Ik krijg steekas van mijn p1800 niet verwijderd. Wie heeft er een tip?

Lees meer
16-05-2021 20:48 #194016 door Rudi Dortangs
Als iets erg vast zit is het naar mijn ervaring geen goed idee cq werkt het niet goed als men alleen maar in de richting waar iets eraf/los moet kracht uit te oefenen, dan kan de hele zaak gaan klemmen. Ik heb het al eens geschreven: steeds iets heen-en-weer, dus iets los proberen te tikken (kan ook tegen de het uiteinde van de andere steekas daar deze in het midden van de as tegen elkaar steunen, daardoor kracht ook precies in de lijn van de steekas, maar dan zeker niet te hard slaan om niets kapot te maken), dan iets kruipolie erop, dan weer tegen de lagerschaal dit erin tikken, daarna weer iets los tikken en dan de lagerschaal weer erin tikken enz. enz.
Bruut in een richting slaan heeft zich weer bewezen niet goed te werken. Heb je het "heen-en-weer" eens uitgeprobeerd?
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2021 12:49 #194029 door Martijn Thijssen
Ha Rudi,

Dankjewel! Ik heb inderdaad eerder dit advies van je gelezen, maar toen begreep ik niet helemaal wat je bedoelde. Met de uitleg die je er nu bij geeft begrijp ik het beter. Ik ga het uitproberen, al vind ik het wel eng om op de steekas te slaan. Ik zal in ieder geval de kroonmoer er op zetten om de draad te beschermen. Ik meld uiteraard over het resultaat! Groet, Martijn 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2021 13:01 - 17-05-2021 13:02 #194030 door Rudi Dortangs
Tikken, zeker niet echt slaan, veel geduld, het kan in het begin ook maar veel minder dan 1 mm bewegen, en de kroonmoer omgekeerd erop is zeker goed. Maar je kunt ook ipv op de andere steekas te tikken op de te verwijderen steekas een remtrommel zetten er daar, rondom, op tikken (en natuurlijk het lager steeds weer terug enz.), maar dan kom je niet goed aan het lager. De lagerschaal, rondom, terug tikken is zeker zo belangrijk als het los tikken.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2021 01:39 #194049 door Johan Geers
Je moet een bus maken die iets groter is dan de diameter van het lager en halverwege de draad komt op de steekas daarop een ring en met de moer de as er uit trekken.

succes

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2021 09:25 #194051 door Martijn Thijssen
Dag Johan. Dank, zeker een idee. Ik had al gedacht over een constructie met pootjes maar voorlopig 'weggelegd' omdat dit wel vrij complex leek. Maar een bus is natuurlijk gemakkelijker. Moet dan nog wel aan de flens bevestigd kunnen worden. Ik meld me als ik een stapje verder ben. Groet, Martijn 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2021 15:22 #194076 door Martijn Thijssen
Het is gelukt! Volgens de methode Rudi. Maar met licht tikken kwam ik er echt niet. Ik ben een gaspatroon en een kroonmoer armer geworden

Het systeem  van een tikkie naar voren en een tikkie terug werkte pas toen ik het lagerhuis verhitte, en toch wel flinke meppen op de steekas gaf. En dat bleef tot het einde toe nodig. Met de laatste mep brak de kroonmoer, maar schoot ook het lager eruit.
Gelukkig is de steekas er nu dus uit, en beide assen zijn keurig heel gebleven. Ik was nog wel even bezorgd over de draad van de as waar de kroonmoer op zat, maar die ziet er echt keurig uit.

Veel dank voor jullie adviezen! Martijn 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.