Ik krijg steekas van mijn p1800 niet verwijderd. Wie heeft er een tip?

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-10-2020 09:00 #190367 door Jan van Bochove
Als ik het zo lees is de kans dat je een goudstaaf vindt in je diff groter dan dat je er een C-clip vindt.....

Dan blijft over dat lagercup ongelooflijk vast in de asbuis zit.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2020 14:01 #190376 door Rudi Dortangs
In de meerdere mm grote kier die je nu lukt kan men eenvoudig wat kruipolie spuiten (het beste gericht met een slangetje). Dan de ankerplaat weer tot tegen de as kloppen zodat de lagerschaal met de olie in de as schuift, daarna de ankerplaat weer van de as af kloppen zo ver het gaat en eventueel weer wat kruipolie en weer tot tegen de as, enz. De lagerschaal zal zo uiteindelijk zeker los komen, en daarmee de steekas.

En mbt de originele trommeltrekker: deze heeft een gelagerd plat vlak dat tegen de steekas drukt (geen vervorming van de steekas zoals bij een spitse spindel), de draaiing van de spindel wordt dan in de lagering opgevangen en veroorzaakt geen wrijving van de spindel tegen de steekas. Daardoor kan men de spindel beter aandraaien en op spanning zetten. Mijn ervaring met zeer vast zittende trommels is om beter afwisselend weer de boel zo ver het gaat op spanning te zetten (ik sla met een dikke rubber hamer op het uiteinde van de lange 32er sleutel voor het aandraaien en daarna tegen de spindelkop) en weer een tijd te wachten ipv te proberen de trommel meteen door steeds grotere kracht eraf te krijgen. Wel opletten niet direct ervoor te staan, bij mij is een trommel met de trekker (ofschoon samen zeker niet licht) eens een keer enkele decimeter ver van de as af gesprongen.

succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2020 10:51 - 12-10-2020 11:12 #190395 door Willy De Baere
het probleem met vastzittende trommel is blijkbaar een terugkerend probleem. Er is echter steeds gebleken dat
met gepast gerief zo'n trommel er steeds af geraakt is. Ook hier kan dit geen probleem zijn: as terug aan auto
vast maken, trommel vast zetten met aparte stang, kroonmoer omgekeerd op uiteinde (en gelijk met) as bevestigen
(tegen opstuiten van as, maar hoofdzakelijk tegen los schieten van trommel+trekker), Volvo trommeltrekker er op
(draad is 30mm fijn=1.5mm, draait over 1 1/2"=ong. 38mm in uiteinde trekker->gaat nooit kapot),
32mm dop (desnoods zwarte dop (gaat ook niet kapot) voor slagmoer apparaat) met 1m lange hendel: trommel komt
er gegarandeerd af! Maar verschiet niet van knal, en vooral: plaats zeker de kroonmoer omgekeerd op uiteinde as
(: lees nog eens Rudi Dortang's verhaal...). Ik gebruikte een tijdje terug zo'n Volvo trekker ook om bvb. de pitman
arm van stuurhuis los te halen. Is vele keren moeilijker dan trommel verwijderen, knal was te horen tot op straat,
maar teruggeplaatste moer deed haar werk!

Wat hier kort beschreven staat, vind je ook op VKV site:

www.volvokv.nl/forum/search?query=Tromme...te=all&childforums=1

of zoek bvb. eerst naar "Trommel achterrem NIET los te krijgen."

Mijn geplaatste foto's op die site zijn helaas niet meer te zien, en vind die hier thuis ook niet meer terug.

Een bijzonder interessant alternatief, bedacht door Huke Basart, is ook ergens op die site terug te vinden, na wat over
en weer scrollen. Zou je Huke's methode toepassen, is terug plaatsen van je as niet nodig denk ik. Methode bestaat erin
Volvo trekker met wat overleg op as plaatsen, en finaal geleidelijk aan spanning opdrijven door beurtelings aandraaien van
wielmoeren. Moet spannend zijn om na verloop van tijd, met minimale inspanning, de trommel er af te horen knallen. Ook ik
kijk al naar uit naar je verhaal...

En succes nog!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2020 18:31 #190399 door Martijn Thijssen
Hoi Willy,

Dank, dat zijn slimme oplossingen! Ik kan de foto's niet zien, ook niet op Imageshack, maar ik denk dat ik me wel een voorstelling kan maken. Ik kan de as wel terugplaatsen onder de auto, maar dat heeft totaal geen zin. Hij is tot op de laatste bout gestript (en meer dan dat). dus legt letterlijk weinig gewicht in de schaal.

