:40 #202625 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Beste. Welk type zit eronder?  Overdrive type D of type J ? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2023 17:27 #202627 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Beste Eric,

Nu vraag je echt te veel aan een niet techneut. Ik zal aan mijn zoon vragen o die het misschien weet. De auto is van 1964. Zegt dat iets?

groetjes,

Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2023 19:07 - 28-03-2023 19:09 #202628 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Beste Jaap,
uit die tijd is het hoogst waarschijnlijk  een M41 + "D" overdrive met een respectabel aantal km's onder de wielen
Bij "D" zit de solonoid rechts, hier een plaatje van de rechterzijde, De solonoid zit achter het typeplaatje
 Sterkte in de zoektocht
 mvg  Fred 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2023 20:59 #202629 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Ik dacht, dat een combi  vanaf de fabriek nooit werd geleverd met overdrive. Het bouwjaar is dan niet bepalend voor het type overdrive.
Groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2023 21:24 #202630 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Niek, je hebt juist gedacht: de Combi heeft nooit vanaf fabriek een overdrive gehad.
Selenoide: deze zit zoals Fred schreef bij de D weliswaar achter het typeplaatje, maar dan in rijrichting gedacht (dus niet pas zichtbaar als het typeplaatje eraf geschroefd wordt). Trouwens: de D-OD heeft een dergelijk geschroefd zwart dekseltje als typeplaatje, de J-OD heeft een ander soort typeplaatje dat geen dekseltje is. Verder kenmerk: bij de D-OD zijn er onderin het huis pluggen geschroefd, bij de J-OD is er aan de onderkant een dekseltje.
Maar vooral is het belangrijk te weten wat voor geluid wanneer / in welke versnelling. Het kan namelijk zijn dat de bak zelf problemen heeft, de overdrive problemen heeft, of natuurlijk allebei. Het makkelijkst is natuurlijk het geheel te wisselen, maar eventueel is "alleen" de lagering van de torenas versleten, of alleen de synchomesh ringen in de bak, maar dan moet de boel uit elkaar en moet men vervangende onderdelen vinden.
succes,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2023 00:35 #202631 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Beste Jaap, rijdt je veel en heb je de overdrive nodig anders zou je aan een M40 bak kunnen denken zijn er genoeg en voor een schappelijke prijs.
Misschien kun je de oude bak verkopen en een goed M40 met lange tussenas er voor terug kopen of ruilen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2023 11:51 #202633 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Leuke reacties allemaal, maar Jaap vraagt: "Waar kan ik mijn bak met overdrive laten reviseren?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2023 12:57 #202635 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Hallo Han,

Je slaat de spijker op zijn kop. Waar kan ik mijn versnellingsbak laten reviseren, zonder die maanden lang kwijt te zijn.

groetjes allemaal,

Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2023 13:22 #202637 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Combi B20 / versnellingsbak M41
Dag Jaap. Ben nu druk bezet, binnen een uurtje krijg je van mij een mogelijk antwoord. Had wel graag geweten D of J overdrive? Als je onderaan kijkt, spoel (zwart rond diameter 5 cm ) links of rechts aan de overdrive of onderaan drie grote bouten te zien, ofwel een alluminium dekseltje) groeten eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.