Maar ik kan wel een andere manier vinden om de as te borgen en dan via zo'n handel die jij beschrijft verder stabiliseren terwijl ik er meer kracht op zet. Ook de oplossing van Huke's klinkt goed. Ik ga daarmee beginnen.

Ik laat weten wat de resultaten zijn, uiteraard.

Groet, Martijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2020 18:34 #190400 door Martijn Thijssen
Ha Jan,

Ik heb het gecheckt, maar inderdaad geen clip te zien. En later bedacht ik me dat als dat het geval was, de andere steekas ook zo'n clip zou hebben. En die as heb ik er al naast liggen, zonder een clip te hebben verwijderd. Affijn, het houdt me nog even van de straat :)

Groet, Martijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2020 19:32 - 12-10-2020 19:50 #190404 door Willy De Baere
Hallo Martijn,

ik probeer morgen toch nog een foto te nemen van wat gerief van mezelf. Het lijkt me goed idee te zijn, te beginnen
met methode van Huke Basart. Ik denk zelfs dat het daarbij niet nodig zal zijn de as+trommel te blokkeren. Misschien haal
ik er nog versleten remtrommel bij om idee van Huke te illustreren. Door het niet-centraal opspannen (via telkens 1 van
de 5 wielmoeren) is er ook nog een soort extra zijdelingse wringing van "trommel-opening" op de as. Ik ben zelf heel benieuwd,
denk dat trommel er daardoor zelfs zonder knal afkomt. Vergeet toch maar niet ook kroonmoer te plaatsen!

Groeten, Willy DB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2020 17:56 #190430 door Willy De Baere
Dag Martijn,

in bijlage zijn enkele foto's getoond ivm aftrekken remtrommel dmv (Volvo) trekker. Zie hoofdzakelijk fotos F05, F06.

Foto F01: enkele hulpstukken;

foto F03: hoe trommel-op-wagen vastgehouden wordt. Aftrekken gebeurt dmv lange hefboom op 32mm dop;

foto F05: illustreert idee van Huke Basart: bevestig vlak van trekker tot tegen trommel, draai centrale 30mm bout
tot tegen as (waar vooraf kroonmoer tot gelijk met uiteinde as gedraaid is), draai die bout verder tot een gleuf
van +-5-8mm ontstaat tussen vlak van trekker en vlak van trommel, draai de wielmoeren op de bouten tot tegen trekker;

foto F06: draai achtereenvolgens elke wielmoer geleidelijk wat verder aan tot trommel er af komt.

De benodigde krachten zullen waarschijnlijk fractie zijn van deze die op centrale bout moet uitgeoefend worden.
Misschien kan gelijkaardig hulpstuk van 1mm plaat gemaakt worden om toch wat kontrole te behouden over de trommel?
Noteer ook dat trommel op foto F05 al helemaal los op de as zit-->gleuf kan tot 8mm vergroot worden.

Succes toegewenst.

Groeten, Willy DB







Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2020 22:04 #190433 door Martijn Thijssen
Ha Willy,

Heel duidelijk allemaal. Ik ga beginnen met de 'methode Huke'. Als het daarmee niet lukt ga ik zo'n stabilisator maken als jij op je foto laat zien. Wordt vervolgd!

Groet, Martijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2020 20:50 #190520 door Martijn Thijssen
En de winnaar is........ Huke! De trommel kwam er heel eenvoudig af, zelfs zonder knal maar met een kleine 'plop'.

Ik vind het een ideale methode. Je hoeft eigenlijk weinig kracht uit te oefenen op de steekas en geen groot moment te gebruiken. Dat maakt het een stabiele en veilige opstelling. Geen zorg dat de auto van een assteun schiet of iets dergelijks.

Veel dank aan iedereen die geholpen/meegedacht heeft!

Groet, Martijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2021 14:05 #194007 door Martijn Thijssen
Allen,

Inmiddels zijn we een half jaar verder. Ik heb in die tijd vooral gewerkt om mijn Triumph Tr3 door de Rdw keuring te krijgen. Dat is inmiddels gelukt, dus het werd tijd om me weer eens op de P1800 te storten. Zoals jullie in dit draadje kunnen lezen heb ik de remtrommel met behulp van de methode Huke losgekregen. Maar nu krijg ik nog steeds de steekas er niet uit. Ik heb al van alles geprobeerd. Uiteindelijk heb de hele as aan de remtrommel opgehangen, het 'lagerhuis' heetgestookt, en vervolgens met een voorhamer op de beugel voor de stabilisatorstang gemept (met beleid uiteraard). Geen beweging in te krijgen.... Het lager zit kennelijk muurvast. Heeft iemand nog suggesties hoe dit eruit te krijgen? Vast dank voor het meedenken! Martijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.